סקר: 86% מהציבור בארץ מאמין שיש להחמיר בענישת מזהמי הסביבה

עוד מצא הסקר, ש-73% מהציבור מאמין שהממשלה היא האחראית לחוסר הצדק הסביבתי בארץ, וכי היא זו שבחרה למקם מפגעים באזורים בהם גרות השכבות החלשות

"כ-86% מהציבור בארץ מאמין שיש להחמיר בענישת מזהמי הסביבה, להטיל עליהם קנסות חמורים ואף להטיל עליהם עונשי מאסר". כך עולה מתוך סקר דעת קהל שערך מכון דחף עבור חיים וסביבה, ארגון הגג של ארגוני איכות הסביבה בארץ, לקראת יום איכות הסביבה הבינלאומי שיחול מחר (ב'). הסקר מבוסס על מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.

עוד קובע הסקר, ש-78% מהציבור סבור שהממשלה צריכה לחזור לשיתוף פעולה עם הפלשתינים, למרות חילוקי הדעות המדיניים. בעמדה זו תמכו כמחצית ממצביעי הימין, כ-80% ממצביע הליכוד בבחירות האחרונות, וכן 90% מהציבור שהצהיר שהצביע למפלגות המרכז והשמאל. שיתוף פעולה זה, שהופסק לאחר עליית החמאס לשלטון, כלל טיפול בבעיות סביבתיות משותפות, כגון הזרמת ביוב אל מאגרי מי השתייה ואל הנחלים, טיפול באתרי פסולת ועוד.

לדברי מנכ"ל חיים וסביבה, עו"ד אלונה שפר (קארו) הציבור הישראלי מבין שלנושאי סביבה כמו זיהום אוויר ומים אין גבולות מדיניים, ועל הממשלה לקחת על עצמה את האתגר ולקדם את הטיפול בנושאים חיוניים אלה, למרות הקשיים המדיניים.

עוד מצא הסקר, ש-73% מהציבור מאמין, שהממשלה היא האחראית לחוסר הצדק הסביבתי בארץ, וכי היא זו שבחרה למקם מפגעים באזורים בהם גרות השכבות החלשות. רק פחות מרבע מהציבור סבור, כי מצב זה נוצר במקרה ללא יד מכוונת.

לדעת חיים וסביבה, אסור לאפשר העברת מזהמים מאזורי תעשייה לערים חלשות, שכן אוכלוסייה זו ספגה במשך השנים את הזיהום ושילמה בבריאות תושביה את השגשוג של מפעלי התעשייה. לדעת הארגון, יש לפצות אוכלוסיות זו על ידי סגירת מפעלים מזהמים. אחת הדוגמאות לכך היא מפרץ עכו, אליו, לטענת ארגוני הסביבה, מתכנן המשרד לאיכות הסביבה להעביר צינור שיזרים שפכי מפעלים.

עוד אמרה שפר, שהסתיימה התקופה שבה מנהלי מפעלים המזהמים את הסביבה ופוגעים בבריאות הציבור היו חסינים מפני ענישה. לדבריה, מנהלים בתעשיות מזהמות צריכים לראות בתוצאות הסקר תמרור אזהרה, המצטרף לשורה של פסקי דין שהתקבלו לאחרונה, ולשפר את התנהלותם הסביבתית, לפני שהמציאות הציבורית והמשפטית תשיג אותם.