המעו"ף טיפס השבוע ב-3.1% - רחוק 1.5% משיאו; הדולר בשפל של 3 חודשים

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לפורטל הפיננסי ] כי"ל עלתה 1.4% * המזרחי הוסיפה 1.1% * מדד הנדל"ן טיפס השבוע 8.6%

שבוע המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל בעליות קלות, על רקע המומנטום החיובי שצברו השווקים בימים האחרונים ועליות השערים שאפיינו ביממה האחרונה את שוקי העולם. המדדים המובילים באחד-העם שייטו לאורך היום בטריטוריה החיובית בהובלת מניות הנדל"ן, אך גם היום התאפיינו העליות במתינות. בשוק המט"ח המשיך הדולר להיחלש ונפל לשפל של כשלושה חודשים, ובשוק הסולידי נרשמה מגמה מעורבת, תוך תנודתיות נמוכה יחסית.

גם ביום המסחר האחרון של השבוע ניתן היה לחוש באווירה החיובית בקרב הפעילים, בהמשך ישיר לימים האחרונים. מלבד ההתפתחויות בזירה המקומית ציינו חלק מהמשקיעים, שגם המומנטום החיובי המאפיין את שוקי העולם בשבועות האחרונים הוא בהחלט סיבה לאופטימיות במבט קדימה.

במסחר המעו"ף אמנם חזר לטפס היום, אך הוא עדיין מתקשה לפרוץ את רמת השיא שקבע בחודש ינואר השנה. מי שלא מושפע לעת עתה מחסמים פסיכולוגיים הוא דווקא מדד הנדל"ן, שגם היום נתן את הטון בשוק והמשיך להתבסס מעל רף 500 הנקודות אותו פרץ לראשונה אתמול (ד').

באופן כללי נראה שתשומת הלב תתרכז גם בשבוע הבא במישור הפוליטי, כשהמשקיעים עדיין מוטרדים מההחלטות החברתיות שעשויות להתקבל במו"מ הקואליציוני, תוך פגיעה אפשרית בתקציב. ניתן לומר שאם השלב הזה של הרכבת הממשלה החדשה יעבור ללא כותרות משמעותיות, נראה שהדרך של השוק כלפי מעלה תמשיך להיות סלולה בתקופה שלאחר חג הפסח.

בהקשר זה נזכיר כי השבועיים הקרובים של המסחר יהיו מקוצרים - בשבוע הבא יחולו שלושה ימי מסחר בלבד ובשבוע של חול המועד ימי המסחר יהיו קצרים ויסתיימו בשעה 14:00 - כך שלא מן הנמנע שהשוק עשוי לנוע מעלה או מטה במחזורים דלילים יחסית. לפיכך, נראה שעל-מנת לקבל אינדיקציה ברורה יותר לגבי עתיד השוק, כדאי דווקא להתאזר בסבלנות לאחר חג הפסח.

כלכלני בנק לאומי ביטאו היום בסקירתם השבועית את העניין הרב שצפוי לרכז המישור הפוליטי בימים הקרובים, וגם הם מעריכים שתשומת לב מיוחדת תופנה לנושא התקציב.

"עד להרכבת הממשלה ומינוי שר אוצר חדש, עלול שוק המניות לסבול מהיעדר מגמה ברורה. כל הצהרה והצהרת נגד שיושמעו במהלך המשא ומתן הקואליציוני יזכו לתהודה גדולה, על רקע חוסר הוודאות לגבי המדיניות הכלכלית הצפויה", ציינו הכלכלנים.

"בעוד שאת ההתנהגות של המפלגות החברתיות הקטנות ניתן לצפות על רקע ניסיון העבר, האי-ודאות העיקרית נוגעת לדרישות הכלכליות שתציב מפלגת העבודה במהלך המשא ומתן הקואליציוני. השאלה היא אם דרישות אלה יכללו שינויים תקציביים בלבד, או שמא גם שינויים מבניים שמשמעותם נסיגה מהרפורמות שבוצעו עד כה, ושהתמקדו בהגדלת התחרותיות והקטנת המעורבות הממשלתית במשק הישראלי. בהקשר זה, העבר מלמד כי מפלגת העבודה הייתה שותפה בכירה בכל הממשלות מאז שנת 1999 תחת ראשי הממשלה ברק ושרון (למעט תקופה קצרה לאחר בחירות 2003), ופעלה בדרך כלל במסגרת הקונצנזוס הכלכלי המקובל, עם דגשים לכאן או לכאן.

"במערכת הבחירות האחרונה נקטה המפלגה בקו הסברה חדש ששם יותר דגש על נושאים חברתיים. עם זאת, הגשמת המטרות החברתיות של המפלגה ניתנת לביצוע גם מבלי לפגוע ביעדים האסטרטגיים של הממשלה (גירעון של עד 3% תוצר וגידול שנתי ריאלי בהוצאות הממשלה של עד 1%), וזאת באמצעות שינוי סדרי העדיפויות בתוך התקציב.

"להערכתנו, כל עוד מסגרת התקציב תישמר, תימשך גם היציבות הפיננסית. אך אם בניגוד לכך יתחיל תהליך פוליטי של פריצת מסגרת התקציב, היציבות הפיננסית בשווקים עלולה להיפגע, ובכלל זה גם שוק המניות", מתמצתים הכלכלנים את הסוגיה המרכזית בשוק בימים אלה.

הדולר מתחת ל-4.6 שקל

בסוף היום הוסיף מדד המעו"ף לערכו 0.2% והשלים עלייה שבועית של 3.1%, כשהוא נותר במרחק של 1.5% מרמת השיא ההיסטורית שלו. מדד תל-אביב 100 טיפס ב-0.4% ומדד התל-טק רשם היום עלייה של 0.2%. מדד הנדל"ן זינק היום ב-1.9% נוספים לשיא חדש, והשלים בכך טיפוס שבועי מרשים של 8.6%. מחזור המסחר עמד היום על רמה של 1.27 מיליארד שקל.

בשוק המט"ח המשיך הדולר להיחלש בחדות, וירד לראשונה זה שלושה חודשים מתחת לרף 4.6 השקלים. כפי שציינו אתמול, ההיחלשות של הדולר מול השקל מוסברת בעיקר במגמה דומה שמאפיינת את שוק המטבעות הבינלאומי. ספיחים נוספים לתופעה הזו בהיבט של השוק המקומי הן פריצת התמיכה הטכנית של הדולר בימים האחרונים, וכן ירידה באי-ודאות שאפיינה בתחילת השבוע את המישור הפוליטי על רקע מערכת הבחירות.

מדוע הדולר נחלש בשווקים הבינלאומיים? המהלך מוסבר בעיקר בציפיות להפסקת ההידוק המוניטארי בארצות-הברית, אך גם מחששות שמאפיינים את השווקים בשנה האחרונה כמו אינדיקציות ממדינות אסיה, לפיהן הן ירכשו פחות דולרים בעתיד לעתודות המט"ח שלהן.

עניין נוסף שמשפיע באחרונה על שוק המטבעות הוא הציפיות להעלאת הריבית בגוש האירו, אפשרות שנרמזה היום בדברי ראשי הבנק האירופי המרכזי, והאפשרות גם להעלאה סנסציונית של הריבית בשוק היפני מרמתה המאופסת הנוכחית. אמנם, בהחלטת הריבית שנתקבלה היום על-ידי הבנק האירופי הוא הותיר את הריבית על כנה ברמה של 2.5%, אך כלכלנים רבים מעריכים שבאירופה מעוניינים לראות עלייה בביקושים לנכסים צמודי אירו מצד מדינות אסיה, ולכן יפעלו בהמשך להעלאת הריבית.

בסוף היום איבד הדולר 0.33% ושערו היציג נקבע ברמה של 4.597 שקל. האירו הוסיף היום 0.14% ונקבע ברמה של 5.6601 שקל. בשוק הסולידי נרשמה אווירה מעורבת ובסיום יום המסחר עלו האג"ח השקליות ב-0.1% והאג"ח הצמודות נחלשו ב-0.2%.

מניות הנדל"ן המשיכו לטפס

בשוק המניות היה רגוע יחסית, כשכי"ל , טבע ומניות הבנקים המשיכו להוביל את טבלאות המסחר. בזירת הבנקים נרשמה מגמה מעורבת: פועלים ולאומי איבדו מערכן 0.4% ו-0.1% בהתאמה, המזרחי בלטה בעלייה של 1.1% ומדד הבנקים עלה ב-0.1%. כי"ל עלתה היום ב-1.4% במחזור ער ללא התפתחויות מיוחדות. טבע איבדה 0.9%, כשהמשקיעים לא התרגשו מפרסום תוצאות ניסוי המעידות על יעילות טיפול מוגבר בקופקסון בקרב חולי טרשת נפוצה.

בזירת הנדל"ן המשיכו אפריקה וכלכלית ירושלים לבלוט והוסיפו עוד 1.8%ו-2.6% בהתאמה, ומבין החברות הקטנות בענף דיווחה בסר אירופה על כוונתה לרכוש קרקע למבנים מסחריים באירופה תמורת כ-100 מיליון אירו. בתגובה עלתה מנייתה ב-5%. אירו-סאט דיווחה על רכישת קולנוע תל-אביב הישן בתמורה ל-8 מיליון דולר וטיפסה ב-2.8%.

שבת שלום.