מכרז המעונות באוניברסיטת ת"א יוצא לדרך: ההצעות ל-1,086 דירות יוגשו ב-7 בפברואר

הערכות: ההיקף - 70 מיליון דולר; מקורב למכרז: על האוניברסיטה לשפר התנאים אחרת הוא לא כלכלי

המכרז לבניית מעונות הסטודנטים באוניברסיטת תל-אביב, בהיקף של כ-70 מיליון דולר, יוצא לדרך. ל"גלובס" נודע כי במכרז יתמודדו אפריקה-ישראל יחד עם מנרב; שיכון עובדים; ואלקטרה בע"מ יחד עם חברת S.G.S, חברת אשטרום שוקלת להתמודד. החברות יגישו את הצעותיהן ב-7 בפברואר, יום רביעי.

מכרז המעונות באוניברסיטת תל-אביב יתקיים בשיטת ה-BOT, הזכיין יבנה וינהל את המעונות, ולאחר 25 שנה יעבור הניהול לאוניברסיטה. על-פי תנאי המכרז, הזכיין יקים 1,086 יחידות דיור, הכוללות 1,400 מיטות, ב"מתחם ברושים" הסמוך ל"בית הירוק" ברמת-אביב. בנוסף, ישופצו 245 דירות, בהן 950 מיטות, במעונות הוותיקים והמוזנחים ברחוב איינשטיין.

רוב הדירות ב"מתחם ברושים" יהיו דירות סטודיו ליחידים. ההערכות הן כי רק 20% מהדירות במתחם יהיו תחת פיקוח מבחינת שכר דירה (מסובסדות חלקית), ומחירי שאר הדירות יוגבלו. הדירות שהתשלום עליהן לא יהיה בפיקוח יהוו את מקור הרווח העיקרי של היזם.

על-פי התנאים הנוכחיים, האוניברסיטה לא תשתתף במימון ולא תיתן מענק הקמה לזוכה. זאת בניגוד לפרויקטים דומים, כגון מכרז הקמת המעונות באוניברסיטה העברית בירושלים שנערך ב-2003, שם השקיעה האוניברסיטה 70 מיליון שקל. במכרז בירושלים זכו אפריקה-ישראל ומנרב, שהשקיעו בפרויקט כ-240 מיליון שקל.

האוניברסיטה תבחן את ההצעות על-פי מספר קריטריונים, שהמרכזי ביניהם הוא שיעור דמי זיכיון (אחוז מהכנסות הזכיין), וכן יינתן ניקוד למודל העסקי ולהצעה הפיננסית. עוד דורשת האוניברסיטה מהזכיין תשלום חודשי קבוע של 100 אלף שקל.

גורמים המקורבים למכרז אמרו ל"גלובס" כי בתנאיו הנוכחיים, הפרויקט אינו כלכלי עבור חברות הבנייה.

אף על פי שהאוניברסיטה פרסמה לאחרונה תיקונים מהותיים למכרז, גורמים בקרב החברות המתמודדות אומרים כי הם מצפים שהאוניברסיטה תתקן סעיפים נוספים ותזרים כסף לפרויקט. בכיר באחת מחברות הבנייה המתמודדות אמר כי "אם נראה שהאוניברסיטה לא באה לקראתנו, לא נהיה מעוניינים בפרויקט".

באוניברסיטת תל-אביב פועלים מספר מתחמי מעונות: מעונות איינשטיין הנמצאים כיום בבעלותה של האוניברסיטה, וכן מעונות ברודצקי ומעונות מילמן, אותם מפעילה נ.כ.ס, החברה הכלכלית של אגודת הסטודנטים.

דוברת אוניברסיטת תל-אביב מסרה כי "האוניברסיטה לא מגיבה בנושא מכרז המעונות".