הירשזון ביטל ההוראה להתנות מתן פיצויים לניצולי שואה - בהופעה בפני ועדה רפואית

באוקטובר 2005 התקבל בעליון פס"ד שקיבל בקשה של יהודים שגורשו מבולגריה ורומניה ולא לוו בליווי חמוש - וקבע את זכאותם לפיצוי

שר האוצר, אברהם הירשזון, הודיע היום (ב') בוועדת הכספים של הכנסת, כי לאחר שקיים דיון מיוחד בלשכתו, הורה לבטל לאלתר את המדיניות החדשה ביחס למתן הפיצויים לניצולי השואה שגורשו מבתיהם שלא בליווי מזויין.

בעקבות הנחייתו של הירשזון, כ-5,000 נכי השואה, אשר הגישו בקשות למתן פיצויים, לא יצטרכו לעמוד בפני ועדות רפואיות ולא ייאלצו להביא את התיק הרפואי שלהם על מנת להוכיח קשר סיבתי מוצק בין הרדיפות שאירעו לפני 62 שנה לבין התסמונת המזכה אותם בפיצויים.

מיד לאחר הודעת השר הירשזון, אמר ח"כ רובי ריבלין, כי "יש לכבד את השר הירשזון על כך שכפה על האוצר את האמת שלו ולא נכנע ללחצים תקציביים ומערכתיים. כאשר מדובר בניצול שואה, שום נימוק כלכלי אינו יכול לעמוד כנגד החובה המוסרית שאין למעלה ממנה להושיט יד ולעזור ככל יכולתנו לאלה שנשארו בינינו.

את כינוס ועדת הכספים בעניין יזם ח"כ ריבלין. דיון קודם התקיים באמצע החודש שעבר, שם נחשפה תמונה קשה, לפיה הקשיחו פקידי האוצר באופן דרסטי את המדיניות כלפי הניצולים וזאת לאחר מתן פסק דין בבית המשפט העליון בעניין. באוקטובר 2005 התקבל בבית המשפט העליון פסק דין שקיבל בקשה של יהודים שגורשו מבולגריה ורומניה ואשר לא לוו בליווי חמוש וקבע את זכאותם לפיצוי.

אולם, בעקבות פסק הדין שינו פקידים באוצר את הקריטריונים. על-פי הקריטריונים החדשים, דרשו אנשי האוצר מהניצולים להופיע בפני ועדת מומחים שתאשר את נכותם הנפשית. קודם להופעה בוועדה, התבקשו הניצולים להמציא את תיקם הרפואי מקופות החולים החל משנת עלייתם ארצה.

בדיון שקיימה ועדת הכספים בחודש שעבר התקיפו חברי הכנסת את הפקידים שהופיעו בפניהם בצורה חריפה ביותר. חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה ביקרו בצורה חריפה ביותר את הפקידים. הדבר הובא לידיעתו של הירשזון, אשר נכנס לעובי הקורה וכאמור, היום הודיע בוועדת הכספים, כי הורה לבטל לאלתר את המדיניות החדשה. עורכי דין המעורבים בעניין והמייצגים מאות ניצולי שואה שהגישו תביעות שיבחו את החלטתו של הירשזון ואמרו כי הוא גילה התחשבות הבנה ומידה גדולה ביותר של אומץ מוסרי.