המדינות בבנק העולמי אישרו מחילת חובות ב-37 מיליארד דולר ל-17 מדינות עניות בתוך 40 שנה

"זהו הסכם היסטורי המשלב מימון מוגבר עם הקלות בהחזר חובות", אמר נשיא הבנק העולמי, פול וולפוביץ'

המדינות החברות בבנק העולמי אישרו אתמול (ג') חבילת הקלות בסך 37 מיליארד דולר ל-17 מדינות עניות. חבילת ההקלות כוללת דרכים שבהן יפצו המדינות העניות את המלווים בגין מחילת חובות.

לאישור קדמו חודשים ארוכים של מו"מ קדחתני וקשה בין המדינות המלוות הגדולות בבנק העולמי בסוגיה כיצד לממן הלוואות עתידיות באמצעות אינטרנשיונל דיבלופמנט אסוסיאיישן, זרוע הבנק המספקת הלוואות בריבית נמוכה למדינות עניות.

יישומה של חבילת ההקלות, שתתפרס על פני 40 שנה, יחל ב-1 ביולי, ויכלול את תשלומי הריבית של 17 המדינות העניות לבנק העולמי בגין חובות שנצברו עד סוף דצמבר 2003. הסדר זה יאפשר לממשלות להגדיל את ההשקעות בפרויקטים לצמצום העוני.

"זהו הסכם היסטורי המשלב מימון מוגבר עם הקלות בהחזר חובות, והוא יסייע למדינות עניות לעמוד ביעדי תוכנית פיתוח המילניום", אמר נשיא הבנק העולמי, פול וולפוביץ'.

חבילת ההקלות תוענק למדינות שכבר השלימו את דרישות פרויקט המדינות העניות בעלות החובות הגדולים (HIPC), תוכנית גלובלית להקלות בהחזרי חובות שאושרה ב-1996, והמבוססת על עמידה בקריטריונים מסוימים להבטחת ביצועים כלכליים טובים.

מאוריטניה לא תזכה בהקלות שאושרו אתמול (ג') אלא אם תשפר ממשלתה את ניהול ההוצאות הציבוריות, אמר אחד מפקידי הבנק העולמי. עם זאת, ייתכן שעד ה-1 ביולי תצליח ממשלת מאוריטניה לבצע רפורמה שתאפשר לה לזכות בהקלות.