סיום המסחר: הבורסה סיכמה 3 שבועות של לחימה בירידה של 1.5%

[ לפורום הבורסה בת"א ][ לפורטל הפיננסי ] אלווריון זינקה 16.5% * נייס התחזקה 3.9% בעקבות הדוחות * טבע המשיכה המומנטום ועלתה 3.5% לאחר פרסום תוצאות הקופקסון

הבורסה של תל-אביב סגרה את שבוע המסחר המקוצר במגמה חיובית, שהונעה בעיקר על-ידי התחזקות הציפיות להפסקת אש בצפון כבר בימים הקרובים, וכן מאומדני נזק מוגבלים יחסית, שפרסם היום בנק ישראל עקב הלחימה בצפון. ברקע נסחרו אמנם שוקי העולם במגמה מעורבת ביממה האחרונה, ובוול-סטריט נרשמו ירידות חדות על רקע התחזקות החששות מאינפלציה, אך תל-אביב כאמור סוגרת את השבוע באקורד חיובי. המדדים המובילים שייטו לכל אורך היום בטריטוריה החיובית, כשהם רושמים עליות של כ-1%, שאף התגברו בסיום לאור הפתיחה החיובית בוול-סטריט. במקביל רשם המטבע האמריקני התחזקות קלה מול השקל, ובשוק הסולידי נרשמו עליות קלות.

פישר סימן גבולות גיזרה

למרות שהקטיושות חזרו לנחות היום על יישובי הצפון, כפי שהערכנו אתמול (ג') המשקיעים כבר מבינים שאנחנו נמצאים בישורת האחרונה של המהלך הצבאי וממוקדים בעיקר בהערכות המצב ביום שאחרי. בנושא הזה קיבלו המשקיעים איתות חיובי יחסית מבנק ישראל, שמעריך כי במידה שהלחימה תימשך כחודש - קרי, עוד פרק זמן של שבוע - תסתכם הפגיעה בתוצר בכ-0.7%-0.9%. היקף פגיעה שכזה נמצא בטווח הציפיות המוקדמות שרווחו בשוק ואף ברף התחתון שלו, ולכן נראה שהמשקיעים בהחלט עיכלו אותו בצורה חיובית.

מלבד הערכות לגבי הפגיעה בתוצר, סקר היום הנגיד סטנלי פישר היבטים נוספים של פגיעת הלחימה בשווקים הפיננסיים, אך הותיר את התחושה שאם אכן הלחימה תסתיים בקרוב, העניינים ימשיכו להיות תחת שליטה. תמצית דבריו של דברי פישר היא שפרמיית הסיכון של המשק אמנם עלתה מעט, אך הוא עדיין זוכה לאמון המשקיעים הזרים. הנתון המעניין והחשוב ביותר בהקשר זה הוא העובדה שבימי הלחימה הראשונים המשקיעים הזרים רשמו עודף קניות של כמיליארד וחצי דולר בשוק ההון - נתון ללא ספק מדהים, שלא זכה היום למספיק תשומת לב.

באשר לאינפלציה - נושא שעלה אתמול שוב בארצות-הברית לכותרות, ועורר חששות מחודשים מפני אפשרות שהריבית תועלה בשבוע הבא - ציין הנגיד כי האירועים בצפון עלולים לגרום לעליית מחירים במשק בטווח הקצר. עם זאת הוא הוסיף, כי במידה שמשך הלחימה יהיה מוגבל, המשק צפוי לחזור לשיווי משקל עד מהרה. לפי שעה הערכת האינפלציה לשנת 2006 נמצאת בטווח של 2.2%-3.9%, מה שמשקף את חוסר הוודאות הטמון בפרמטרים הכלכליים על רקע הלחימה.

בשורה התחתונה ניתן לומר, שההנחיות שמסר היום בנק ישראל בהחלט עודדו את המשקיעים, וחיזקו את הנחת העבודה שהמשק יוכל להתאושש מהזעזוע הנוכחי, ואולי אף לצאת ממנו מחוזק לקראת ההמשך. זאת במידה שאכן תשתנה באופן כזה או אחר המציאות הגיאופוליטית בגבול הצפון. עם זאת, חשוב להדגיש שכל הנחות העבודה הללו מתבססות על ההערכה שהלחימה תסתיים בשבוע הבא, והעימות יעבור לשלב המדיני. התארכות הלחימה מעבר למה שהשוק מעריך לפי שעה, עלולה לגזור התייחסות שונה על רקע אומדני נזק שונים שצריכים להילקח בחשבון.

שבוע המסחר הקרוב ככל הנראה יכריע בסוגיה זו, ויהיה מעניין לראות כיצד יתגלגלו הדברים במישור המדיני שעשוי לתפוס תאוצה עד אז. בנוסף, המשקיעים בארץ ובעולם ישאו עיניהם גם ליום שלישי הקרוב, בו יכריע הפד' בשאלת הריבית במשק האמריקני, מה שצפוי לייצר תגובת שרשרת בשווקים ברחבי העולם. מלבד זאת, גם הדו"חות הכספיים ימשיכו לזרום בשבוע הבא, ויתפסו משקל הולך וגדל בתשומת הלב של המשקיעים.

מדד המעו"ף נעל את השבוע המקוצר בעלייה של כ-3%, ואת שלושת השבועות שחלפו מאז תחילת הלחימה חתם בירידה של כ-1.5%. מדד תל-אביב 100 הוסיף היום לערכו 1.8% ומדד התל-טק טיפס ב-2.5%. מחזור המסחר רשם עליית מדרגה קלה לעומת אתמול, ועמד על רמה של 1.22 מיליארד שקל. נזכיר כי מחר (חמישי) לא יתקיים מסחר בבורסה לרגל ט' באב.

טבע בשיא של חודש וחצי

בשוק המניות בלטו היום מניות שני הבנקים הגדולים וטבע מעל כולם, כשכל השלוש מרכזות מחזורי מסחר נאים. מניית בנק הפועלים הובילה את טבלאות המסחר בעלייה של 1.5%, ויחד עם לאומי שהצטרפה אליה בעלייה של3% הן משכו את מדד הבנקים לעלייה של 2%.

בזירתה של טבע נמשכת לפי שעה האופטימיות לקראת פרסום הדו"חות ביום שלישי הקרוב, והמניה הוסיפה היום לערכה עוד 3.5%, למחיר שיא שקלי של חודש וחצי. מה שהניע את העליות בטבע היום היו נתוני מכירות השיא של הקופקסון - הבלוקבאסטר האתי והמרכזי של טבע - שהצביעו על זינוק של כ-20% בשוק היעד המרכזי, ארצות-הברית, בהשוואה לרבעון המקביל.

מבין שאר הגדולות, מניית אפריקה ישראל המשיכה לבלוט גם היום וגמעה עוד 4.8%, שהשלימו זינוק שבועי של כ-13%. אפריקה, שקיבלה השבוע המלצה מחמיאה למדי מדויטשה בנק, נהנית בימים האחרונים גם מההתאוששות הכללית של מניות הנדל"ן, כשהמדד עצמו הוסיף היום עוד 2.4% וסגר עלייה של כ-6% בשבוע האחרון.

זירת הטכנולוגיה המשיכה לרחוש גם היום, כשברקע ממשיכות החברות בסקטור להציג את הדיווחים הכספיים לרבעון השני. נייס , שהיכתה (כרגיל) את התחזיות, הוסיפה בסיום לערכה 3.9% ואלווריון , המתאוששת בימים האחרונים, רשמה רבעון מאוזן בהתאם לתחזיות וזינקה ב-16.5%. אורכית המשיכה לבלוט גם היום והוסיפה 7.6%, וגם ריטליקס המשיכה לדהור ללא הסבר ועלתה ב-3.6%.

עלייה קלה בדולר ובאג"ח

מבין שאר הגדולות, במניות הכימיה נרשמו עליות קלות כשכי"ל הוסיפה 0.1% ומכתשים אגן עלתה ב-0.3%. תדיראן קשר המשיכה לאבד גובה וירדה עוד 2.4% בצל הדו"חות שפרסמה אתמול, כשברקע התמידו כלכלני מיטב בגישתם לפיה מדובר בהזדמנות קנייה, לאור הערכה שאלביט מערכות תשאף להגדיל את אחזקותיה בחברה, בשלב כזה או אחר. אגב, לפי שעה הירידות בתדיראן קשר מכבידות גם על אלביט מערכות, שדווקא מתקשה לטפס בימים האחרונים למרות העליות בבורסה.

שוק המט"ח והשוק הסולידי נעלו את שבוע המסחר ביציבות יחסית, כשמצד אחד תיקן הדולר מעט מעלה ומצד שני נרשמו עליות קלות בשערי האג"ח. בסוף היום הוסיף המטבע האמריקני לערכו 18% וננעל ברמה של 4.408 שקל, כשהאירו התחזק ב-0.42% וננעל ברמה של 5.6418 שקל. האג"ח השקליות הארוכות התחזקו בסוף היום ב-0.3% והאג"ח הצמודות הוסיפו לערכן0.1%. "