לראשונה: נדחתה בקשה לייצוגית - ונפסקו הוצאות לתובע

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, שולמית וסרקרוג, יישמה לראשונה את הוראות חוק התובענות הייצוגיות החדש

שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה, שולמית וסרקרוג, דחתה בסוף השבוע בקשה לתובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת מחסני ערובה, תוך שהיא מיישמת תקדימית את הוראות חוק התובענות הייצוגיות החדש, ופוסקת הוצאות לתובע.

הוראה זו מצביעה על מגמה מפורשת לעודד אדם פרטי, ליזום הליך משפטי שיש בו הבאת נושא חשוב לידיעה ציבורית, הנוגעת לאכיפה תקינה של הוראות החוק. זאת, גם שמבחינת אינטרס הפרט, ככל שמדובר בתועלת כלכלית, התועלת מוגבלת, ויכול שכלל לא תהיה תועלת כזו.

בתובענה הייצוגית נטען כי חברת מחסני ערובה - שחתמה על הסכם עם מדינת ישראל, לפיו עליה לספק שירותים של אחסנת מטלטלין ומכירתם בהתאם לחוק ההוצאה לפועל - גבתה מע"מ שלא כדין במכירת מעוקלים של ההוצל"פ. התובע טען כי מחסני הערובה אינם גובים מע"מ באופן שיטתי, ומכאן הניח כי אין עליהם חובת גביית מע"מ.

מנגד הכחישו מחסני הערובה, באמצעות עו"ד יואב אוסישקין, את הטענות בטענה שהתביעה אינה מבוססת, ובכל מקרה אינה עומדת בתנאים של תביעה שיש לבררה בדרך התובענה הייצוגית. עם זאת, הצהירה מחסני ערובה בפני בית המשפט כי בעתיד לא תגבה מע"מ.

השופטת קיבלה את טענות מחסני ערובה, בהתאם לחוק החדש שקבע שלרשויות המדינה ישנה חסינות בפני תובענות ייצוגיות, ודחתה את הבקשה.

לשאלת ההוצאות, קבעה השופטת כי החוק החדש מסמיך במפורש לפסוק הוצאות לטובת תובע, שתביעתו למעשה נכשלה.

השופטת ציינה כי בענייני מיסים התובענה הייצוגית אינה הדרך היעילה והצודקת, מאחר שככלל נדרש בירור פרטני לכל תובע, אולם קבעה כי "אין חולק כי גם קביעת העיקרון הבסיסי של העלאת הסוגייה לתודעה הציבורית ופתיחת פתח לכלל הציבור לקיומה של אפשרות לתבוע בגין זכות שנפגעה, יש לה חשיבות מרובה, במיוחד כאשר ההיקף הכספי של התובענה הבודדת נמוך". השופטת חייבה את מחסני ערובה לשלם לתובעים 5,000 שקל הוצאות ו-10,000 שקל שכ"ט לעו"ד. (עת"מ 203/06).