רעידת אדמה בוושינגטון: הנשיא בוש פיטר הערב את שר ההגנה ראמספלד

רוברט גייטס, ראש ה-CIA לשעבר, יחליפו * הדמוקרטים מתקרבים לשליטה גם בסנאט, לאחר שכבשו את בית-הנבחרים בבחירות אתמול

רעידת אדמה נוספת בוושינגטון: הנשיא ג'ורג' בוש פיטר הערב את שר ההגנה, דונאלד ראמספלד, הארכיטקט והמבצע של המלחמה בעיראק. רוברט גייטס, לשעבר ראש סי.איי.איי, יהיה שר ההגנה החדש, בכפוף לאישור הסנט.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן, כ-12 שעות לאחר שהתברר היקף תבוסת הרפובליקנים בבחירות לקונגרס, אמר הנשיא, כי דרושה "פרספקטיבה חדשה" לניהול המלחמה בעיראק.

"עתה, לאחר סדרת שיחות מעמיקות עם שר ההגנה ראמספלד, הגענו למסקנה שהזמן בשל להנהגה חדשה בפנטגון", אמר הנשיא.

ראמספלד נעשה מוקד עיקרי לביקורת בוושינגטון ומחוצה לה בגלל הניהול הכושל של המלחמה בעיראק ובגלל החשיבה האסטרטגית שמעצבת את תהליכי קבלת ההחלטות הקשורות במלחמה. רבים תולים בו את האשם לכשל הראשוני, שהוביל להידרדרות האמריקנית בעיראק: שיגור חיילים מעטים מדי לחזית ב-2003 ו-2004 כדי לדכא את המרי המתעצם שם, מתום הנחה שהעליונות הצבאית והטכנולוגית של צבא ארה"ב תוכל להתמודד עם הבעיה בנקל.

מנהיגי המפלגה הדמוקרטית ואפילו כמה מחוקקים רפובליקניים קראו זה מכבר לבוש להחליף את ראמספלד. רם עימנואל, מבכירי המפלגה הדמוקרטית, אמר אמש, כי בוושינגטון יש הסכמה דו-מפלגתית רק על דבר אחד: הצורך להחליף את שר ההגנה.

ההחלטה לפטר את ראמספלד התקבלה שבוע בלבד לאחר שבוש הודיע, כי ראמספלד וסגן הנשיא, דיק צ'ייני, יוסיפו לכהן גם לאחר הבחירות. אז, כמובן, לא שיער בוש עד כמה תהיה מכאיבה התבוסה הרפובליקנית בקלפיות. לפני כמה שבועות הצהיר הנשיא, כי הוא "מרוצה" מהאופן שבו מבצע ראמספלד את "כל תפקידיו". הוא תיאר אותו כ"אדמיניסטרטור פיקח, קשוח ובעל יכולות".

בוש טען אתמול, כי החליט על חילופי הגברי בפנטגון לפני הבחירות, אך, לדבריו, הוא לא ניהל "שיחה אחרונה" עם ראמספלד, או דיבר עם גייטס, כאשר אמר לעיתונאים, לפני שבוע, כי ראמספלד וצ'ייני ישארו בתפקידם.

ההחלטה לפטר חבר בצמרת ממשלו אינה אופיינית לבוש. הנשיא רואה בנאמנות תכונה מכרעת בחשיבותה.

הוא נמנע אפילו מפיטוריו המיידים של ראש המינהל לסיוע במקרי חירום (FEMA), למרות ההתנהלות הכושלת של המינהל לאחר ההוריקאנים במפרץ מקסיקו אשתקד, ותאר את ביצועיו כ"מעולים". ההחלטה מעידה אפוא על הזעזוע בבית הלבן בעקבות הניצחון הדרמטי של המפלגה הדמוקרטית בבחירות.

לפני כמה שעות נשלמה ספירת הקולות במדינת מונטנה, שגם בה זכה המועמד הדמוקרטי לסנט, ג'ון טסטר. תוצאות הבחירות בווירג'יניה, המדינה האחרונה שבה טרם התקבלה הכרעה במירוץ לסנט, יכריעו אם הדמוקרטים יזכו ברוב גם בבת זה, בעקבות זכייתם ברוב גדול בבית-הנבחרים. הנתונים הזמינים האחרונים מראים, שהמועמד הדמוקרטי לסנט בווירגי'ניה, ג'ים ווב, מוביל בכמה אלפי קולות.

ננסי פלוסי, ראש הסיעה הדמוקרטית בבית-הנבחרים, שתהיה, החל בינואר, יו"ר הבית, האשה הראשונה בתפקיד זה, קראה לבוש לעבוד יחד עם הדמוקרטים, ב"שיתוף פעולה דו-מפלגתי" במאמץ למצוא מוצא מהמלחמה בעיראק. היא קראה לנשיא "לשנות את ההנהגה האזרחית בפנטגון". בתוך כמה שעות הודיע הנשיא על פיטורי ראמספלד. זה עשוי להעיד על עידן חדש ביחסים בין הבית הלבן לקונגרס.