עוד שחקנית רכש מצטרפת למשרד הרצוג-פוקס-נאמן: עו"ד אסתר שטרנבך

עו"ד שטרנבך ממשרד אביטל-דרומי, מהפרקליטות הבולטות בתחום הטלקומוניקציה - מצטרפת למשרד המוביל. שחקנית ספסל היא בטח לא תהיה שם

משרד עורכי הדין הגדול בארץ, הרצוג, פוקס, נאמן ושות' (HFN), ממשיך במסע הרכישות שלו, כשהוא מותיר אחריו אדמות חרוכות במשרדים שונים. ל"גלובס" נודע, כי שחקנית החיזוק החדשה של המשרד היא עו"ד אסתר שטרנבך (52), השותפה הבכירה במשרד אביטל, דרומי ושות', ואחת הפרקליטות הבכירות בתחום הטלקומוניקציה בארץ.

מדובר ברכש משמעותי חמישי של HFN בתוך תקופה של פחות משנה. בנובמבר שעבר, חטף המשרד את עו"ד רות דגן, מנהלת תחום איכות הסביבה במשרד שבלת, אליה הצטרפה בהמשך עו"ד תמר קלנברג-לוי. כחודש אחר כך, הצטרפה פרקטיקת שוק ההון במשרד דורון את לנדסמן-יוגב, ובראשה עו"ד אילנית לנדסמן-יוגב. בין לבין, הוכפלה מחלקת שוק ההון במשרד, עם צירופם של עוה"ד מיכל קמיר (מפישר, בכר, חן), רוני תירוש-מדרר (ממשרד שמעונוב), נתלי אמיר ואיילת רגבים.

הרכש השלישי היה של עוה"ד רונן בהרב ורועי נחימזון, המתמחים בתחום הבנקאות והמימון, שהיו "יד ימינה" של עו"ד דליה טל בקנטור, אלחנני, טל ושות'. מייד אחר כך, נחטפו גם 10 עוה"ד שהיוו את פרקטיקת ההיי-טק של משרד ברקמן, וקסלר, סהר, בלום ושות', ובראשם אלון סהר. ברכש החמישי הנוכחי, יעברו שטרנבך ועו"ד נחשון אקסלרד ממשרדה. שטרנבך מעלה את מצבת השותפים במשרד ל-34 מתוך 128 עו"ד.

מחזקים נישות

המכנה המשותף של חמש הרכישות הוא שמדובר בניסיון של HFN לחזק נישות מסויימות שהיו חלשות יחסית, או שנרשמה בהן התעוררות משמעותית בשוק. גורם בכיר בענף טוען, ש-HFN מתחיל ליצור שליטה המזכירה את הדומיננטיות של מכבי ת"א בכדורסל. "מכבי דואגת להעביר לשורותיה את מי שמתבלט בתחומים בהם היא חלשה יחסית. הבעיה שחלק מאלה שהיו 'כוכבים' בליגה, הופכים אצלה לשחקני ספסל או מקסימום לשחקנים בינוניים".

השותף המנהל של HFN, עו"ד מאיר לינזן, לא מסתיר את המגמה של מסעי הרכש, אך שולל את ההשוואה למכבי. "גם למשרד הגדול בארץ יש נתח קטן מהשוק, ואני לא צופה שהמצב ישתנה באורח מהותי. עיקר הגידול שלנו הוא מבפנים ואנחנו מגייסים עו"ד מבחוץ רק כשיש מחסור מבפנים או כשאנחנו רוצים לחזק תחומי נישה. המטרה שלנו היא לא לגדול לשם גידול, אלא כדי לתת מענה לצרכי הלקוחות".

"אנחנו גם מטפלים רק בחלק קטן מהשוק, שמפוזר בין הרבה משרדי עורכי דין", מדגיש לינזן. "בארץ ובעולם יש הבדל גדול בין המשרדים הגדולים של רואי החשבון לעורכי הדין. 'הביג פור' של רואי החשבון שולטים על רוב השוק, וזה ממש לא המצב בשוק עוה"ד. הכוונה שלנו היא לתת שירותים כוללים (one stop shop) ללקוחות, ושבמקביל תהיה לנו היכולת לטפל במספר גדול של לקוחות ועיסקאות בו זמנית, מבלי לפגוע בשירות".

שטרנבך, שהיתה היועצת המשפטית הראשונה של רשות הדואר והיועצת המשפטית של בזק, תחזק את תחום התקשורת ב-HFN, בו מטפלים בעיקר קובי שרביט (ליטיגציה) ורן טל (ייצוג חברות תקשורת בינלאומיות ואינטרנט). בנוסף אליהם, עוסק עו"ד גל רוזן בתקשורת מההיבט של הגבלים עסקיים. באחרונה, ייצג המשרד את קבוצת אייפקס-סבן ברכישת השליטה בבזק ואת קבוצת ספרא במכירת אחזקותיה בסלקום. במשרד מציינים, שהרגולציה בתחום התקשורת הוא תחום ייחודי שמעטים מתמחים בו בארץ, והוא משפיע על יכולת הפעולה והרווחיות של חברות התקשורת.

שטרנבך עבדה שש שנים כעו"ד שכירה ואחר כך כבעלת משרד עצמאי, עד שמונתה לסגנית היועץ המשפטי למשרד התקשורת, שם עסקה בעיקר בתחום הרישוי, הפיקוח והחקיקה. בין היתר, עסקה בהכנת המסגרת החקיקתית להסדרת תחום הטלוויזיה בכבלים ושידורי הרשות השניה. ב-87' מונתה ליועצת המשפטית לרשות הדואר ולחברת הנהלה, ועסקה בין היתר בבחינת המודלים השונים לתיאגוד הרשות מחדש וכן בשאלת מעמדו של בנק הדואר. כעבור שמונה שנים, מילאה תפקידים אלה בבזק, שם טיפלה בין היתר בהפרטתה ובהכנת התשקיף להנפקתה בבורסה.

ב-98' התפטרה מבזק, בשל חילוקי דעות עם המנכ"ל דאז, עמי אראל, ונכנסה כשותפה למשרד אביטל-דרומי, שנחשב לאחד ממשרדי הנישה המובילים בתחום הטלקומוניקציה. את עזיבתה היא מסבירה ברצונה להצטרף למשרד אחר, "שיוכל למנף את התחום שלי ושאוכל לפתח בו את תחום התקשורת. מדובר בתהליך שגובש בהסכמה מלאה עם שאר השותפים". באביטל-דרומי אומרים, כי עזיבתה נובעת מהעובדה שאחרי שנים של עבודה יחד, "יש מגמות של חילוקי דעות, בעיקר בנוגע לכיוון התפתחות המשרד. מעבר לזה, עושה רושם ששטרנבך חשה מיצוי וצורך להתקדם למקומות אחרים".

שטרנבך: "אתבלט מהר מאוד"

* למה לך ללכת למשרד שבו לא תהיי מספר 1?

"הגעתי למעמד שלי במשרד בגלל הנסיבות שנוצרו. אתה לא יכול להכתיב את עצמך כמספר 1 עם שותפי אקוויטי כאלה ואחרים, זה לא ריאלי. כדי להיות מספר 1 יכולתי להקים משרד משלי, אבל קשה מאוד לעשות משהו חדש לגמרי. לכן היה לי חשוב ללכת למקום שיש בו מגוון פעילויות והתמחויות, ולא להתמקד בתחומי נישה מסויימים. בתחום התקשורת, אני אתבלט מהר מאוד ב-HFN. יש שם אמנם הרבה 'כוכבים', אבל תחום התקשורת הוא לא אחד מאלה שהם מובילים בו, ואני חושבת שאוכל לפתח אותו שם ולהמשיך להיות כוכב".

* עבדת 14 שנים בסקטור הציבורי ו-11 שנים בסקטור הפרטי. מה אהבת יותר?

"העבודה הכי מרתקת היתה כיועצת המשפטית לבזק. החיסרון הגדול היה שמדובר בחברה ממשלתית, שיש בה הרבה שינויים פרסונליים בהנהלה ודינמיקה שקשורה גם בתנודות פוליטיות. זו חברה עיסקית עם מאפיינים של שירות ציבורי, ובאיזשהו שלב אתה מואס בזה. אבל מבחינת עבודה, זה היה מקום העבודה המרתק ביותר. אני מאוד אוהבת את האנרגיות והדינמיקה העיסקית של השוק הפרטי".

* ההתעוררות במשק הורגשה גם בתחום התקשורת?

"מעולם לא הרגשנו את המשבר שהיה במשק. בתחומים שהמשרד מתמחה בהם, הפעילות יוצאת מהכלל".

שטרנבך מודה, שהיא "מכורה הרבה שנים לשוק התקשורת". מבחינתה, "זה אחד הענפים הדינמיים והמעניינים ביותר שיש, הן מבחינת התפתחויות טכנולוגיות ושינויים מבניים שקורים בארץ ובעולם, הן מבחינת חיבורים ופיצולים של חברות והן מבחינת תהליכי התחרות שעוברים עליו. במשרד התקשורת יש עובדים מקצועיים טובים, אבל כמו במשרדי ממשלה אחרים, הדרגים הפוליטיים מעכבים תהליכי קבלת החלטות. הרגולציה בארץ מפגרת הרבה אחרי מה שהטכנולוגיה והשוק הדינמיים מכתיבים. אפשר לעשות הרבה יותר מהר, אבל אין מי שיקבל החלטות בזמן".

"לא ירדנו מנכסינו"

משרד אביטל, דרומי ושות' הוקם ב-1986 ע"י עוה"ד גדעון אביטל ויעקב דרומי, ולפחות בעשור השני שלו הפך לדינאמי והתאפיין בכך שחלק לא קטן משותפיו נטש את המקצוע. כך למשל, אורי אולניק נטש לטובת תפקיד עוזר שר התקשורת ואח"כ מנכ"ל המשרד, דיוויד בלום עבר לאפלייד מטיריאלס וגיל קלופמן מונה למנכ"ל קרן אסטרה. אך מעל כולם היו דווקא השותפים המייסדים, שבצעד אמיץ החליטו, לפני כחמש שנים, לעשות הסבה מקצועית.

אביטל, שהיה אמון על תחום התקשורת במשרד, החליט לעשות דוקטורט בהיסטוריה. דרומי, שעסק בעיקר במגזר הקיבוצי, עבד מעט כעיתונאי בעיתונות הקיבוצית וכיום הוא משמש יו"ר קיבוץ מצר, בו הוא מתגורר. עם זאת, הוא ממשיך ללוות את המשרד כיועץ חיצוני בתחום הקיבוצים. יציאתם של המייסדים מהשותפות העבירה את המושכות לשאר השותפים: אסתי שטרנבך (שהיתה הבכירה, גם מבחינת אחוזי השותפות), אריה לאמעי, ליעד סידר ואורי רהט. לפני כשלוש שנים הצטרף אליהם עו"ד רמי צידון מחיפה, שעסק במגזר הקיבוצי. כעת, יתחלקו ארבעת השותפים במשרד המונה 17 עורכי דין, באחוזיה של שטרנבך.

באביטל-דרומי לא סבורים שהמשרד מתפרק מנכסיו. "השותפות עוברת שינוי מבני נוסף", אומר רמי צידון. "לאסתי יש פרסטיז'ה מאוד גבוהה בתחום התקשורת, ואני מניח שיהיו לקוחות שירצו אולי לעבור איתה, אבל כמו שהעזיבה של אביטל ודרומי לא פגעה בצבר הלקוחות, אנו מקווים שגם עזיבתה של אסתי לא תפגע".

במשרד מתכוונים להמשיך את הפעילות הקיימת, שהיא בעיקר בתחום התקשורת, קיבוצים, תעשיה, סלולר ותחומים מסחריים רגילים. "אנחנו מסתכלים על זה כהתחלה חדשה", אומר צידון, "ולא מוטרדים, כי כבר יצרנו קשר אישי עם הלקוחות. פעילות המשרד היא במגמת צמיחה לאורך השנים ואנחנו אופטימיים. בכוונתנו להמשיך ולהעסיק את רוב העובדים".

בעוד שאחרי עזיבת אביטל ודרומי נותר שם הפירמה, שהפך למותג, במשרד לא בטוחים שיעשה כן גם כעת. "אנחנו עוד לא סגורים על זה", אומר צידון, "וזה גם תלוי במה שאביטל ודרומי ירצו". לדבריו, גם לא צפוי שינוי כיוון בתחומי הפעילות. "באחרונה נכנסו לנישות חדשות שפחות עסקנו בהן לפני כן, אבל הרצון כרגע הוא לשמור על המגמה הקיימת, שהיא כניסה מאסיבית לליווי מפעלי תעשיה בסקטור הקיבוצי, חברות בקשיים, הסדרים בנקאיים, שינויים מבניים וכו'. אין כרגע כוונה להתמזג עם משרד אחר או לשלב שותפים חיצוניים".