ראש סי.איי.איי. פורטר גוס התפטר במפתיע לאחר פחות משנתיים בתפקיד

לא נמסרה סיבה לפרישה ואין סימנים שההתפטרות כרוכה בחקירה בחשד לשחיתות נגד מס' 3 בסוכנות

ראש סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, פורטר גוס, התפטר במפתיע בליל שבת, לאחר פחות משנתיים בתפקיד.

לא נמסרה סיבה לפרישה ולא ברור האם גוס נדחף החוצה או פרש מרצונו. אבל יוקרת התפקיד וחשיבותו פוחתו לאחר יצירת רובד מנהיגות חדש, "ראש המודיעין הלאומי", שאליו הוכפפו ראשי כל סוכנויות המודיעין של ארה"ב, לרבות סי.איי.איי.

הוספת גוף-על חדש לתיאום והנחיית זרועות המודיעין היתה חלק מהמלצות ועדת החקירה של פיגועי 11 בספטמבר, שאומצו ע"י הקונגרס. האדם שמכהן כראש המודיעין הלאומי תפס את מקומו של ראש סי.איי.איי. כמתדרך היומי של הנשיא בענייני מודיעין ואת מקומו בחוג המצומצם של יועצי הנשיא לביטחון לאומי.

ההודעה על התפטרות גוס נמסרה מפי הנשיא בוש עצמו, בבית הלבן, בנוכחות גוס וג'ון נגרופונטה, ראש המודיעין הלאומי. בוש שיבח את ביצועיו של גוס ואמר, כי הוא הנהיג את סי.איי.איי. "בכישרון", בתקופה של מעבר, וכי הוא "סייע להפוך את ארה"ב למקום בטוח יותר".

"אני רוצה לדווח שהסוכנות עלתה שוב על הפסים והיא מתקדמת כהלכה", השיב לו גוס.

סוכנות הביון ספגה מכות קשות בעקבות הכשלים המודיעיניים שסללו את הדרך לפיגועי 11 בספטמבר ולמחדל הנשק להשמדה המונית בעיראק שמעולם לא נמצא. גוס, שהיה בעצמו סוכן של סי.איי.איי במשך יותר מעשר שנים לפני שפנה לפעילות ציבורית ונבחר כציר בבית-הנבחרים, החליף את ג'ורג' טנט, שבתקופתו נרשמו כשלים אלה. גוס היה אמור לייצב את הסוכנות, לקבוע תקנים חדשים להתנהלותה ולהרים את מורל עובדיה.

כאשר נכנס לתפקיד, התחייב גוס "לנפץ דפוסי פעילות ישנים" ו"להוציא מה שיותר סוכנים לפעילות מחוץ לוושינגטון". אבל המציאות היתה, לפי דיווחים תכופים באמצעי תקשורת, שהמורל בתקופת מנהיגותו נותר נמוך. מקצוענים בכירים רבים פרשו מסי.איי.איי. זמן קצר לאחר שגוס נכנס ללשכת ראש הסוכנות, במתחם גדול בצפון וירג'יניה.

"למעשה, גוס גרם לניכור אצל עובדים רבים כל כך בסוכנות עד ששוב לא היה יכול לנהל אותה", אמר לורנס קורב, עמית מחקר בכיר במכון מחקר בוושינגטון, שצוטט באמצעי תקשורת.

באחרונה שוב עלתה סוכנות הביון לכותרות, הפעם בגלל הסתבכות לכאורה של אחד מבכיריה, קייל פוגו, מס' 3 במדרג מנהלי סי.איי.איי, בפרשת שחיתות של ציר בית-הנבחרים לשעבר, רנדי קאנינגהאם, שמרצה עתה עונש מאסר על לקיחת שוחד בתמורת להענקת חוזים לתעשיות ביטחוניות.

המבקר הכללי של סי.איי.איי הודיע שהוא פתח בחקירה לגבי יחסי פוגו עם קאנינגהאם. במוקד החקירה: חשדות שפוגו מילא תפקיד בלתי כשר במסירת חוזים לביצוע עבודות בשביל סי.איי.איי. לחברות פרטיות. אין שום סימן שהתפטרות גוס קשורה לפרשה זו.