משפחות נעדרי יהודי איראן תובעות את חתאמי בארה"ב

הגישו לביהמ"ש הפדרלי בניו-יורק תביעה במאות מיליוני דולרים נגד נשיא איראן הקודם, בטענה שהוא אחראי לחטיפתם ולעינויים של קרוביהם

שבע משפחות איראניות מישראל הגישו בסוף השבוע לבית המשפט הפדרלי בניו-יורק תביעה בסך מאות מיליוני דולרים נגד נשיא איראן הקודם, מוחמד חתאמי, בטענה שהוא אחראי לחטיפתם ולעינויים של בני משפחותיהם.

מאז המהפכה האיסלמית באיראן ב-1970, מיליוני איראנים ביקשו להימלט מהשלטון המדכא לגבול הפקיסטני. כשאזרחים מוסלמים נתפסו בניסיון לעזוב את איראן בלא היתר מהשלטונות, העונש שקיבלו היה קנס קטן או מאסר לתקופה קצרה. אולם, כשמדובר היה באזרחים יהודים שנאסרו, רף הענישה שקבעה הממשלה האיסלמית היה גבוה הרבה יותר.

בתביעה נטען, כי חתאמי ייחד את הקהילה היהודית ואישר מדיניות של עינויים ומאסר ממושך לשבויים היהודים, בעוד הוא מכחיש את דבר מאסרם בפני קרובי משפחתם.

האזרחים במקרה זה נאסרו בזמנים שונים בשנים 1994-1997, שעה שביקשו לעזוב את איראן ולחצות את גבולה לפקיסטן והם מוחזקים בבתי הכלא באיראן עד היום. המשפחות, שאחת מהן מתגוררת בלוס אנג'לס, טוענות שבמשך השנים קיבלו דיווחים מאסירים שהשתחררו או מסוהרים, שסיפרו שקרוביהם עדיין בחיים, והם מוחזקים בבתי כלא שונים.

התובעים, שאינם אזרחי ארה"ב, הגישו את תביעתם מכח חוקים מיוחדים (חוק הנזיקין לאזרח הזר וחוק ההגנה לקורבנות עינויים), המאפשרים לאזרחים זרים להגיש תביעות נגד מעניהם בגין מעשי עינויים וחטיפות בבתי משפט בארה"ב. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד ניצנה דרשן-לייטנר מישראל, רוברט טולצ'ין מניו-יורק ופויה דיינים מלוס-אנג'לס.

כדי להגיש את תביעתם היו התובעים צריכים לחכות עד שחתאמי ידרוך על אדמת ארה"ב. ואכן, שעת הכושר הנדירה הזדמנה ביום שישי בערב. חתאמי הגיע לארה"ב על-פי הזמנה של גופים פרטיים לשאת הרצאות באו"ם ובאוניברסיטאות שונות, ביניהן הארוורד ושיקאגו. זהו הביקור הראשון בארה"ב של אישיות איראנית רמת-דרג והנשיא ג'ורג' בוש אישר במיוחד את כניסתו למדינה.