בנק ישראל מפנים לאט: "קשה לאמוד בשלב זה את מידת ההצלחה של פרויקט ויסקונסין"

מאז הפעלת מוקדי התעסוקה הגיעו אליהם כ-18 אלף מקבלי הבטחת הכנסה, מהם הושמו בעבודה רק 1,980 איש, 11% בלבד

לפי שעה, בנק ישראל "נייטרלי" לגבי פרויקט ויסקונסין. בסקירת ההתפתחויות הכלכליות שפרסמה מחלקת המחקר של בנק ישראל, הודגש כי פרק הזמן הקצר אשר חלף מאז תחילת הפעלתם של מרכזי התעסוקה אינו מאפשר ניתוח מעמיק של הצלחת התוכנית והשפעתה על שוק העבודה.

כן הודגש, כי ארגונים חברתיים שונים מותחים ביקורת על התוכנית, ובעיקר על שיטת התגמול למפעילי המרכזים, המבוססת על הפחתת הוצאות הממשלה לקיצבאות, ואינה קשורה קשר הדוק דיו להשמת המשתתפים בתוכנית.

באוגוסט 2005 הופעלו, לראשונה, ארבעה מרכזים להשמת מקבלי הבטחת הכנסה במסגרת פרויקט ויסקונסין, הקרויה גם תוכנית מה"לב" (מ'הבטחת הכנסה להכנסה בטוחה').

מאז הפעלת המוקדים, הגיעו אליהם כ-18 אלף מקבלי הבטחת הכנסה. מתוכם הושמו בעבודה מלאה או חלקית רק 1,980 איש, 11% בלבד. כ-2,200 איש לא התייצבו, אף שזומנו. עוד כ-1,060 איש הגיעו אך לא עמדו בתנאים שהוצבו להם בתוכנית האישית שנבנתה עבורם. מהנתונים עולה כי 25% נפלטו מהתוכנית עוד לפני שהפיקו ממנה תועלת כלשהי.

כן עולה מהנתונים, כי יש קושי לאמוד את הצלחת התוכנית, משום שהופעלה בזמן הצמיחה המהירה, שהשתקפה גם בשיפור בשוק העבודה. על פי נתוני הלמ"ס, ירד שיעור האבטלה במשק ל-8.9%. במקביל, ירד במידה ניכרת גם עומק האבטלה - קרי: שיעור המובטלים המחפשים עבודה למעלה מחצי שנה.