היקף דמי התיווך שיקבל מנכ"ל הרכבת לשעבר מסימנס הגרמנית: 5 מיליון שקל

0.5% מהיקף העיסקה לאספקת 86 קרונות לרכבת * עוזאני: "הודעתי מראש לרכבת וקיבלתי אישור"

עמוס עוזאני, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, צפוי לקבל דמי תיווך של 5 מיליון שקל מסימנס, בגין ייצוגה במכרז אספקת הקרונות לרכבת ישראל, כחצי אחוז מהיקף העיסקה. התשלום הוא בנוסף לדמי ייעוץ חודשיים של 4,000 דולר שקיבל מהחברה. כך נודע ל"גלובס".

גורמים בענף אמרו לגלובס, כי בעסקאות מסוג זה מקובל לשלם לפחות 3% ויש סוכנים שמצליחים לקבל גם 6% ויותר.

הצעתה של סימנס במכרז לאספקת 86 קרונות לרכבת ישראל היתה 132.5 מיליון אירו. על-פי הערכות, לפי תחשיב של 3%, מדובר על בונוס של 4 מיליון אירו, אך עוזאני יסתפק בפחות.

סימנס זכתה במכרז העשוי להגיע ל-5 מיליארד שקל דבר שעשוי להגדיל במהלך השנים הקרובות את הסכום הכולל שיקבל עוזאני.

גורם אחר אמר לגלובס, כי בעסקאות מסוג זה סוכנים יכולים לבנות לעצמם מערך תגמול שלוקח בחשבון אחוז מגובה העיסקה, בשילוב דמי ייעוץ שמבטיחים קבלת שכר גם ללא תוצאת המכרז.

עוזאני אמר, כי "הייתי שמח מאוד לקבל סכומים בסדר גודל אלה". בהתייחסו לעצם הפרשה בה ייעץ לסימנס במקביל לייעוץ ברכבת, אמר כי "הכל בבחינת סיפורי סבתא, סתם קשקוש. אכן נתתי שירותי ייעוץ לרכבת ישראל בתחום פיתוח תחנות. עבודה זו הסתכמה ב-60 שעות בלבד. לסימנס נתתי ייעוץ בנושא מכרז הקרונות. הודעתי על כך מראש לרכבת ישראל וקיבלתי אישור".

לדבריו, פעילות זו נעשתה למעלה משנתיים לאחר הפרישה מהרכבת ולאחר תקופת צינון מלאה. "לא היתה שום התנגשות בין עבודתי בסימנס לרכבת", אמר.

בסביבתו של עוזאני מדגישים, כי ברכבת החליטו להפנות כלפיו אש בשל ביקורת שמתח בעבר בעניין עיסקה לרכישת קרונות משומשים.