גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרווח הנקי וההון העצמי יגדלו

מהם ששת השינויים המרכזיים שיבואו לביטוי בעקבות המעבר לתקני ה-IFRS

1. רכוש קבוע. "השינוי המהותי בהיבטים של רכוש קבוע הוא שערוך הנכסים בהתאם לערך הנוכחי שלהם, כחלק מהתקן החשבונאי מספר 27 שיאומץ במסגרת תקני ה-IFRS", מסבירים ערן שחם וערן שליו, היו"ר והמנכ"ל של פירמת רואי החשבון KPMG סומך-חייקין. "השינוי הזה בעצם מגלם את הגישה הכללית של תקני ה-IFRS שמקדשים כאמור פחות את השמרנות ויותר את הערכים הכלכליים האמיתיים. עם זאת, צריך להדגיש שקיימת האפשרות להותיר את הרכוש בהתאם לשיטת הרישום הנוכחית, וייתכן שלא מעט חברות יבחרו בדרך זו בשל הפרשות הפחת הגבוהות שהן יידרשו להן בעתיד במידה שירשמו את הרכוש הקבוע בשווי נוכחי גבוה", מסבירים שליו ושחם.

"הבחירה הזאת בעצם מגלמת את דרגת החופש שההנהלה מקבלת. הגדלת הרווחים כיום באמצעות שערוך אמנם צפויה להגדיל את יתרת העודפים הראויים לחלוקה, אבל מצד שני עשויה להגדיל את הרווחים השוטפים בעתיד בשל גידול בהפרשות הפחת. לחברות תהיה האפשרות לבחור אם הן רוצות לפגוע ברווחיות השוטפת בעתיד על חשבון דיבידנד גדול בהווה לדוגמא, וסביר שהשיקול הזה ילווה בעיקר חברות נדל"ן אך גם חברות עתירות רכוש אחרות", הם מוסיפים.

2. הטבות עובדים. "בכל מה שקשור להטבות עובדים, הלכה עד עכשיו התקינה המקומית בדרך השמרנית ביותר, ודרשה בעצם להציג את ההפרשות שהפירמה הייתה עשויה להפריש מחר לדוגמא, במידה שהיא הייתה מפטרת את כל העובדים. הפרשות אלו הוצגו עד היום במאזנים בסעיף עתודה לפיצויי עובדים, וכיום הן הולכות להירשם בצורה הרבה יותר כלכלית, בהתאם להערכות אקטואריות שיבוצעו, שיתאימו בצורה טובה יותר למהלך העסקים השוטף של החברות", מסבירים שחם ושליו.

"ההערכות האקטואריות לגבי הטבות עובדים שיאוגדו תחת התקן החשבונאי מספר 19, צפויות לייצר שינויים מאוד גדולים בדו"חות הכספיים של החברות. המהלך עצמו עשוי לגרום לירידה חדה בהפרשות של העתודות לפיצויים שרשומות במאזן תחת סעיף 'התחייבויות' וגידול באותו סכום של 'ההון העצמי'. ההיגיון אומר שאותה התחייבות תוצג בערכים נמוכים יותר, ככל שהחברות המדוברות הן מעסיקות גדולות יותר", הם מוסיפים.

3. מוניטין ונכסים בלתי מוחשיים. "בהתאם לתקן החשבונאות מספר 20 שכבר אומץ לאחרונה, יזכו מעתה סכומים שיוחסו למוניטין ולנכסים בלתי מוחשיים לטיפול הרבה יותר מקיף מבעבר", מסבירים שליו ושחם.

במסגרת זאת, הם מציינים, יוכלו החברות לטפל במוניטין שנוצר מרכישות על פי ראות עיניהן, ולבחור בין הפחתות המוניטין הקבועות כפי שבוצע עד היום, לבין שערוך המוניטין באופן שוטף בהתאם לערכו המוערך. המשמעות של התקן החדש, כפי שכבר נכתב בעבר, היא בעצם שחברות רבות יוכלו לרשום עלייה ניכרת ברווחים החשבונאיים המדווחים, זאת בשל הפסקת הפחתות המוניטין שביצעו עד היום בגין עסקאות שביצעו טרם אימוץ התקן.

"עד עכשיו, כל הפרשי עודף עלות הופחתו על פני תקופת אורך חיי הנכס עד למקסימום של 20 שנה. תקן 20 בעצם אומר שצריך לייחס את כל יתרות המוניטין לנכסים השונים, גם אם מדובר בנכסים בלתי מוחשיים כמו מותגים או קשרי לקוחות לדוגמא. לגבי כל נכס כזה אליו שויך מוניטין מסוים תצטרך החברה להחליט מה משך ההפחתה הרלוונטי, אם בכלל, בהתאם לאורך החיים שנקבע לו", מסבירים שליו ושחם.

4. מכשירים פיננסיים. "השימוש במכשירים פיננסיים והשיוך שלהם לעסקאות צפוי להפוך להרבה יותר הדוק", מסבירים שליו ושחם. "התקן החדש מספר 39 שיאומץ בהתאם לתקינת ה-IFRS, מכיל דרישות קשות מאוד לגבי עסקאות גידור שמבצעות החברות, וידרוש מהן להציג שורה ארוכה של מסמכים ונימוקים לגבי אפקטיביות ויעילות, בטרם יאושרו אותן עסקאות גידור כעסקאות הגנה.

"אחת ההשלכות המרכזיות של התקן בדבר מכשירים פיננסיים, היא האפשרות שייווצרו תנודות חדות ברווחיות הגולמית. זאת עקב העובדה שתקני ה-IFRS עשויות לאלץ חברות שביצעו עסקאות הגנה ללא האסמכתאות הדרושות לרשום אותן כעסקאות ספקולטיביות, מה שבעצם ינתק את הקשר בין המכירות לעלות המכר. זאת מכיוון שאותן עסקאות שיוגדרו כספקולטיביות לא יוכלו להירשם יותר בשורת עלות המכר, כפי שנרשמות עסקאות הגנה, אלא בשורת הכנסות/הוצאות מימון", הם מוסיפים.

5. תשלומים מבוססי מניות. "תקן החשבונאות מספר 24 כבר אומץ בתחילת שנת 2006 על ידי החברות הציבוריות, ומטרתו היא ליישם בצורה טובה יותר את ההשפעות של תשלומים מבוססי מניות על הדו"חות הכספיים", אומרים שליו ושחם. "השינוי המרכזי שיחול עם אימוץ תקני ה-IFRS הרשמיים הוא שהוצאות בגין הבשלה של אופציות לדוגמא יירשמו בדו"חות הכספיים עבור הטבות מסוג זה שניתנו כבר מנובמבר 2002, בהשוואה לרישום הוצאות בגין הטבות שניתנו החל ממארס 2005, בהתאם לתקן 24 הנוכחי".

6. מסים. "עקב השינוי בתקינה החשבונאית, ייגזר גם שינוי בתשלומי המס של החברות. בהיבט המיסויי אין אמנם תקנות חדשות, אבל העובדה שהרווחים של החברות עשויים להשתנות, גוזרת שינוי גם בתשלומי המס, וזה נתון שגם גוף כמו מס הכנסה צריך להיות מיודע לגביו. מה שיקרה הוא שאם הכללים החשבונאיים ישתנו ולא תהיה אמירה חוקתית שונה ממס הכנסה, התקבולים שהוא יקבל יהיו שונים ממה שקיבל עד עכשיו בשל השינוי ברווחי החברות. לפיכך, גם מס הכנסה בוחן כיום את ההשלכות של השינויים הללו".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"