ועדת העררים למדינה: לזכות מהחודש הבא נפגעי רדיפות נאצים שגורשו ללא ליווי חמוש

הוועדה, המתכנסת בבימ"ש השלום בת"א, קיבלה ערעורים של 13 נרדפים שביקשו לקבל רטרואקטיבית את הפיצוי מיום הגשת התביעה

ועדת העררים לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, בראשות השופט מוקי לנדמן, הורתה ערב החג למדינה לזכות את נפגעי רדיפות הנאצים, שגורשו מבתיהם בליווי לא חמוש בתגמולים כבר מהחודש הבא.

זאת, בניגוד למגמת האוצר לדרוש מהנרדפים לחתום על ויתור על בקשות לתגמולים רטרואקטיביים, כתנאי למתן התגמולים מכאן ולהבא. בכך קיבלה הוועדה, המתכנסת בבית משפט השלום בת"א, ערעורים של 13 נרדפים אשר ביקשו לקבל רטרואקטיבית את הפיצוי מיום הגשת התביעה.

ההחלטה שהתקבלה ע"י יו"ר הוועדה, השופט מוקי לנדמן וחבריה, יוסף זהבי ודן יערי, היא החלטת ביניים וזאת על מנת לסייע לנרדפים באופן מהיר, לאחר שהוועדה קובעת בהחלטתה, כי אלה משוועים לתגמול וממתינים להכרה שנים רבות.

לדברי הוועדה החלטה זו היא המינימום לו זכאים העותרים. עוד הורתה הוועדה להעביר את התגמולים לידי הנפגעים עצמם, כאשר אנשי הוועדה מציעים לעורכי הדין המייצגים אותם להמתין עם עלות הטיפול עבור העררים שהגישו עד להחלטה הסופית.

הנושא עלה לאחר שבאוקטובר 2005 התקבל בבית המשפט העליון פסק דין, אשר קיבל בקשה של יהודים שגורשו מבולגריה ורומניה ואשר לא לווו בליווי חמוש.

פסק הדין קבע, כי אלה זכאים לפיצויים כפי שפוצו כל אותם נפגעי הנאצים מהמדינות הסמוכות שגורשו מבתיהם בליווי חמוש. עם זאת בעקבות פסק הדין שינו פקידים באוצר את הקריטריונים ועל-פי הקריטריונים החדשים דרשו אנשי האוצר מהניצולים להופיע בפני ועדת מומחים שתאשר את נכותם הנפשית.

קודם להופעה בוועדה התבקשו הניצולים להמציא את תיקם הרפואי מקופות החולים, אשר משנת עלייתם ארצה. הנושא עורר סערה בוועדת הכספים אשר התכנסה בחודש יולי השנה.

בוועדה התקיפו חברי הכנסת את פקידי האוצר שהופיעו בפניהם בצורה חריפה ביותר. לאחר שהדבר הובא לידיעתו של שר האוצר אברהם הירשזון הוא הורה לבטל לאלתר את המדיניות החדשה ולהעניק את הפיצוי ללא צורך להופיע בוועדה. אלא שבתוך כך החלו פקידים באוצר לשלוח מכתבים ישירות לכ-2,000 נפגעים אשר אמורים לקבל את הפיצוי ולהתנות את מתן הפיצוי בוויתור על בקשות רטרואקטיביות לקבל את הפיצוי מיום הגשת התביעה.

הדבר עורר סערה נוספת בוועדת הכספים שהתכנסה בתחילת החודש וח"כ רובי ריבלין הורה במהלך הדיון לאנשי האוצר ליידע את שר האוצר על הדרישות האמורות. יו"ר הוועדה יעקב ליצמן הקפיא את העברות הכספים מהוועדה כל עוד לא יסתיים עניין פיצוי ניצולי השואה האמורים.

משרד האוצר הודיע ללשכת עורכי הדין כי הם מכבדים ייפויי כוח, וכי בהתאם לכך הם שולחים הודעות לעורכי הדין מיופי הכוח של הניצולים. מהלשכה נמסר, כי בידם מכתבים שהגיעו ישירות ללקוחות ולא לעורכי הדין המייצגים.