בוש: "אני בוכה על סבל הפלשתינים; הסיוע צריך להינתן לפלשתינים הסובלים, לא לממשלה שלהם"

עכשיו זה רשמי: זמן קצר לאחר השבעת ממשלת החמאס, הורה הבית הלבן על ניתוק כל הקשרים עם הרשויות הפלשתיניות

"הסיוע (הבינלאומי) צריך להינתן לפלשתינים הסובלים, לא לממשלה שלהם, שהביעה את שאיפתה להשמיד את שכנתה" - אמר אתמול (ד') הנשיא ג'ורג' בוש בתשובה לשאלה לאחר נאום בוושינגטון.

זו הפעם הראשונה שבוש מביע עמדה ברורה בסוגיית הסיוע לפלשתינים. מצד אחד, יש בממשל נחישות החלטה לא לסייע לממשלה שבראשה עומדים חברי ארגון טרור. זה לא רק עניין פוליטי. החוק בארה"ב אוסר על הרשויות ועל האזרחים לקיים מגעים עם כל ישות שהוגדרה כארגון טרור ע"י משרד החוץ האמריקני. מנגד, וושינגטון מבינה, שגדיעת הסיוע עלולה להפוך את עזה לחבית חומר נפץ עם פתיל קצר מאוד.

האופציה של חלוקת סיוע לפלשתינים שלא באמצעות ממשלת החמאס, אלא בצינורות עקיפים, באמצעות צדדים שלישיים, למשל ארגונים לא ממשלתיים או ארגוני או"ם, היא אופציה שהממשל מעולם לא פסל, ואתמול העניק לה בוש את תמיכתו המפורשת, תוך הסתייגות חד-משמעותית מממשלת החמאס.

"אני בוכה על סבלם של הפלשתינים; אני מבכה במיוחד את העובדה שההנהגה שלהם מאכזבת אותם שנה אחר שנה אחר שנה", אמר הנשיא. "אנו תומכים בתהליך הבחירות, אנו תומכים בדמוקרטיה, אבל מכך אין להבין שעלינו לתמוך בממשלות שנבחרו בתהליך דמוקרטי".

ובינתיים, זמן קצר לאחר השבעת ממשלת החמאס ברשות הפלשתינית, הורה הבית הלבן לכל הדיפלומטים האמריקניים ועובדי ממשל אחרים לנתק מגע עם הרשויות הפלשתיניות, לרבות משרדי הממשלה השונים של הרשות. גם קנדה הודיעה אתמול שהיא מנתקת את כל המגעים עם הרשות הפלשתינית.

נכונות הממשל לסייע לפלשתינים בצינורות עוקפי חמאס, כפי שעולה מדברי בוש, צפויה להיות אחד הנושאים המרכזיים בשיחות שיקיימו היום (ה') בירושלים עוזר שרת החוץ האמריקנית לענייני המזה"ת, דיוויד וולש, וסגן היועץ לביטחון לאומי, אליוט אברמס. אלה יהיו השיחות הראשונות של אולמרט עם נציגי ארה"ב לאחר הבחירות, למעט האיחולים ששמע מפי בוש בעקבות נצחון "קדימה" בבחירות.

לבד מאולמרט, ישוחחו השניים גם עם שרת החוץ, ציפי לבני, שר הביטחון, שאול מופז, הרמטכ"ל דן חלוץ ועם בעלי תפקידים אחרים שנוגעים בפלשתינים. הנציגים האמריקניים יקיימו שיחות גם בצד הפלשתיני, אך רשימת בני השיח הפוטנציאליים שלהם בשטחים, מעבר לנשיא מחמוד עבאס, תהיה קצרה מאוד בגלל החרם שהטיל ממשל בוש על ממשלת החמאס ועל כל גוף שקשור בה. לא מן הנמנע שהם ייפגשו עם שרים במממשלה הפלשתינית היוצאת.

וולש ואברמס צפויים לומר לבני שיחם בישראל, כי אחת מצורות הסיוע הכלכלי לפלשתינים, שאינה מחייבת מגע עם ממשלת החמאס, היא פתיחת מעבר קרני לסחורות פלשתיניות. לו היו השניים מדברים עם נציגי ממשלת החמאס, הם היו מתנים את פתיחת המעבר בצעדים של החמאס לשמור על הביטחון סביבו. אבל סביר להניח שעוף השמיים יוליך את המסר הזה לממשלת החמאס.

זו מצידה אינה אדישה לדינמיקה המתהווה סביב נושא הסיוע. עוד לפני התבטאותו של בוש, אמר שר האוצר בממשלת החמאס, עומר עבדולראזק, בראיון לוול סטריט ג'רנל. "כאשר (האמריקנים והאירופים) יראו אנה מועדות פנינו, הם ישנו את דעתם" ויתנו לנו לפחות חלק מהסיוע באופן ישיר.

ברמז שמממשלת החמאס תהיה מוכנה לקבל פחות סיוע, ובלבד שהוא יינתן לה ישירות, אמר עבדולראזק, כי הרשות הפלשתינית תוכל לתפקד ביעילות בתקציב קטן הרבה יותר מאשר בעבר, אם החמאס יצליח לבער את השחיתות ולקצץ בהוצאות הממשלתיות.

ובעוד שהסיוע לפלשתינים יהיה אחד הנושאים המרכזיים בשיחות וולש ואברמס בירושלים, סביר להניח שהם באו גם לבדוק מה המצב אחרי הבחירות בישראל ולשמוע מפי המנצח כיצד בדעתו לנצל את הניצחון לקידום הסדר עם הפלשתינים

לא מן הנמנע שאולמרט, מצידו, יבקש להעלות באזני וולש ואברמס סיוע אחר: חבילת הסיוע המיווד בסך 1.2 מיליארד דולר לפיתוח הנגב והגליל, שבוש הבטיח לאריאל שרון בביקורו האחרון בבית הלבן, באפריל אשתקד.

הממשל היה אמור לכלול בקשה לתקצוב החבילה לישראל בהצעת חוק לתוספת מימון למלחמה בעיראק, שהוגשה לפני כמה שבועות לקונגרס. זה לא קרה. האם ייתכן שוושינגטון מבקשת להשתמש בחבילה הזו כגזר לסחיטת ויתורים? אולמרט היה רוצה לדעת.