הגידו כן לזקן

מאחורי הדרמה שתלווה את השבעתם של רפי איתן וחבריו עומדת אחת המפלגות הכלכליות ביותר שהיו לנו

מסתבר שיש חיים אחרי גיל 65. רפי איתן הוכיח השבוע שלא חשוב הגיל או הגי"ל (גימלאי ישראל לכנסת), העיקר התרגיל.

רוב חייו הבוגרים של איתן עברו עליו בשו-שו. רוב המבצעים שבהם היה מעורב לא נחשפו אולם השניים הבולטים שכן נחשפו, בולטים בקוטביות שלהם. איתן היה מעורב בחטיפת הפושע הנאצי אדולף אייכמן במאי 1960 והבאתו למשפט בישראל. זו הייתה אחת השעות היפות של הביון הישראלי. כעבור שנים הוא מצא את עצמו מעורב באחת השערוריות המביכות ביותר בתולדות הביון הישראלי: פרשת ג'ונתן פולארד. איתן עמד בראש הלשכה לקשרי מדע (לק"מ), אשר הפעילה את פולארד, שריגל למען ישראל בארה"ב.

ביום שלישי, בעשר ודקה, הפך איתן לכוכב תקשורת. הצבעת מחאה? התנערות ממדיניותו הכלכלית של ביבי נתניהו? תגובה להתעללות שסופגים הקשישים בישראל בעשורים האחרונים? כל התשובות, עושה רושם, נכונות, אבל זה לא באמת משנה.

מה בדיוק יעשה רפי איתן בכנסת ובממשלה הבאה? קשה לדעת, כאשר השתתף בפורום חי באתר ynet, כחלק ממערכת הבחירות, הוא כתב את ההודעה הבאה: "המצע של מפלגת הגמלאים: תוכנית הצלה לטיפול בגמלאים נזקקים באופן מיידי, כולל נושאים רפואיים. מיד אחריה, נפעל לחקיקת חוק יסוד הגמלאי, שיבטיח פנסיה לכל אזרח, ביטוח סיעודי, הרחבת סל התרופות והתאמתו לצרכי הקשישים בישראל. מעבר לכך, אנו מתחייבים להצטרף לכל קואליציה על מנת לקדם את זכויות הגמלאים". עכשיו נותר לראות איך הוא הופך את המילים למעשים.

נכון להיום, אנחנו עדיין מתייחסים למפלגה הזאת בלגלוג מסוים, ומנסים לתהות על קנקנה. עם זאת, ייתכן שעומדת לפנינו אחת מהמפלגות הכלכליות ביותר שהיו בכנסת ישראל. יחסי דתיים-חילוניים? פער עדתי? בעיות בחינוך? חמאס? גרעין איראני? כל אלה לא מעניינים את המפלגה, שכל מטרתה לשפר את מצבם של הגמלאים. למרות גילם, הם עלו על אחד הנושאים החמים היום בכלכלה הישראלית. חיפוש קצר של המלה "פנסיה" בארכיון "גלובס" מעלה 950 כתבות בנושא בשנה האחרונה.

רק כדי לסבר את האוזן: על-פי נתוני המוסד לביטוח לאומי, כ-600 אלף בני אדם קיבלו קצבת זקנה בשנת 2005. אם איתן וחבריו לרשימת גיל יבקשו להעלות את הקצבה בכ-100 שקלים צנועים בחודש, מדובר על תוספת של כ-720 מיליון שקל בשנה. החישוב הזה מתייחס רק לתסריט קטן וצנוע שעולה מדרישות המפלגה.

כל אחד יכול לקבוע לעצמו אם המטרה ראויה או לא, אך היא בוודאי תהיה יקרה. בסופו של דבר מדובר בסדר עדיפויות. יש לזכור, כי רשימת הגמלאים מורכבת בסופו של דבר מאנשים אשר נהנים מרקע כלכלי לא רע, לאחר שפרשו מגופים גדולים ומכובדים. השאלה היא האם ישכילו בכל זאת לצאת להגנתם של מאות אלפי הגמלאים, אשר לא זכו לתנאי פנסיה כמו שלהם, או לפנסיה כלשהי.