EADS הראתה לנואל פורג'ר את הדלת: מינתה במקומו את לואיס גלואה כמנכ"ל משותף

הואשם באחריות לעיכוב בהשקת מטוסי ה-A380 ושמו הוזכר כחלק מחברי ההנהלה שמימשו אופציות של החברה לפני קריסת המניה * מנכ"ל איירבוס התפטר גם הוא

אחד מהמנכ"לים המשותפים של EADS, החברה-האם של יצרנית המטוסים, איירבוס משלם את מחיר העיכוב בהשקת A380, דגם הסופרג'מבו של החברה. היום הודיעה החברה כי נואל פורג'ר עוזב את תפקידו ואת מקומו יתפוס הצרפתי לואיס גלואה.

החילוף הוא מיידי, וגלואיס יחל בתפקידו לאלתר בשיתוף עם המנכ"ל השני, טום אנדרס שישאר בתפקידו.

הזעזועים הגיעו גם לאיירבוס בה הודיע המנכ"ל, גוסטב הומברט על התפטרותו. את מקומו יחליף קריסטיין סטרייף, שבעברו שימש כמנכ"ל חברת בנייה בצרפת. בהודעת ההתפטרות שלו אמר הומברט כי סבור כי זה הצעד הנכון לבצעו עקב כך שהעיכוב גרם ל"אכזבה כבדה בקרב לקוחותינו, בעלי המניות שלנו והעובדים".

מטוס 380A הוא הסופר-ג'מבו של איירבוס, שאמור להכיל 555 מושבים, ועבורו משדרגים נמלי התעופה העיקריים בעולם את מסופי הנוסעים ומערכת שרוולי קליטת הנוסעים בהוצאה גדולה, מאחר שהמטוס הוא דו-קומתי. בואינג, המתחרה הגדולה, בחרה שלא לייצר מטוסי ג'מבו-על, ולהתרכז במטוסים שיכולים לנחות בנמלי תעופה בלתי עמוסים.

ב-11 ליוני הודיעה איירבוס כי המטוס החדש לא יסופק במועדים שנקבעו, מאחר שקיימות בעיות במערכות החיווט שלו. ההודעה הזו הצניחה למחרת (ד') את מניית EADS, החברה האם של איירבוס (80%), שבעלי העניין העיקריים בה הם דיימלר הגרמנית ולגרדר הצרפתית, ב-26%. שווי השוק של EADS צנח באותו יום בכ-5 מיליארד דולר.

דחיית ההשקה מוערכת בהפסד צפוי של כ-2 מיליארד אירו עד שנת 2007. הסכום הזה יכולול, בין היתר, סכומים שייפסקו לרעת איירבוס בתביעות של חברות תעופה כמו אמירייטס מאמירויות המפרץ וסינגפור אייר, שהזמינו מטוסי 380A ויקבלו אותם בעיכוב של שנה מהמועד המוסכם, בעקבות שתי דחיות.

כבר עם ההודעה הועלו לחצים על נואל פורג'ר, המנכ"ל המשותף של איירבוס הפועלת מטולוז שבצרפת, לפרוש מתפקידו. פורג'ר נחשד, בין היתר, בכך שהוא, ילדיו וכמה דירקטורים ב-EADS מימשו חלק ממניותיהם כבר במארס השנה, ביודעם על בעיות החיווט במטוסים החדשים, ובכך הם חסכו מעצמם הפסד של כרבע מערך אחזקותיהם.