נדחתה עתירה לחשוף את זהות אנשים שהגישו להסדר כופר עם רשויות המס

העתירה הוגשה ע"י התנועה לחופש המידע והעיתונאי רביב דרוקר * השופטת דרורה פלפל: הנישום זכאי לחיסיון מכוח חוק הגנת הפרטיות

בית המשפט המחוזי בת"א דחה היום (ג') את עתירת התנועה לחופש המידע והעיתונאי רביב דרוקר להורות לנציבות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין לחשוף את זהות האנשים שהגיעו להסדר כופר עם רשויות המס; העבירות אותן ביצעו; הסיבות שבגינן קיבלו את הסדר הכופר והסכומים אותם שילמו - וכל זאת בשלוש השנים האחרונות. השופטת ד"ר דרורה פלפל קבעה כי בסיטואציה החוקית הקיימת היום לא ניתן למסור את המידע האמור.

הסדר כופר הוא למעשה עסקת טיעון בעבירות מס, שבמסגרתה ניתן לאדם שכנגדו צפוי כתב אישום, לשלם תשלום כתחליף לאישום. רשות המיסים מעודדת הסדרי כופר באותם מקרים שאינם מובהקים, ושעשויה להיות בעיה להוכיחם בבית המשפט.

באחרונה החליטה רשות המיסים לפרסם בקרוב את פרטיהם של עשרות הסדרי כופר זו הפעם הראשונה בעקבות דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, והחלטת מנהל רשות המיסים, ג'קי מצא. עם זאת, הרשות אינה מתכוונת לפרסם את שמות מקבלי הסדר הכופר.

השופטת דרורה פלפל ציינה בהחלטתה, כי מי שפונה בבקשה לכופר מסתמך על המצב הקיים כיום, לפיו רשויות המס אינן מגלות את הפנייה אליהן, את שם האדם, עיסוקו וגובה הסכום שבמחלוקת. לדבריה, גילוי השמות מהווה פגיעה בפרטיות והנישום יוצא מנקודת הנחה כי המו"מ בינו לבין שלטונות מס הכנסה יהיה חסוי.

מכאן, קבעה שופטת, פנייתו של הנישום לרשויות המס מוגנת בין היתר מכוח חוק הגנת הפרטיות, ומכוח חוק זה זכאי הנישום גם לחיסיון מידע הנוגע לענייניו הכלכליים. אשר על כן, קבעה השופטת, אין לקבל את העתירה כל עוד לא תוקנו חוקי חופש המידע והגנת הפרטיות.

השופטת ציינה גם, כי מי שצריך לומר את דברו בנושא הוא המחוקק על-ידי שינוי החקיקה ולאחר שהשינוי ילובן נורמטיבית ופרקטית. לדעתה, אחד השינויים האפשריים הוא שהמחוקק יסמיך את הרשות לפרסם רשימה כפי שהסמיכה לפרסם רשימה של עברייני מס שהורשעו. לדבריה, האיזון הנכון הוא אי פרסום השמות במלואם אלא רק תיאור התפקיד, גובה המס והכופר שהוטל. (עת"מ 1419/05).