חיים הורביץ: "הרגולציה כאן מאפשרת לתרופות ישראליות להתחרות בעולם"

בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשם גידול של 50% בייצוא התרופות - ל-2.27 מיליארד דולר

בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרשם גידול של 50% בייצוא התרופות מישראל, להיקף של 2.27 מיליארד דולר.

ייצוא התרופות לארה"ב גדל ב-72%, להיקף של 1.84 מיליארד דולר. ארה"ב היא השוק המרכזי שבו מתמודדות חברות הגנריקה הישראליות, ובראשן טבע, מול חברות התרופות המקוריות האמריקניות.

לדברי יו"ר תעשייני התרופות בהתאחדות התעשיינים, חיים הורביץ, ייצוא התרופות לאיחוד האירופי ירד ב-3%, להיקף של 300 מיליון דולר. הורביץ מסביר את הגידול בביקוש לתרופות ישראליות בעלייה בתוחלת החיים, בהבשלת השקעות במחקר ופיתוח, בייצור לפי תקנים מתקדמים ובעמידה בדרישות אירופיות ואמריקניות.

סיבה נוספת שהוא מציין, היא "הרגולציה המתקדמת בישראל, המאפשרת לחברות ישראליות להתחרות בהצלחה בשווקים זרים".

החקיקה בישראל מאפשרת לחברות התרופות הגנריות, בראשן טבע, לייצר תרופות גנריות (חיקוי) לתרופות אתיות (מקוריות), בטרם פקיעת הפטנט על התרופה האתית, אך מבלי לשווקן בתקופת הפטנט.

החוק בישראל מאפשר לשווק את התרופה הגנרית מיד בחצות היום של פקיעת הפטנט על התרופה האתית, כך שטבע היא החברה הגנרית הראשונה בשוק בארה"ב. דבר זה מקנה לחברה יתרון בעל משמעות כלכלית ניכרת שנגדו יוצאות החברות הבינלאומיות המתחרות.

בשל חקיקה זו אף נקטה אשתקד ארה"ב בצעד של הורדת ישראל בדירוג האמריקני של המדינות בעולם הפוגעות בקניין רוחני.

הורביץ: "כל עיכוב ביציאה של תרופת תחליף גנרית למדפים בארץ ובחו"ל, גורמת לפגיעה בחולים, שכן התרופות הגנריות זולות ב-90% מתרופות המקור. כן נגרמים הפסדים לחברות התרופות בארץ אשר, השקיעו רבות בפיתוח התרופה".

התרופות הגנריות מהוות 60% מכלל התרופות הנצרכות בישראל. תעשיית התרופות הישראלית מעסיקה 7,000 עובדים.