פס"ד תקדימי: ניתן לרכוש סימן מסחר של חברה כמילת חיפוש במערכת כמו גוגל

המחוזי התיר ל"קרייזי ליין" להשתמש בצירוף "מתאים לי" כמילת חיפוש בגוגל שתוביל לאתר החברה

בפסק דין תקדימי קובע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי ניתן לעשות שימוש בצירוף מילים ואותיות הנכללים בסימן מסחר של חברה כמילות חיפוש (מפתח) במערכת מודעות מקוונות, כגון גוגל , ברשת האינטרנט.

השופט מגן אלטוביה התבקש להכריע במחלוקת בין רשת האופנה "מתאים לי" לבין רשת האופנה "קרייזי ליין" סביב השימוש שעשתה האחרונה באמצעות אתר האינטרנט גוגל בסימני המסחר הרשומים של "מתאים לי", והאם יש בו משום הפרת זכויותיה של "מתאים לי".

בבסיס התביעה של "מתאים לי" נגד "קרייזי ליין" ונגד גוגל עמד השימוש במילים ml, matimli ו"מתאים לי" כמילות חיפוש, שהקלדתן במנוע החיפוש של גוגל מובילה לדף תוצאות הכולל קישור פרסומי לאתר של "קרייזי ליין".

בתביעה התבקש בית המשפט לחייב את "קרייזי ליין" לחדול משימוש במילות החיפוש הללו ולהורות לגוגל להסיר את סימני המסחר הרשומים והמוכרים של "מתאים לי" מרשימת מילות המפתח העומדות למכירה במערכת הפרסום של גוגל, ה-Adwords (ראו הסבר בהמשך).

השופט דחה את תביעתה של מתאים לי נגד קרייזי ליין, וחייבה לשלם לה הוצאות של 45 אלף שקל והוצאות בסך 44 אלף שקל לגוגל, שצורפה כנתבעת נוספת בתיק.

שיטת ה-Adwords

באמצעות שיטת ה-Adwords, המשמשת את גוגל בעשור האחרון ועומדת מאחורי הצלחתה המסחרית, מפרסמים יכולים לרכוש מגוגל מילות מפתח בכל נושא. משתמשי מנוע החיפוש שיקלידו חיפושים במילים האלה, יקבלו בנוסף לתוצאות - מודעות טקסט, המכונות "קישורים ממומנים", של אותם מפרסמים. מיקום הקישור הממומן ברשימה תלוי, בין היתר, במחיר שמוכן המפרסם לשלם עבור כל פעם שגולש מקליק על הפרסומת שלו. כלומר - ככל שהמפרסם מציע מחיר גבוה יותר - כך גבוה יותר מיקומו ברשימה.

במשך שנים לא הסכימה גוגל למכור מלות חיפוש שהוכרו כסימן מסחר. זאת, בדומה למנועי חיפוש אחרים, בהם יאהו. ואולם, החל מאפריל 2004 שינתה גוגל את מדיניותה, כך שהיא מוכנה למכור כל מלת מפתח, לרבות מילים המהוות סימני מסחר. בעקבות השינוי הוגשו תביעות רבות נגד גוגל בארה"ב ובאירופה, ולאחרונה גם בישראל.

הפרת סימן מסחר

"מתאים לי" טענה כי מוקנית לה זכות בלעדית וייחודית לעשות שימוש בשלושת סימני המסחר שלה, וכי השימוש של "קרייזי ליין" בסימני המסחר שלה כמילות מפתח במערכת המודעות המקוונות של גוגל הוא שימוש מפר של סימני המסחר שלה.

"קרייזי ליין" טענה כי אין ל"מתאים לי" כל זכות מוקנית במילים "מתאים לי" ובצירוף האותיות ML כסימן מסחרי. כמו כן, טענה כי גם אם נעשה שימוש בצירופי מילים ואותיות אלו כמילות חיפוש בגוגל, הרי שלא מתעורר חשש להטעיה של הצרכנים ובוודאי לא הטעיה ממש.

לדברי "קרייזי ליין", השימוש שהיא עושה בסימני המסחר של "מתאים לי" כמילות חיפוש הוא שימוש מותר. זאת, כיוון שהמחשב הוא שקורא את מילות המפתח ולא קהל הגולשים. לטענתה, שימוש מעין זה אינו בבחינת שימוש מסחרי מפר, כיוון ששימוש באמצעות מחשב אינו נחשב ל"שימוש" ובוודאי שאין בו חשש להטעיית הציבור.

שימוש בין מחשבים

השופט אלטוביה קבע בפסק הדין, כי הקישור לאתר של "קרייזי ליין" מופיע במקום שכל אחד יודע שהוא נועד לקישורים ממומנים. לדבריו, מודעת הפרסום, כמו גם האתר עצמו והקישור אליו, לא עושים כל שימוש במילים או באותיות שנטען כי ל"מתאים לי" סימן מסחר בהם.

לדברי אלטוביה, השימוש היחיד שעושה "קרייזי ליין" בצירוף מילים ואותיות אלו הוא כמילות חיפוש, ושימוש זה אינו עולה כדי הפרה של סימן מסחר, גם על פי הגישה שאינה מצריכה קיומה של הטעיה מפורשת. זאת, לדבריו, כיוון ששימוש בצירוף המילים "מתאים לי" - ככלי איתור לגולשים שהמודעה של קרייזי ליין עשויה לעניין אותם - אינו שימוש במובן של שימוש מפר בסימן מסחר, אלא שימוש מאחורי הקלעים של המחשב, מה שכונה "שימוש בין מחשבים". השופט ציין גם כי הדבר נכון בפרט שצירוף המילים "מתאים לי" אינו מעוצב כבסימן המסחר והוא צמד מילים נפוץ בשפה העברית.

לדברי השופט, הגולש באתר גוגל המקיש את מילות החיפוש "מתאים לי" או ML יידע להבחין בין שלל המידע שמעלה מנוע החיפוש לבין מודעת "קרייזי ליין", המופיעה במקום מובדל כקישור ממומן.

השופט מציין כי כיוון שבמודעה של קרייזי ליין אין כל אזכור גלוי לצירוף המילים והאותיות האמורים, הרי שלא יכולה להיות זהות שמות ומילים כה קרובה, עד כי אין צורך בהוכחת הטעיה.

קרייזי ליין יוצגה על ידי עוה"ד יעקב שרעבי ואמיתי נדר; מתאים לי יוצגה על ידי עוה"ד חנה ויעקב קלדרון, צחי חליו ודרור גבעוני; וגוגל על ידי עוה"ד חגית בלייברג ודפנה צרפתי. (ה.פ. 506/06).