למכור קרח לאסקימוסים

מנכ"ל מולטילוק, שמעון שקל, התארח ביום תעשיות המתכת והחשמל של התאחדות התעשיינים, וסיפר איך הצליחה החברה למכור צילינדרים לסינים, שזה כמו למכור קרח לאסקימוסים * ואילו מנכ"ל קונטיננטל איירליינס, אבי פרידמן, ייסד את "פרלמנט השפים הציוני הראשון", במסגרת השקת התפריט החדש בטיסות בקו תל אביב-ניו יורק

שמעון שקל מספר

* ביום תעשיות המתכת והחשמל של התאחדות התעשיינים, הפליג מנכ"ל מולטילוק (פעם רב-בריח), שמעון שקל, לספר על המכירות הממריאות של החברה שבבעלות קבוצת אסא-אבלוי השוודית.

כאשר נשאל שקל על-ידי מתחרה איטלקי "אבל איך אתם עושים את זה?", נזכר שקל במושג "שביתה איטלקית", ואמר לו בחוצפה ישראלית משהו: "א. אנחנו חרוצים ועובדים שלוש משמרות; ב. המוח היהודי ממציא לנו פטנטים, ורשמנו כבר 500 פטנטים, ו-ג', בגלל שאנחנו מדינה קטנה אנחנו מעזים יותר ולא מתביישים 'להידחף' לשוק".

"תן דוגמה", ביקש המתחרה. ושקל לימד אותו איך מולטילוק מכרה צילינדרים לסינים, שזה כמו למכור קרח לאסקימוסים. "בסין מוכרים צילינדר מקומי בדולר, ואת שלנו ב-15 דולר. מה עשינו כשבסין יצא מכרז לאספקת אלפי צילינדרים? התלבשנו על העסק במהירות הבזק, ותוך שמונה ימים טסנו לסין עם 16,000 צילינדרים. באותו יום ממש, הגיע המתחרה המקומי עם האבטיפוס שלו, אבל זה כבר היה מאוחר מדי בשבילו".

פטנטים יש, אבל מה עם מנעול שגנב לא יוכל לפרוץ, כי נמאס לנו ממכת הגניבות? לכך יש לשקל שלוש תשובות לא מנחמות: "א. אין דבר כזה, מנעול שאי אפשר לפתוח. ב. למולטילוק יש שני סוגי מתחרים להתמודד עימם - מסחריים ולא-מסחריים (גנבים ופורצים, א"ז). ג. יש בעולם מגזינים שלמים שמלמדים איך לפרוץ מנעולים. בהולנד יש חבורת פורצים שמתכנסת לסופי שבוע וכל מה שהם עושים בוויקאנד זה לפרוץ מנעולים". (איילה זמרוני)

אבי פרידמן מאחד

* ארבעה מטבחים כשרים, שלושה שפים ומנכ"ל אחד התאחדו לשעה קלה, כדי להקים את פרלמנט השפים הישראלי הציוני הראשון, שהוקם אי פעם, כל זאת במסגרת השקת התפריט החדש בטיסות של קונטיננטל איירליינס בקו תל אביב-ניו יורק.

מנכ"ל קונטיננטל, אבי פרידמן, איחד לצורך זה את השפים הישראליים שהפכו כל אחד כבר לאיש עסקים בפני עצמו: מיקה, חיים כהן וערן שוורצברד. האיחוד הזה הוא בעצם חיקוי של פורמט קונגרס השפים העולמי של קונטיננטל, בו חברים סלבריטי-שף רבים בהם דון פינטבונה.