רוסיה ביטלה כמה מההגבלות בשוק המט"ח: צפוי ייסוף מואץ של הרובל

ייסוף חד מדי יפגע בתקבולי יצוא האנרגיה, ואילו ייסוף מתון מדי לא ירסן את האינפלציה

הבנק המרכזי הרוסי ביטל אתמול (שבת) את ההגבלות על אחזקת מט"ח ואת חובת פתיחת חשבונות מיוחדים למשקיעים זרים במערכת הבנקאית, ובכך קירב את הרובל למעמד של מטבע בר-המרה ללא הגבלות. החשש בקרב כלכלנים כעת הוא שהרובל יגיב לשינויים בייסוף חד, שיעיק על צמיחת הכלכלה הרוסית.

רובל חזק יותר יזיק לרוסיה, יצואנית האנרגיה הגדולה בעולם, מפני שתקבולי מכירות הנפט והגז הטבעי שלה הם דולריים. שר האוצר הרוסי, אלכסיי קודרין, אמר לפני כשבועיים כי כלכלת רוסיה "תלויה יותר מדי בנפט" וכי השלטונות צריכים לרסן את התחזקות הרובל כדי לסייע ליצרנים המקומיים להתחרות בשוק העולמי. נפט וגז מהווים 68% מהיצוא הרוסי.

מתחילת שנה זו עלה הרובל ב-6.1% מול הדולר, ונגע בשיא של שש וחצי שנים, 26.29 רובלים לדולר, ב-5 ביוני. במוסקבה ביום שישי נסחר הרובל ב-26.89 לדולר וב-34.30 לאירו. לפי תחזית USB, הבנק השני בעולם במונחי מסחר במט"ח, הרובל יעלה עד סוף שנה זו ל-25.5 לדולר, מאחר שמשקיעים זרים ירכשו השנה נכסים נקובים ברובלים בהיקף 25 מיליארד דולר.

"הבנק המרכזי הרוסי יתקשה יותר לרסן את הרובל כאשר המגבלות יוסרו", מעריך כלכלן של UBS במוסקבה, "הוא יהיה חייב להניח לרובל להתחזק".

הנשיא ולדימיר פוטין בישר ב-10 במאי שרוסיה תבטל את התקנות שאסרו על זרים לפתוח פיקדונות בנקאיים ברובלים, ומנעו מסחר עתידי ברובלים לשישה חודשים מראש בשווקים בחו"ל.

הדפסת רובלים כדי למנוע ייסוף חד מדי תקשה על המאבק באינפלציה, שעברה בשנה בשנתיים האחרונות את היעד הממשלתי של 10%. השנה מנסה הממשלה לצמצם את האינפלציה ל-9%, לאחר שקודם לכן קבעה יעד של 8.5%.

הבנק המרכזי של רוסיה ימשיך לשלוט על הרובל גם להבא, אך החשש הוא שספקולנטים ינסו כעת לצבור רובלים, ויקשו בכך על השלטונות לנוע בכיוון של משטר חליפין גמיש יותר.

רוסיה הגבילה תנועות הון זר בעקבות משבר חובות החוץ של 1998, שבו חדלה הממשלה לפרוע אג"ח נקובות במט"ח בהיקף 40 מיליארד דולר, ופיחתה את הרובל ביותר מ-70%. להערכת מיכאל גנסקה, ראש חטיבת המחקר לשווקים מתעוררים בחברת ניירות הערך Deka מפרנקפורט, הליכה בתוואי של הפיכת הרובל למטבע המיר היא הדרך היחידה לצמיחה כלכלית בת קיימא. "מבחינת הבנק המרכזי הרוסי, זוהי תפנית היסטורית".