החלטה נדירה: ביהמ"ש העביר בת 5 מחזקת האם לאב

השופטת ציינה כי שתסקיר פקידת הסעד הצביע על ליקויים קשים בתפקוד האם, ש"מוותרת על מקומה בחיי בתה"

בית המשפט לענייני משפחה בר"ג קבע, בהחלטה נדירה יחסית, כי אב לילדה בת חמש יקבל עליה משמורת, למרות שהיתה עד-כה אצל אמה, ולמרות שהחוק קובע, כי "ילדים עד גיל 6 יהיו אצל אימם, אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת".

הורי הקטינה הכירו כשהיו קטינים, ולאחר שנה וחצי עברו לגור יחד, אז נולדה בתם מחוץ לנישואין. ואולם, המגורים המשותפים החזיקו זמן קצר ובעקבות חשדות של האב, שהאם מקיימת קשרים עם גברים אחרים, הוא עזב את הבית ועבר לבית אימו.

באמצעות עו"ד ורדה אפרת, הגישה האם תביעה למזונות עבור הילדה וכן דרשה לקבל עליה את המשמורת. האב, שיוצג ע"י עו"ד דניאל רז, דרש אף הוא לקבל את המשמורת על הבת, כשכל אחד מהם טוען שטובת הקטינה שתהיה במשמורתו.

לטענת האם, הבת הקטנה מצויה במשמורתה מאז לידתה, ובשל עקרון ההמשכיות, גילה הצעיר וחזקת הגיל הרך, טובתה שתישאר במשמורתה. כל החלטה אחרת, הוסיפה, תגרום לזעזוע בעולמה ולאי-יציבות בחייה ותפגע בקשר החשוב של אם ובת.

האב העלה טענות קשות נגד תפקוד האם בעבר ובהווה, ונגד יכולתה לגדל את בתם. הוא הסתמך על התסקירים וחוות הדעת של מכון "נעמן התמודדות", שהמליצו כולם על קביעת המשמורת אצלו.

למרות חזקת הגיל הרך שקובע החוק, פסקה השופטת עליסה מילר, כי טובת הילדה מחייבת להעבירה מידי האם לאביה. היא ציינה, שתסקיר פקידת הסעד הצביע על ליקויים קשים בתפקוד האם, ש"'מוותרת' על מקומה בחיי בתה", ו"אינה מעורבת בנעשה עם בתה במעון".