איש צדיק היה

800 מיליון דולר ששולמו על בית הזיקוק באשדוד חיזקו את מעמדו של צדיק בינו כאחד מאנשי העסקים החזקים במשק * עם הפנים קדימה, יש להניח שלאדם עם תיאבון עסקי בריא כשל בינו גם עסקת בית הזיקוק באשדוד - שמותחת אותו לפי שעה עד לקצה גבול היכולת הפיננסית שלו - היא לא סוף פסוק

צדיק בינו קנה לעצמו השבוע מקום של כבוד בפנתיאון של עולם העסקים המקומי. עם רכישת בית הזיקוק באשדוד תמורת סכום מדהים של כ-800 מיליון דולר, הוא הפך בין לילה לאחד מאנשי העסקים החזקים במשק, עם דריסת רגל משמעותית בעולם הפיננסים, באמצעות הבנק הבינלאומי, ובמשק האנרגיה, באמצעות השליטה בפז וכעת גם בבית הזיקוק.

בינו, שהחל את דרכו כבנקאי זוטר בבנק הבינלאומי התקדם במהירות בסולם הדרגות, וכבר ב-1986, בהיותו בן 34, הפך למנכ"ל הבנק. בהמשך כיהן גם כמנכ"ל בנק לאומי, וב-1989 פרש, זמנית כך יסתבר בהמשך, מעסקי הבנקאות, ועבר לנהל את חברת הדלק פז. באותה תקופה יצר בינו חיבור עם משפחת ליברמן האוסטרלית ששלטה בחברה, ובהמשך הפך לשותפה לעסקים ולבעל השליטה בחברת הדלק הפז.

האחרונה היא חברת הדלק המובילה במשק האנרגיה המקומי, תואר שניתן לה עד היום בעיקר בשל הפריסה הגבוהה שלה באזור תל אביב רבתי. פז היא אמנם חברה פרטית שאינה חושפת את ביצועיה העסקיים, אך על פי ההערכות היא מתאפיינת ברווחיות גבוהה בהרבה מהמתחרות בענף. יש להניח שרכישת בית הזיקוק באשדוד רק תשביח את המודל העסקי של פז, ותיצור עבורה סינרגיה עסקית שתעניק לה יתרון יחסי רב עוצמה בשוק הדלק המקומי.

את קפיצת המדרגה האמיתית לתודעה של הברנז'ה המקומית כטייקון עסקי ביצע בינו בשנת 2003, כשבמהלך בזק רכש יחד עם משפחת ליברמן את השליטה בבנק הבינלאומי, בו כאמור החל את הקריירה. בעיתוי מושלם מבחינתו שבו המשק היה בשיא המשבר הכלכלי ובעלת השליטה בבנק - משפחת ספרא - השתוקקה למכור, רכש בינו את השליטה בבנק תמורת כ-90 מיליון דולר ששיקפו שווי מגוחך של מחצית מהונו העצמי של הבנק. כיום, קצת יותר מ-3 שנים אחרי אותה עסקה שהמוטיב המרכזי שלה היה ה"טיימינג" המושלם, מורווח בינו על אותה השקעה פי 3.5, ושולט בבנק שנסחר לפי שווי של כ-1.3 מיליארד דולר.

מלבד שתי האחזקות המרכזיות בבנקאות ובאנרגיה, שמקנות לבינו גם את ההשפעה הנחוצה לאיש עסקים במעמדו, האימפריה העסקית שלו נפרשת על פני מגוון רחב של תחומים. בין היתר הוא מחזיק ביצרנית אריזות הפח קניאל, בנדל"ן בארץ ובחו"ל, וכן מחובר לתחום התקשורת, באמצעות האחזקה בזכיינית ערוץ 2 רשת.

עם הפנים קדימה, יש להניח שלאדם עם תיאבון עסקי בריא כשל בינו גם עסקת בית הזיקוק באשדוד - שמותחת אותו לפי שעה עד לקצה גבול היכולת הפיננסית שלו - היא לא סוף פסוק. לראיה, רגע לאחר הזכייה הכריז בינו כבר על המהלכים הבאים שלו, ביניהם הנפקת מתוכננת של פז ובית הזיקוק ובהמשך הרחבת נוספת פעילות האנרגיה, הפעם תוך התמקדות בחו"ל.