ארה"ב מגבירה הלחץ הפיננסי על החמאס: לוחצת על בנקים ערביים לא להעביר כספי תורמים

ניוזוויק: תרומות בסך 70 מיליון דולר שוכבות בקאהיר * הבנקים חוששים בעיקר מאיסור על פעילות בארה"ב

ארה"ב מהדקת את לולאת הלחץ הפיננסי על ממשלת החמאס ברשות הפלשתינית. במאמץ לאלץ את הנהגת הארגון לרכך מדיניותה כלפי ישראל ולזנוח את מדיניות הטרור, לוחץ עתה משרד האוצר האמריקני על בנקים ערביים לא להעביר לרמאללה כספי תרומות. כך מדווח ניוזוויק בגיליונו החדש, המתפרסם היום (ב').

רוב התרומות לרשות הפלשתינית נאספות במדינות ערב. בנקים בבירות ערביות הם הצינור המעשי היחיד להעברת כספי התרומות לרשות, באמצעות חשבונות הבנק שלה ברמאללה.

לפי ניוזוויק, מתקפלים הבנקים הערביים נוכח הלחץ האמריקני. הם חוששים מהטלת קנסות או מנקיטת צעדים משפטיים נגדם, אך האיום שממנו הם חוששים יותר מכל הוא הטלת איסור על פעילות בארה"ב.

70 מיליון דולר בתרומות נאספו בקטאר ובסעודיה, אך עתה הם מונחים בקאהיר כאבן שאין לה הופכין. לפחות ארבעה בנקים בבירת מצרים סרבו להעביר את הכספים לפלשתינים, לדברי בנקאים באיזור ופקידי רשות בוושינגטון.

"הבהרנו שאם ארגון או אדם פרטי יסייע בגיוס כספים למען החמאס, הוא חושף עצמו לפעולה מצד ארה"ב", אמרה דוברת משרד האוצר בוושינגטון, מולי מילרווייז.

פקידים אמריקניים אומרים, כי המצור הפיננסי נועד להפוך את מלאכת השליטה ברשות למשימה בלתי אפשרית.

כפי שפורסם החודש ב"גלובס", משוכנעים גורמים בוושינגטון, שעוקבים אחר התפתחות היחסים בין ארה"ב לפלשתינים, כי הגישה שאימץ ממשל בוש כלפי הפלשתינים לא היתה יכולה להיות קשוחה יותר. "וושינגטון בנתה קיר ברזל פיננסי סביב הרשות", אמר גורם. "אם בעבר כל סיוע היה מותר, אלא אם כן נאסר מפורשות, התורה האמריקנית החדשה אוסרת הכל, חוץ ממה שמותר במפורש, וזה מעט מאוד".