המחוזי: ניהול עמותת ארגון אלמנות ויתומי צה"ל לוקה באי תקינות

דחה בקשה שהגישה עמותת ארגון אלמנות ויתומי צה"ל לצו ביניים נגד רשם העמותות, שיורה לו להנפיק עבורה אישור ניהול תקין ל-2006

ביהמ"ש המחוזי בירושלים דחה בקשה שהגישה עמותת ארגון אלמנות ויתומי צה"ל לצו ביניים נגד רשם העמותות, שיורה לו להנפיק לעמותה אישור ניהול תקין לשנת 2006 ולתקופה נוספת בדצמבר 2005. בית המשפט קבע כי הבקשה הוגשה בשיהוי רב וכי מעבר לכך, עולה שניהול העמותה לוקה באי תקינות.

העמותה טענה, כי אם לא תקבל את האישור, לא תזכה לקצבה השנתית ממשרד הביטחון בסך מיליון שקל. כמו כן, טענה, כי אם לא יונפק האישור המבוקש, לא תוכל העמותה לקיים פעילות, שמספקת בעיקרה תמיכה לאלמנות צה"ל ולמוסדות נוספים. עוד ציינה כי בימים אלה עליה להעביר בדחיפות את חלקה בסך 31,000 דולר, לצורך מימון קייטנה ליתומי צה"ל בארה"ב. העמותה הוסיפה כי מעולם לא נמצא פגם מהותי כלשהו אצלה.

רשם העמותות טען בין היתר, כי קיימים סכסוכים קשים בתוך הנהלת העמותה, סכסוכים שיש בהם כדי להטיל ספק בשאלה אם אכן הוגשה העתירה באישור הגופים המוסמכים בעמותה.

לטענת הרשם, בעקבות תלונות שהתקבלו במשרדו באשר לאופן התנהלות העמותה, הוא שלח בינואר 2006 מכתב לעמותה, ובו הציב את ההנחיות המתאימות.

במכתב הבהיר הרשם, כי אם יסתבר שהעמותה אינה פועלת לפי ההנחיות שפורטו, יהווה הדבר שיקול בנוגע להפעלת סמכויות הרשם כלפיה, כולל אי מתן אישור ניהול תקין. למרות זאת, לדברי הרשם, העמותה פעלה ללא אישור ניהול תקין כחצי שנה לאחר משלוח המכתב, ולא הגישה בקשה כלשהי לבית המשפט בנדון.

ביהמ"ש ציין, כי מסקנת רשם העמותות כי הבקשה לא הוגשה על-ידי הגורמים המוסמכים בעמותה אינה מופרכת. ביהמ"ש הוסיף כי "ניתן להיווכח במצב ניהול העניינים בתוך העמותה, המאופיין באי סדר, וזאת בלשון המעט. אם כך, הכיצד יוכל בית המשפט, במצב דברים זה, לחייב את המשיב לתת בידי המבקש אישור על ניהול תקין?". (בש"א 1610/06).