ניו-יורק: 20 מלונות חדשים ב-2007, 27 נוספים ב-2008

תיירים שהציפו את ניו-יורק לקראת הכריסטמס נתקלו בבעיה חמורה: מציאת מקומות לינה במחירים סבירים - ובעיר מתכננים שינויים

תיירים שהציפו את ניו-יורק לקראת הכריסטמס נתקלו בבעיה חמורה: מציאת מקומות לינה במחירים סבירים. לא פעם נאלצים התיירים הפוקדים את העיר לשלם מאות דולרים ללילה, להרחיק למדינת ניו ג'רסי, או לנחות אצל קרובי משפחה. אבל מפת המלונות בעיר עומדת להשתנות בקרוב. יזמים זריזים קראו את הטרנד החדש, שיכניס גם תשואות נאות. המלאי של חדרי מלונות בעיר ניו-יורק עומד לקבל מומנטום, ולהגיע ל-13,000 חדרים נוספים או משופצים עד לשנת 2010. הדבר יגדיל את המלאי הנוכחי, העומד על כ-000, 72 חדרים.

כלכלה חזקה, המביאה לעיר אנשי עסקים רבים ותיירים כאחד, הביאה להחלטה של יזמי נדל"ן רבים לבנות מלונות חדשים או לשפץ את הישנים.

השינוי הנוכחי דרמטי למדי, לאור העובדה, שמיד לאחר ההתקפה על מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001, עמדו מלונות רבים ריקים, ולא מעט מלונות, הוסבו משיקולים כלכליים לדירות קונדומיניום.

הקטסטרופה התיירותית והכלכלית שחזו לעיר ניו-יורק התבדתה, והתרחיש ההפוך השאיר את העיר לא מוכנה לקליטת מיליוני תיירים נוספים.

מ-35 מיליון תיירים בשנת 2001, קפץ מספרם של המבקרים ליותר מ-44 מיליון ב-2006. יזמי הנדל"ן הגיבו בזריזות יתר לבניית משרדים חדשים. קצת יותר מאוחר הגיבו היזמים למחסור החמור בחדרי אירוח, והחלו בבניית פרויקטים חדשים בכל רובעי העיר, כולל ברוקלין, קווינס ואפילו ברונקס.

לדברי עופר ירדני, אחד מיזמי הנדל"ן המובילים במנהטן, רבים מבעלי המלונות הצליחו לשרוד בתקופה הקשה שלאחר 9/11, הודות למקסימיזציה של הרכוש שברשותם, ויצירת פתרונות יצירתיים.

"בעלי המלונות הבינו את הערך המשמעותי של טרנד דירות הקונדומיניום, והזדרזו להמיר רבים מחדרי המלונות לדירות קונדומיניום, או שילוב של דירות קונדומיניום וחדרי מלון".

לדברי ירדני, שעה ששווי השוק של חדר במלון מוערך בכ-800 דולר לרגל רבועה, שוויו של חדר מלון המוסב לדירת קונדומיניום מוערך ב-1,500- 4,000 דולר לרגל רבועה.

יש לציין, שהקונים הפוטנציאלים נמשכים לסגנון חיים של מלון וכל האיבזורים והשירותים הנלווים. ואכן, אלפי חדרים במלונות יוקרה ברחבי מנהטן הוסבו בין השנים 2003-2005 לדירות קונדומיניום, בהם הפלאז'ה, שבבעלות יצחק תשובה, סיינט רגיס, ד'ה סטנהופ, סיינט מוריץ ומרק הוטל.

ירדני מודה, שהוא בהחלט פוזל לשוק המלונות, אבל אינו מאמין בטרנד של מלון-קונדו. לעומתו, יצחק תשובה, הבעלים של חברת הנדל"ן אלעד במנהטן חשב אחרת. תשובה עלה על הטרנד של מלון-קונדומיניום, לאחר שקנה את המלון היוקרתי בעל הניחוח ההיסטורי.

תשובה אומר ש"אני מקווה שהמלון ייפתח מחדש באוקטובר 2007, בדיוק 100 שנה להיווסדו. אין לי כל ספק באשר לביקוש למלונות מסוג זה".

המלון עובר בימים אלה שיפוצים מסיביים, (282 חדרים, בכללם 152 חדרי קונדו-מלון) שיהפכו אותו שוב לבין המובילים באירוח של העשירון העליון.

ענף המלונות בניו-יורק שומר לפי שעה על יציבות בתפוסה ובתעריפים ללילה: 300 דולר ממוצע ללילה עם תפוסה של מעל 90%. התיירות בניו-יורק מהווה ענף כלכלי מרשים. המחזור העסקים בענף הגיע אשתקד ליותר מ-24 מיליארד דולר, מתוכם 5.4 מיליארד דולר נכנסו היישר לקופת העירייה.

המבקרים בעיר מספקים עבודה לכ-330,000 אנשים בכל חמשת רובעי ניו-יורק.

בום בתיירות ובעסקים

הציפייה לבום בביזנס ובתיירות, שימשה מניע ליזמי נדל"ן להקים ולתכנן פרויקטים תיירותיים בכל רחבי העיר. אחד הפרויקטים שיביא לעלייה משמעותית במספר המבקרים, הוא הרחבת מרכז הקונגרסים ז'אביץ סנטר במנהטן בחמש השנים הקרובות , פרויקט בשווי של 1.7 מיליארד דולר. (הכולל, בין השאר, מלון בן 1,000 חדרים). פרויקטים נוספים שישפיעו על המומנטום הם הרחבת הבנייה בפאר ווסט סייד, ואיזור הוורלד טרייד סנטר בדאון טאון. עם זאת, הביקוש לחדרי מלון במחירים סבירים גובר, ועל הפרק מתוכננת בנייה מסיבית ומהירה של רשת מלונות, ביניהם, קומפורט אין בקווינס ובברוקלין, פור פוינטס, האמפטון אין במנהטן, הילטון גרדן אין, והולידיי אין אקספרס בברוקלין.

כ-20 מלונות חדשים ייפתחו במהלך 2007 ו-27 נוספים במהלך 2008. הנטייה הגוברת היא להתרכז במלונות עם מחירי לינה סבירים. עם זאת, כבר בקיץ החולף, התחילו בהקמת פרויקטים יוקרתיים, כמו שיפוץ מקיף של מלון סנט רג'יס האגדי על ידי דונלד טראמפ ג'וניור (הבן), אשר פתח במקביל את הסנט רג'יס רסידנס קלאב, אשר מציע לשוכני המלון לרכוש דירות בקומות השמינית והתשיעית של המלון.

רשת הילטון נדבקה בטרנד של מלון דירות קונדומיניום, ומשקיעה בפרויקט חדש של 28 קומות בווסט רחוב 57.

זהו הפרויקט הראשון במנהטן שמיועד כל כולו לטיים שרינג. גם דונלד טראמפ סניור וחברת טמיר הכריזו לאחרונה על תוכנית לבניית מלון-קונדו בן 411 חדרים בסוהו. שמעון מגריל, מנכ"ל קפיטל דרימס, חברת השקעות ישראלית בנדל"ן במנהטן, מציין, ש"הטרנד של בניית מלונות חדשים או שיפוצם בא בעקבות חיפוש אחר תשואה מקסימלית לכל רגל רבועה." השוק של דירות קונדומינים נחלש במקצת. לפני כשנה וחצי היו רק מעט אפיקי אשראי למימון בנייתם של מלונות חדשים בעיר. כיום, שמחים גופי אשראי רבים לממן עסקת מלונות, בעיקר אם מדובר במלון עם רמת מחירים של 250 דולר בממוצע ללילה. המחסור בחדרי מלונות בוטיק, העלה את רמת המחירים ל-500 דולר בממוצע ללילה, והביא לעליית מחירים גם במלונות ממוצעים, שדורשים כ-300 דולר ללילה. "קשה למצוא חדרים מתחת ל-200 דולר ללילה", מדגיש מגריל.

מגריל מכיר את הנושא מקרוב. לא מכבר סגר עסקה עם אחת מחברות הנדל"ן הגדולות ביותר, הידועות בהשקעה במלונות. מגריל: "לפני כשנה וחצי חיפשנו שטח מתאים בהארלם. לבסוף מצאנו קרקע ברחוב 124 על פינת שדירת פרידריך דאגלס (מול הקומפלקס של בתי הקולנוע של מג'יק ג'ונסון). לפי שעה, אין מלון בהארלם וראינו הזדמנות טובה להשקעה". החברה של מגריל, קפיטל דרים, והיו"ר הישראלי, אריק ארד, הלכו על הדיל בשותפות עם חברת לאם הגדולה. הבנייה של הפרויקט, שישתרע על 136,000 רגל רבועה, יכלול, בין השאר, חנויות, ומלון בן 105 חדרים בסגנון אליטיסטי(מלון-בוטיק): הכולל בר מסוגנן, מסעדה ברמה גבוהה, ודירות קונדומיניום מעליהם.

המלון אמור להיפתח ב-2008. שמעון מגריל תולה תקוות גדולות בבום תיירותי אירופאי ויפני."מלבד זאת, יבואו מבקרים רבים לבתי החולים, לכנסיות ולאוניברסיטאות בסביבה. המקום בסמוך לתחנת הרכבת התחתית". מגריל גם מציין, שענף התיירות לניו-יורק יקבל תיגבור מסין בצורה משמעותית לאור הפיתוח הכלכלי שם.