פצצת אנרגיה

מכירת בית הזיקוק באשדוד הופכת למאבק רווי אמוציות (וגם לכלוכים) בין שלושה מטייקוני המשק הגדולים - יצחק תשובה, צדיק בינו ודודי ויסמן. אפשר להבין גם למה - הזוכה במכרז יוביל את שוק הדלק הישראלי ללא עוררין ועלול לגרום צרות צרורות למתחריו

מלחמת מלכי-הדלק נשמרה שקטה וחסויה, עד שלפני כמה ימים החליט הקטן בחבורה, דודי ויסמן מדור-אלון, לפרוץ איתה בגדול החוצה. וזאת רק ההתחלה. מה שויסמן עושה היום בכותרות, הוא פסיק לעומת מלחמת השוורים הצפויה בין שני גבירי הדלק הגדולים והבלתי מעורערים - צדיק בינו מפז ויצחק תשובה מדלק.

בינתיים, צריך לומר, השניים מקפידים על אלגנטיות עסקית. לא מתלכלכים ולא מלכלכים. משתדלים לא לדרוך זה על אצבעות זה. אבל בסופו של דבר זהו קרב אדירים, על אף שרוב הסיכויים הם שהוא יישאר פחות מוחצן ופחות בוטה ממה שעושה ויסמן. בינו ותשובה עושים, ויעשו את זה, אחרת. הם יודעים שזה מאזן אימה אמיתי. בוץ מטנף את כולם. וגם מעלה את המחיר.

בשורה התחתונה, זאת ההזדמנות האחרונה לחברת דלק ישראלית לקנות בית זיקוק ישראלי וליהנות מהיתרונות הסינרגיים הכבדים הגלומים בבעלות האחידה. הוראות הרשות להגבלים עסקיים אוסרות על חברות דלק שחלקן בשוק גדול מ-15%, לשלוט בבית הזיקוק בחיפה שמניותיו יוצאו למכירה בסוף שנה זו. פז, דלק וסונול היו מההתחלה מעבר לרף הזה. עתה יש גם ספק באם דור-אלון, גם בלי המיזוג עם סונול שלא אושר על ידי הממונה על ההגבלים, היא מספיק קטנה כדי לצאת אל מעבר לאיסור. בכל מקרה לרכוש שליטה בבורסה בבז"ן חיפה, זה עניין יקר מאוד.

מי שיקנה את בית הזיקוק באשדוד יהיה מלך כל יכול. חברות דלק שלא יקנו, ייפלו על הפנים וייכנסו למלחמה של כולם נגד כולם. זו תמצית ההתמודדות של ארבע חברות הדלק הישראליות, פז, דלק, דור-אלון וסונול, במכרז על בז"א (בז"ן אשדוד). הקונה תהפוך לחברת הדלק המובילה בארץ מכל הבחינות. היא תשלוט בכל שרשרת הייצור שלה, מיבוא נפט גולמי, זיקוק, ניפוק ומכירה, כאשר הניפוק, ממסוף מרכזי למיכליות הדלק, ייעשה עבור עצמה וגם עבור כל המתחרות שלה.

בנוסף, היא תשלוט במירווחים שתקבע לעצמה. את העודפים תמכור בטובה למתחרים בתנאים שהיא תקבע. חברת דלק שמחזיקה בבית הזיקוק הדרומי, יכולה גם להעדיף לספק תזקיקים לתחנות הצפוניות שלה, למרות שהיום ישנה איזושהי חלוקה בין צפון לדרום. כך למעשה היא תגרום לתחנות הדלק הדרומיות של החברות האחרות להתייבש, או להזדקק יותר לדלק הצפוני מבז"ח שעליו משלמים יותר בגלל ההובלה.

שלוש חברות הדלק שלא יהיה להן בית זיקוק, יילחמו זו נגד זו ויתרוצצו בין בז"א לבז"ח - בית הזיקוק הגדול יותר, שבתוך זמן, אחרי הנפקות בבורסה, ישלטו בו בעלים פרטיים. אולי החברה לישראל? אולי המפעלים הפטרוכימיים? לא קל להיות שבוי בידיים של עידן עופר או דיויד פדרמן. הרבה יותר טוב להיות עצמאי.

מה שכרגע בוער יותר היא המלחמה על הכסף הגדול. לא חשוב מה המחיר שתקבע המדינה, על פי הערכות השווי לבית הזיקוק באשדוד, כולל החובות שיורידו אותו והמלאים שיוסיפו לו, התחרות בין חברות הדלק תביא אותו לשיאים חדשים. אם דיברו על שווי נכס של בין 200 ל-250 מיליון דולר, אז תוספת התחרות עשויה להביא אותו ל-400 מיליון דולר. בין המוכרים יש אומרים גם יותר.

שאלה מתבקשת, שאי אפשר לענות עליה, היא האם תשובה ובינו, בעלי שתי החברות הגדולות בענף, יסגרו ביניהם מראש, במישרין או בעקיפין, מה שיסגרו, אם יסגרו, על עתיד מכירות תזקיקים של בז"א (בהנחה שאחד מהם יזכה). ואם יסגרו, מה תהיה המשמעות של זה על התחרות במחיר.

נקודה שלישית, בחשיבות לא פחותה, נוגעת לכבוד, ליוקרה ולרצון להיות איש האנרגיה מספר אחת. אכן, כולם מדברים ביזנס ומספרים, אבל בין תשובה, בינו ו-ויסמן, קשה לומר אצל מי היצר חזק יותר.

כל הדרכים כשרות

מה שויסמן, הראש והבעלים בדור-אלון, עושה בימים אלה בגלוי, והאחרים כנראה בסמוי, הוא ניסיון להוריד מתחרים. כל מתחרה שנופל, משמעותו פחות תחרות ופחות כסף לשלם. כל הדרכים כשרות. תשובה למשל הוא בעל השליטה בים תטיס, והוא עשוי להיות במצב בעייתי בו הוא שולט למעשה בשני מקורות האנרגיה הגדולים, החלופיים והמתחרים הפוטנציאליים: נפט וגז טבעי. זהו נושא שנבדק עתה אצל הממונה על ההגבלים, רונית קן, שלא המתינה לויסמן, וגם לא הייתה זקוקה למכתבו כדי להכיר בעובדות הללו.

הממונה אומנם טרם אמרה את דברה, אבל הפתרון מהצד של תשובה כבר סומן - הוא יירד באחזקות בים תטיס אל מתחת לשליטה. גם אם לא ברור מה תהיה הוראת הממונה, דלק כבר קיבלה אישור להיכנס אל חדרי המידע של בז"א.

כדי להוריד מתחרה כבד אחר כמו צדיק בינו, ויסמן פועל בכיוון ערעור הלגיטימציה האישית שלו ושל הקבוצה שלו. סעיף 4 ו-6 ב"צו האינטרסים החיוניים" המצורף לניירות המכרז, קובע כי חלק מבקשה וקבלת אישור השרים לביצוע העסקה, מותנה בין היתר גם בהצהרת המבקש, בעל שליטה ונושא משרה, על חקירה, הרשעה או כתב אישום שהוגש כנגד מי מהם, בארץ או בחו"ל.

לקבוצת בינו אכן יש בהיסטוריה "נקודה שחורה" - הפרשה הפולנית. מדובר בפרשה מתחילת שנות ה-90, שנחקרה ממושכות על ידי המשטרה ובסיומה לא הוגש כתב אישום.יחד עם זאת, לטיפול במחלוקת בין הצדדים מונה בורר, השופט בדימוס ישי לויט. פסק הבוררות שלו פורסם באמצע מאי 2005, ("גלובס" 18.5.05) והוא כולל מילים קשות כנגד בינו ואנשיו. בין היתר דחה הבורר את גרסת בינו וקבע כי הוא לא אמר אמת.

האם פסק הבורר, והכתם שדבק בבינו, אנשיו ושותפיו ממשפחת ליברמן האוסטרלית, יכולים להיות עילה להוצאת פז מההתמודדות? כנראה שלא. זאת בעיקר נוכח העובדה שהפרשה הפולנית לא מנעה מהם לקבל היתר שליטה בבנק הבינלאומי.

נקודה בעייתית אחרת היא מעורבות מנכ"ל פז, מודי בן ש"ך, בפרשת "קרטל הגז" לצרכנים פרטיים ביתיים. האישום בתיק הנדון כולל את מנהלי ארבע חברות הגז הצרכני - פזגז, אמישרגז, סופרגז ודורגז - על שמנעו תחרות ויצרו הסדרים כובלים בחלוקת לקוחות. לאחרונה ביקשה רשות ההגבלים העסקיים להטיל עונשי מאסר על בכירי הנאשמים בכל אחת מהחברות. קשה להניח כי זו תהיה עילה לפסילת השתתפות פז במכרז. חוץ מזה שבמקרה כזה, תמיד אפשר "להקריב" מישהו, בכיר ככל שיהיה, על מזבח ההתמודדות. גם חברת פז כבר קיבלה את אישור רשות החברות להיכנס לחדרי המידע של בז"א.

לא רק דלק

המתמודדות האחרות - רוסנפט ומנופים, דור-אלון, קבוצת סונול וקבוצת יוסי מימן - טרם סיימו את הליכי גילוי המידע ולא קיבלו בינתיים היתר. מאחר שזה לא רק דלק, אלא גם הרבה כסף, החלו הקבוצות את ההכנות. ההערכה המרכזית היא שההתמודדות הקשה תהיה בעיקר בין דלק לפז, וויסמן גם. הכוונה של כל שאר הקבוצות ללכת עד הסוף, בלתי ברורה. מה עוד שצפויים חיבורים בתוך הקבוצות.

ההערכות בשוקי הכספים הן שאם תשובה יזכה בעסקה, הוא יבצע אותה בעיקר באמצעות דרכי המימון החביבות עליו: מינופים ועוד מינופים. זה מה שהוא עשה, זה מה שהוא עושה, וזה מה שהוא יעשה. בלי בעיה.

בינו מצדו, בנקאי עם סולידיות יתרה, כבר מכין תשקיף אקוויטי לפז. אומנם קשה לו להרוס את מסך הסודיות שהוא כל כך מחבב, אבל הניסיון בבינלאומי כבר הוריד מעט את האימה. בז"א שווה את זה, אבל סביר להניח שזו תהיה הברירה האחרונה שלו. בכל מקרה, הוא ירוץ להנפקה לפני שיהיה בטוח ברכישה.

לגבי ויסמן, ההערכות הן שהוא ימשיך, כדרכו, לעבוד עם שותפים טובים בעלי הון ויכולת אשראי גבוהה. "