שוקי ויטה: יש לבטל את ועדות הערר למיסוי מקרקעין; אין בהן שם תועלת והן מתכון לניגוד עניינים

סמנכ"ל בכיר לשומה וביקורת ברשות המיסים: "היום יושבים בוועדה ומחר מופיעים בפנינו כמייצגים"

"יש לבטל את ועדות הערר למיסוי מקרקעין, שכן אין בהן שם תועלת והן מתכון לניגוד עניינים". כך אמר סמנכ"ל בכיר לשומה וביקורת ברשות המיסים, שוקי ויטה, בפאנל בנושא הליכי שומה, בכנס לשכת רוה"ח, המתקיים השבוע באילת.

לדבריו, יש טעם לפגם בכך שחברי ועדות הערר, "היום יושבים בוועדה ומחר מופיעים בפנינו כמייצגים".

ויטה אמר, כי הוא מתנגד להקמת בתי דין למיסים, שכן הם יוצרים חשש לניגוד עניינים, ויש להעדיף הוספת שופטים המצויים במיסים, ני"ע וחברות - למערכת הרגילה.

ויטה אמר עוד, כי יש תמימות דיעים ברשות המיסים לכך שאין צורך בשני הליכי שומה, ולכן רשות המיסים מתעתדת לאחד את שני שלבי השומה שכן אין היגיון וצידוק בשני שלבים. לדבריו, הליך אחד של שומה הוא יותר יעיל ויותר מקצועי, בעוד שני הליכים מספקים כר נרחב לחיכוך עם הנישום ולכניסת מייצגים נוספים. לעמת זאת, בהליך אחד יהיה דיון יסודי וממצה.

ויטה התייחס לסעיף 147 לפקודת המיסים, העוסק בביקורת שומתית, וטען כי נעשה בו שימוש טכני מדי. לדבריו, הסעיף נועד לבקר ולבדוק את ההליך השומתי ולאפשר תיקון שומות שנוצר בהן עוול לנישום. בפועל, במקום שיהיה כלי ביקורת על עבודת השומה, הוא הפך להיות כלי טטכני לתיקוני שומה. ויטה אמר, כי הוא מתנגד לתיקוני דו"חות בעקבות פסיקה, שכן הם יפגמו ביציבות ובוודאות, שהן ערך חשוב.

רו"ח דורון כוכבי, שותף ומנהל מחלקת המיסים בארנסט אנד יאנג, אמר כי אין סימטריה בין זכויות הנישומים ורשת המיסים. לדבריו, לרשות המיסים יש סמכויות עודפות וזכויות רבות שאינן מוקנות לנישומים והדבר מחייב שמירה קפדנית על זוכיות הנישומים. לדבריו, רשות המיסים מקפחת את זכויות הנישומים באי אימוץ של פסיקות בית משפט המיטיבות עם הנישומים, ובפירסום הוראות מינהלית הכוללות הנחיות הפוגעות בנישומים.

רו"ח מנחם רהב, אמר כי פקודת המיסים מאפשרת פגיעה מהותית בקניין הפרטי. לדבריו, הסמכות המוסרית, החוקית והעניינית שיש לשלטון לאכוף את סמכותו לחייב את האזרחים בדיווח על הכנסותיהם, מחייבת סוג של התנהלות זהירה ביותר בכל מערך המיסוי. לדברי רהב, שיתוף הפעולה מצד הנישומים מותנה בהתנהלות יעילה, הוגנת ושוויונית מצב רשויות המס.