5 שנים - ממתי?

האם מכירת חלקו באריסון אחזקות מקרבת את שלמה נחמה לעמדת איש עסקים פרטי? השאלה הגדולה, שעומדת בפנינו היא האומנם יישאר נחמה בבנק הפועלים בחמש השנים הקרובות, כפי שנמסר לנו השבוע. בינתיים, התפרסם שחוזה העסקתו של נחמה עומד להשתנות, וכי סעיפים משמעותיים, כמו התחייבות להישאר בתפקיד מספר שנים, עדיין לא נסגרו בין הצדדים. האם ההצהרה על הישארותו של נחמה בבנק הפועלים נועדה להרגיע את אנשי הבנק? את השווקים? אותנו?

שנים רבות הלכו שלמה נחמה ושרי אריסון יד ביד באריסון אחזקות, אך השבוע התבשרנו שהיא תרכוש את חלקו - כ-15%, תמורת 150 מיליון דולר. נחמה אמנם לא ייעלם מהנוף העסקי של אריסון וימשיך לכהן במועצות המנהלים של חברות השייכות לקבוצה, ובינתיים הובטח לנו שמקומו בראשות בנק הפועלים שמור לפחות לעוד 5 שנים. אולם, נראה שבכל זאת נפל דבר בקבוצה, אותה מלווה נחמה זה יותר מ-13 שנה, מאז שהיה מנהל עסקיו של אבי משפחת אריסון, תד.

נחמה היה נראה כחלק בלתי נפרד מהירושה שקיבלה שרי אריסון מאביה.

הוא היה איש סודה של אריסון וללא ספק אחד האנשים החזקים במשק הישראלי. כעת הוא יהפוך לשכיר שלה.

נחמה תוגמל היטב בתור יו"ר הפועלים. עלות שכרו עמדה בשנת 2004 על 9 מיליון שקל. מכיוון שהבונוס השנתי שלו נגזר מהתשואה על ההון, צפויה עלות שכרו להגיע בשנים 2005-2006 לכ-15 מיליון שקל בכל שנה. השנה צפוי הבנק להציג רווחי שיא של כ-3 מיליארד שקל.

למרות שהוא לא ממש קופח כלכלית, כש-150 מיליון דולר יהיו מונחים בכיסו גוברת עצמאותו. נחמה הצהיר בעבר שלא יפרוש לפנסיה מתפקיד יו"ר הבנק, והפעם נראה שהוא מתקרב למטרותיו. בראיון ל"גלובס" לפני כשנה, אמר נחמה: "אני קם בבוקר ושוטף פנים ומסתכל במראה ואומר לעצמי, אתה אותו שלמה נחמה, לא נולדת יו"ר בנק הפועלים וכנראה גם לא תלך לעולמך כזה". אגב, באותו ראיון הוא גם סיפק הצצה לחייו הפרטיים ואמר, כי "שעונים, חולצות, מותגים וגם חליפות, ממש לא מדברים אלי. אני חושב שמטורף מי שמוציא אלפי דולרים על חליפה, אבל שיהיה לו לבריאות".

כבר שנים שנחמה רוצה להיות איש עסקים עצמאי, גדול ורב-לאומי. פרישה משורות הבנק תפתח בפניו אפשרויות השקעה רבות, שנמנעות ממנו כיום מתוקף תפקידו. בנוסף, בעבר סופר שהוא לוטש את עיניו לתפקיד שר האוצר, ולא הזיקו לו קשריו ארוכי השנים עם בנימין נתניהו ואריאל שרון. עם זאת, מי יודע מה יהיה בעוד כמה שנים?

השאלה הגדולה, שעומדת בפנינו היא האומנם יישאר נחמה בבנק הפועלים בחמש השנים הקרובות, כפי שנמסר לנו השבוע. בינתיים, התפרסם שחוזה העסקתו של נחמה עומד להשתנות, וכי סעיפים משמעותיים, כמו התחייבות להישאר בתפקיד מספר שנים, עדיין לא נסגרו בין הצדדים. האם ההצהרה על הישארותו של נחמה בבנק הפועלים נועדה להרגיע את אנשי הבנק? את השווקים? אותנו?

לא נתפלא אם בתוך שנתיים נמצא את נחמה כאיש עסקים עצמאי, ופורש מתפקידו בבנק מלווה במצנח זהב עד לתום החוזה. בסופו של דבר כמה זמן אפשר לשבת על 150 מיליון דולר.