בעלי המניות בדיימלר קרייזלר לוחצים על ההנהלה להפסיק את ייצור הסמארט

הצעדים להפיכת חטיבת סמארט לרווחית יגדילו את הוצאות הקבוצה בלפחות 4 מיליארד אירו

באסיפה השנתית של בעלי המניות של יצרנית הרכב הגרמנית-אמריקנית דיימלר-קרייזלר, שתיערך היום (ד') בברלין, ילחצו בעלי המניות על מנכ"ל החברה, דיטר זטשה, לסגור את חטיבת המכונית הזעירה סמארט, מכיוון שהיא אינה רווחית.

"בעלי מניות רבים רוצים שחטיבת סמארט תיסגר", אמר אנדראס דיטמר מחברת ההשקעות אפו אסט מנג'מנט בדיסלדורף שבגרמניה, המחזיקה במניות דיימלר-קרייזלר. "זוהי הסוגיה האחרונה שלא נפתרה במסגרת ארגונה מחדש של דיימלר".

הצעדים להפיכת סמארט לרווחית יגדילו את הוצאות הקבוצה בלפחות 4 מיליארד אירו במרוצת השנים הקרובות.

באפריל שעבר הודיעה דיימלר-קרייזלר כי תשקיע כ-1.2 מיליארד אירו (1.56 מיליארד דולר) בשידרוג מותג "סמארט" הכושל.דיימלר ציינה אז כי בכוונתה להביא את מותג "סמארט" לאיזון בשנת 2007.

"סמארט", המפורסם בדגמים הסנוביים והמוזרים שלה, המיועדים לשני אנשים, טרם הניב רווח מאז הוקם בשיתוף עם מייסד יצרנית השעונים השווייצרית "סוואטש", סוואטש ניקולאס הייאק ב-1994.

בשיחת ועידה באפריל שעבר הודה לראשונה מנכ"ל קבוצת מרצדס, אקהארד קורדס, כי הקבוצה שקלה להפסיק את יצור ה"סמארט" - צעד שעליו המליצו אנליסטים רבים.

קורדס קיווה להקטין את העלויות הקבועות של "סמארט" בכ-30% במהלך השנתיים הקרובות, בין השאר על ידי פיטורי שליש מ-2,100 העובדים עד 2006.

לדברי קורדס, תוכנית האיזון אינה מבוססת על ההנחה שדיימלר תמצא שותף ל"סמארט", גם אם דיימלר לא פסלה את הרעיון על הסף.

קורדס הוסיף אז שזוהי התוכנית "הטובה ביותר מנקודת המבט של בעלי המניות". בינואר החליף זטשה את ירגן שרמפ בתפקיד מנכ"ל דיימלר-קרייזלר, יצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם.

מאז הודיע המנכ"ל המשופם על פיטוריהם של כ-15,000 עובדים, ועל העברת משרדיה הראשיים של דיימלר-קרייזלר בשטוטגרט שבגרמניה למבנה ששימש כבית חרושת בצדה השני של העיר.

דיימלר גם הודיעה כי תמכור אחזקות בשווי 2 מיליארד אירו בחברה האירופית לאווירונאוטיקה, הגנה וחלל (EADS), בעליה של יצרנית המטוסים הגדולה בעולם, איירבוס.

כמו כן הפסיקה דיימלר את ייצור דגם סמארט בעל ארבע הדלתות, וזאת במטרה לקצץ בעלויות.

מניית דיימלר-קרייזלר איבדה 28% מערכה מאז המיזוג בין יצרנית הרכב הגרמנית דיימלר ויצרנית הרכב האמריקנית קרייזלר, שיצר את החברה במתכונתה הנוכחית. 8,400 אנשים צפויים להשתתף באסיפה השנתית של בעלי המניות היום (ד') בברלין.

מספר המשתתפים יהיה זהה למספר המשתתפים אשתקד, אמר אחד מדוברי החברה, תומס פרוהליך. פרוהליך הוסיף שלפני אסיפת בעלי המניות לא יהיה זטשה זמין לתגובה.

אשתקד ארכה אסיפת בעלי המניות יותר מ-12 שעות, וחלק מבעלי המניות תקפו בחריפות את שרמפ, ודרשו ממנו להצדיק את המיזוג בין דיימלר וקרייזלר.

שווי השוק הנוכחי של דיימלר-קרייזלר נאמד ב-49 מיליארד אירו, והוא גבוה ב-39% משווי השוק בעת אסיפת בעלי המניות אשתקד.

אשתקד העלתה דיימלר-קרייזלר את סך התגמולים של חברי מועצת המנהלים ב-10% ל-34.9 מיליון אירו, לעומת 31.6 מיליון אירו ב-2004.

יש לציין שאשתקד היה מספר חברי מועצת המנהלים גדול מהמספר הנוכחי. השנה תתחיל החברה לחשוף פרטים על גובה השכר של בכיריה.

אשתקד גדל הרווח הנקי של דיימלר-קרייזלר ב-15% ל-2.85 מיליארד אירו, וההכנסות עלו ב-5.4% ל-149.8 מיליארד אירו.