שוק הנדל"ן המתחמם ברומניה מושך את הישראלים: אפי אירופה רכשה קרקע תמורת כ-81 מיליון שקל

י.ח דמרי תרכוש חברה מקומית שתבנה כ-660 דירות בבוקרשט תמורת כ-54 מיליון אירו * אדמה רכשה כ-11 דונם בבירת רומניה

שוק הנדל"ן הרומני מתחמם - חברת אפריקה ישראל מדווחת הבוקר (ב') כי חברת בת של אפי אירופה רכשה שטח של 80 דונם בעיר ארד הממוקמת במערב רומניה תמורת כ-81 מיליון שקל במגרש החדש יוקם קניון בהיקף כולל של כ-50 אלף מ"ר. על פי הערכות חברת הבת, עלות הקמת הפרויקט צפויה להסתכם בכ-50 מיליון אירו והוא יפתח במהלך 2009.

לדברי מנכ"ל אפי אירופה אבי נוטה "הרכישה הנוכחית מהווה נדבך נוסף במדיניות ההתרחבות של החברה לערים נוספות ברומניה וזאת, לאור צירופה של רומניה לאיחוד האירופי בתחילת 2007.

אפי אירופה החלה לפעול ברומניה החל משנת 2005 ומקימה, בשיתוף עם קרן ההשקעות האמריקאית NCH Capital, את קוטרוצ'ני פארק - (Cotroceni Park) אחד הקניונים הגדולים בבוקרשט, המשתרע על פני שטח קרקע של כ-120 דונם ועתיד לכלול כ-80 אלף מ"ר שטחים להשכרה. בנוסף, אפי אירופה מתכננת להקים בפרויקט זה 5 מבני משרדים, בשטח כולל של כ-75 אלף מ"ר וחניה תת קרקעית.

במקביל, הודיעה חברת י.ח דמרי , כי התקשרה בזיכרון דברים לרכישת מלוא המניות של חברה רומנית שבבעלותה קרקע של כ-24 דונם המיועדת לבניית כ-660 דירות בבוקרשט, בירת המדינה.

י.ח דמרי תשלם עבור המניות 54 מיליון אירו ובמקביל בודקת אפשרות לשיתוף משקיעים פוטנציאליים בשיעור של עד 40%.

חברה נוספת המרחיבה פעילותה ברומניה היא חברת אדמה אשר חתמה על הסכם מסגרת לרכישת קרקע בת 10.8 דונם במרכז בוקרשט, בירת רומניה. תמורת הקרקע תשלם אדמה כ-15.3 מיליון אירו. על הקרקע מתכוונת החברה לפעול להקמת מגדלי מגורים יוקרתיים, שיכללו כ-400 דירות יוקרה, וזאת בהשקעה כוללת של כ-60 מיליון אירו. הפרויקט עשוי להשתרע על פני שטח בנוי כולל של כ-60 אלף מ"ר.

מבחינתה של אדמה, שהשלימה בשבוע שעבר הנפקת איגרות חוב בהיקף של כ-200 מיליון שקל בבורסת תל-אביב, מדובר בהמשך הרחבת תיק הפרויקטים של החברה ברומניה. החברה, הפועלת בתחום של ייזום פרויקטים למגורים ומסחר, מעורבת לאחר העיסקה ב-17 פרויקטים בשטח כולל של כ-330 אלף מ"ר, והמורכב מקרקעות לכ-5,400 יחידות דיור ולכ-48 אלף מ"ר שטחי מסחר. אדמה פועלת בעיקר באזורי הביקוש של רומניה, אך היא בוחנת גם השקעות מחוץ למדינה זו.

חברת אדמה מקימה כיום פרוייקטים למגורים ולמסחר ברומניה תחת המותג החדש "EVO". לחברה הון עצמי של כ-261 מיליון שקל, והיא נמצאת בשליטת קרן טייגר האמריקנית, המנהלת נכסים בהיקף של למעלה מ-3 מיליארד דולר, והמחזיקה כיום בכ-76% ממניות אדמה. החברה מנוהלת על ידי שניים ממייסדיה, דיוויד פלוסברג, המכהן כנשיא, ודביר כהן-חושן, המכהן כמנכ"ל החברה.