"להגדיל התיק המנייתי בבורסות הזרות"

ירון פרידמן, אנליסט ואסטרטג מניות בבנק הפועלים: "מומלץ לתת משקל יתר לבורסה ביפן ולשווקים המתעוררים" * "מהשוק האמריקני אנחנו פחות מתלהבים היום, וממליצים על משקל חסר למניות אלו" * המניות המומלצות: טבע, אלביט מערכות, אפריקה ישראל ונייס

עליות השערים האחרונות בבורסה בתל-אביב החזירו את מדדי המניות לרמות שיא של כל הזמנים, ולכותרות מהדורות החדשות. עם זאת, העליות האחרונות מחזירות גם את סימני השאלה בנוגע לעתיד שוקי המניות והאג"ח לחודשים הקרובים, על רקע ההתפתחויות האחרונות בזירה המדינית, וכן עקב המשך מהלך העלאת הריבית בארץ ובחו"ל.

"סימני השאלה מצויים כיום בשני מישורים עיקריים", מסכים ירון פרידמן, אנליסט ואסטרטג המניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים . "המישור הראשון הוא המישור המדיני-ביטחוני, עם החמאס מכאן והאיום האיראני משם. המישור השני הוא המישור הכלכלי, שגם בו ישנם מספר גורמי חוסר ודאות", הוא מוסיף.

* עד כמה לדעתך ישפיעו האיראנים והפלסטינים על השווקים, אם בכלל?

"נחלק את התשובה לשניים - הצד הפלסטיני והצד האיראני. בצד הפלסטיני, ראינו תגובה שלילית קצרת טווח לתוצאות הבחירות ברשות בחודש ינואר, כשבפברואר הבורסה הייתה שלילית למדי. עם זאת, לאחר פסק זמן קצר יחסית השוק חזר לעלות וזאת, נזכיר, למרות מטר קסאמים בלתי פוסק בדרום ואפילו פיגוע קשה בתל אביב.

"אנחנו סבורים שמעבר לתגובה המיידית, מה שמשפיע על הבורסה זו הכלכלה, ולכן כל זמן שלא יתחדש הטרור הפלסטיני בעוצמות שראינו ב-2002, לא צפויה השפעה שלילית על הכלכלה, ולכן גם לא על שוק ההון.

"האיום האיראני הוא נושא מורכב יותר, מכיוון שישנה גם השפעה כלכלית גלובלית. האיומים של אחמדיניג'אד כבר תרמו את שלהם לזינוק נוסף במחירי הנפט, ונזכיר שרק לאחרונה הגענו למחיר שיא נומינלי של 75 דולר לחבית. בינתיים, אני לא חושב שאנחנו קרובים למשבר האנרגיה הגדול של שנות ה-70 של המאה הקודמת, שכן אז נבעו הבעיות ממשבר אמיתי בצד ההיצע, בעוד שהיום עיקר העליות הן עליות ספקולטיביות.

"עם זאת, אין ספק שהעלייה במחירי הנפט פוגעת בכלכלה הגלובלית, ובסופו של דבר גם ברווחי החברות. לכן, מלבד האיום הביטחוני, הבעיה האיראנית היא בעיה כלכלית גלובלית ולא רק בעיה מקומית. הבורסה, על כל פנים, מתעלמת בינתיים מהסיכונים הללו".

הפוטנציאל להמשך העליות מוגבל

* מה דעתך על האיומים המגיעים מהמישור הכלכלי?

"האיום הראשון מגיע מכיוון הריבית. בנק ישראל העלה השבוע את הריבית במשק ל-5.25%, והודיע כי הוא ימשיך לעקוב אחר התפתחות האינפלציה. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור מצטבר של 3.6%, כלומר מעל ליעד המוצהר של הממשלה. גם הציפיות קדימה קרובות מאוד ל-3%, כך שהסבירות שהריבית תמשיך לעלות גבוהה. תוסיף לכך את הציפיות לעלייה בריבית בארה"ב בהמשך השנה, עד לשיעור של 5.25%-5.5%, ותקבל ציפיות לכך שהריבית המקומית תגיע השנה לרמות של 5.75%, ואולי אפילו 6%.

"הריבית היא בעלת משקל משמעותי על השוק משלושה אספקטים: ראשית, ריבית גבוהה מעלה את האטרקטיביות של אפיקי ההשקעה האלטרנטיביים. שנית, עליית הריבית לצד העלייה באינפלציה, מעלה את הוצאות המימון של החברות. שלישית, מקדם ההיוון שממנו אנחנו האנליסטים מעריכים את שווי החברות, עולה ככל שהריבית גבוהה, ולכן השווי הכלכלי של החברות יורד במודלים שלנו.

"איום נוסף הוא החשש מהאטה בצמיחת החברות הציבוריות. בשלוש השנים האחרונות ראינו צמיחה פנומנלית ברווחים, והדבר תורגם לעלייה דו-ספרתית במדדי המניות בכל אחת מהשנים הללו. כעת, ישנו חשש אמיתי שצמיחת החברות תואט ובחלק מהחברות תיבלם ותתהפך, ולכן הפוטנציאל להמשך העליות בשוק כמכלול מוגבל מאוד ביחס לשנים הקודמות".

* האם גם אתם בדעה שצריך להקצות כמות נכבדת מתיק ההשקעות הממוצע לשוקי חו"ל?

"כבר למעלה משנה שאנחנו ממליצים למשקיעים לגוון את הסיכון בתיק ההשקעות עם מניות זרות, וזאת בעיקר נוכח השוואת שיעורי המס אשתקד, כך שאין עוד כל חסם על הוצאת כספים החוצה. מתחילת השנה ניתן לראות האצה של תהליך זה, כשברבעון הראשון השקיעו ישראלים 1.8 מיליארד דולר במניות זרות, לעומת 2.5 מיליארד דולר בלבד בכל 2005. אנחנו רואים את התהליך כחיובי, שכן המלצתנו העיקרית למשקיעים במניות היא שהגדלת התיק המנייתי תיעשה בבורסות הזרות, ולא במניות המקומיות".

* מהם השווקים המומלצים בחו"ל?

"אנחנו ממליצים כיום לתת משקל יתר לבורסה ביפן (14% מהחלק הזר בתיק המניות) ולשווקים המתעוררים (12%). מכפיל הרווח הנקי הממוצע בשוק המניות היפני עומד על 21.1, והוא נמוך מרמתו ההיסטורית הממוצעת שעומדת על 38. אנחנו סבורים שקצב העליות ביפן יהיה מתון ביחס לשנה שעברה, וייתמך בין היתר על ידי המשך השיפור הכלכלי ביפן בכלל וברווחי החברות בפרט, המשך הגידול בהשקעות הזרים בבורסת טוקיו וקידום הרפורמות הממשלתיות. עם זאת, גורם סיכון אפשרי למניות היפניות הוא האטה בצריכה בארה"ב, שוק היעד העיקרי של חברות אלו. בנוגע לשווקים המתעוררים, אנחנו מעודדים משיעורי הצמיחה הגבוהים באסיה ומהתהליכים החיוביים באמריקה הלטינית, ומציינים לחיוב בעיקר את ברזיל ודרום קוריאה".

האג"ח הקונצרניות מעניינות

* מה דעתכם על השוק האירופאי והשוק האמריקני?

"בנוגע לשוק האירופאי, אנחנו ממליצים לשמור על משקל של כ-30% מהחלק הזר בתיק המניות. מגמת ההתאוששות הכלכלית באירו-לנד נמשכת, והחברות מציגות רווחיות טובה ברבעון הראשון. עם זאת, השווקים הללו כבר ביצעו מהלכים משמעותיים, ולכן פוטנציאל העליות מתון ביחס לשנה האחרונה.

"מהשוק האמריקני אנחנו פחות מתלהבים היום, וממליצים על משקל חסר למניות אלו. בסך הכל, התמונה המתקבלת מהדו"חות שכבר פורסמו חיובית אמנם, אבל הערפל סביב המדיניות המוניטרית נותר בעינו, וגם החששות הנוגעים לאינפלציה והצמיחה לא פגו. על כן, לאור הסיכונים בשוק האמריקני מוקדם להערכתנו לרוץ ולקנות מניות שם".

* מהי פילוסופיית ההשקעה שלכם בשוק הסולידי?

"לנוכח רמות התשואות בשוק והסיכונים שצוינו מכיוון הריבית והאינפלציה, כדאי לפי שעה להתרחק מהשחרים הארוכים, ובחלק השקלי בתיק מומלץ להתמקד במק"מ לשנה, בשל התשואה הגבוהה יחסית (5.75% ברוטו) והנזילות הגבוהה בו, וכן בגילונים שנהנים מסיכון נמוך יחסית.

"ככלל, בתיק הסולידי כדאי להעדיף יותר את האפיק הצמוד, וזאת בעיקר בשל המדדים החיוביים הצפויים (אפריל - 1%, מאי 0.2%, על פי תחזיות המחלקה הכלכלית של הבנק). אנחנו מעדיפים כיום להתמקד בצמודים הקצרים והבינוניים, ופחות בארוכים.

"כמו כן, נוכח תוספות התשואה באג"ח הקונצרניות (0.6% בממוצע מעל לאיגרות הממשלתיות), אנחנו רואים בהן אפיק מעניין להשקעה. בין האיגרות הקונצרניות המומלצות: סדרה 22 של חברת החשמל, גלילה 3, גזית גלוב 3 (אם כי כאן יש לקחת בחשבון שהאיגרת סובלת לעתים מבעיות נזילות)".

אלביט מערכות תיהנה מפירות ההשקעה

* מהן ההמלצות לשוק המניות?

"ראשית טבע . לאחרונה המניה סובלת מחולשה בשווקים, אך עם זאת לחברה כמה נקודות חוזקה משמעותיות שמחייבות לכלול אותה בכל תיק השקעות: צבר של 160 מוצרים בשווי של 94 מיליארד דולר והמשך הצמיחה בקופקסון, כשגם ההתפתחויות האחרונות בנוגע לטיסברי (האפשרות כי התרופה תוחזר בקרוב למדפים - ר.מ) לא מאיימות ליצור לה נתח שוק משמעותי בשוק הטרשת הנפוצה. שווי השוק של טבע משקף מכפיל של 22 על הרווח הנקי החזוי ל-2006, ושל 18 על הרווח ל-2007. זאת, כשבתעשייה המכפילים הממוצעים נעים סביב 22 ו-19, בהתאמה.

"המלצה נוספת היא אפריקה ישראל , שצפויה להתרחב ולהתפתח בשנים הקרובות, ולהציג גידול משמעותי בהיקף ההכנסות וברווח הנקי. בכוונת החברה לקדם הליכים לקראת הנפקה אפשרית של אפריקה ישראל מגורים ושל חברה בת של אפריקה נכסים, אשר במסגרתה תרוכז הפעילות באירופה, למעט רוסיה. שתי ההנפקות מתוכננות בחודשים הקרובים, ולהערכתנו הצעד יוביל להצפת ערך משמעותית בקבוצה.

"אלביט מערכות מומלצת גם היא על ידינו. השלמת רכישתן של תדיראן קשר ואלישרא, וכן חתימת הסכמי הצי"ד וה-Watchkeeper, היוו את גולת הכותרת של החברה בשנה החולפת. הדו"חות של החברה שיקפו את המגמה החיובית, עם צבר הזמנות חזק וצמיחה משמעותית במכירות ברבעון האחרון. נכון לסוף 2005 עומד הצבר של החברה על שיא של 3.35 מיליארד דולר, כששני שלישים ממנו מיועדים לביצוע בשנים 2006-2007. אנחנו מעריכים שב-2006 החברה תיהנה מפירות ההשקעה של השנה החולפת. אלביט מערכות תזכה בחוזים חדשים בסיוע המוניטין שהעניקו לה החוזים המדוברים, ותיהנה מהסינרגיה הגלומה במיזוגים האחרונים.

"מניה נוספת היא נייס . אנחנו אופטימיים לגבי תוצאות החברה בשנתיים הקרובות, עם צפי לצמיחה של כ-20% במכירות וברווח למניה (פרופורמה). החברה השלימה גיוס הון של כ-200 מיליון דולר בדצמבר האחרון, וכתוצאה מכך אנחנו מעריכים שבקרוב נשמע על רכישת חברות חדשות. להערכתנו, תהליך זה חיובי ומתבקש לאור מהלכי הקונסולידציה בענף. הצלחת NICE Perform והצמיחה המואצת בתחום ה-VoIP, תורמים להצלחת תחום התאגידים בחברה. גם תעשיית ה-Homeland Security ממשיכה לצמוח ולהוות גורם חשוב בהתפתחותה".