אגודת העיתונאים מצטרפת לרון קופמן: לעיתונאי זכות יוצרים על מאמריו ולא למו"ל

קופמן עירער על קביעת בית משפט השלום כי "הארץ" היה רשאי להעביר את מאמריו ל"וואלה"

אגודת העיתונאים הגישה לבית המשפט המחוזי בת"א ביקשה להצטרף להליך הערעור שהגיש העיתונאי, רון קופמן, על החלטת בית משפט השלום בסכסוך בינו לבין וואלה תקשורת, לפיה לקופמן אין זכות יוצרים במאמריו.

בית המשפט קבע כי עיתון "הארץ", ששימש מעסיקו של קופמן, רשאי היה להעביר את מאמריו לוואלה תקשורת. לדברי האגודה, הצדק במקרה הנדון הוא עם קופמן והחלטה זו פוגעת בציבור העיתונאים כולו.

האגודה טוענת כי בשנים האחרונות קיימת תופעה מדאיגה של מו"לים המאלצים עיתונאים לחתום על כתב הסכמה, לפיו הם מוותרים על זכויות היוצרים שלהם ביצירותיהם המפורסמות באמצעי התקשורת שבבעלות אותם המו"לים.

לדברי האגודה, אם הכתב או הצלם מסרבים לחתום על כתב ההסכמה, הם אינם מקבלים את העבודה. האגודה מציינת כי בשוק התקשורת, שבו אמצעים רבים מרוכזים בידי מו"לים מעטים וקיימות בעלויות צולבות, כך שמו"לים בודדים חולשים על שוק רחב - פירוש הדבר מניעת כל פרנסה מהכתב או הצלם.

אגודת העיתונאים הגישה באחרונה נייר עמדה לוועדת הכלכלה של הכנסת, הדנה בימים אלה בהצעת חוק זכויות יוצרים. על פי נייר העמדה, מבקשת האגודה לשמור על מעמדו של העיתונאי ולהגן על זכותו הבלעדית לפרסם יצירה שפורסמה באמצעי תקשורת אחד, גם באמצעי תקשורת אחר.

כמו כן, מבקשת האגודה להגן על העיתונאי מפני החתמה על מסמך הוויתור על זכויותיו, תוך שימוש בכוח ואיום על פרנסתו. לדבריה, יש צורך בשינוי המצב החוקי באופן שיאפשר לעיתונאים לתקוף את מסמך הוויתור. האגודה מציינת כי יוצרים רבים - כתבים וצלמים - נאלצים לוותר על זכויות היוצרים שלהם, שכן אחרת לא יהיה להם מקור פרנסה.

בתביעה שהגיש קופמן נגד וואלה הוא טען כי מנובמבר 2000 ועד פברואר 2005 הועתקו מאמריו באופן יומיומי מ"הארץ" לאתר האינטרנט "וואלה", בהתאם להסכם בין העיתון לאתר. קופמן טען כי זכות הווטו המוקנית לו בפרסום מאמרים שלו שלא כחלק מעיתון היא זכות בעלת מעמד של זכות קניינית, שהפרתה מהווה הפרת זכות יוצרים ומקנה לו זכות לפיצוי כספי.

שופטת השלום בת"א, דליה מארק-הורנצ'יק, קבעה כי לעיתונאי אין זכות קניינית או מעין קניינית במאמריו המפורסמים בעיתון וזכות היוצרים שמורה למעביד, כלומר לעיתון. נקבע כי העיתונאי מקבל רק זכות וטו, שאיננה זכות - קניינית או זכות יוצרים - המאפשרת לו למנוע את פרסום מאמריו מחוץ לעיתון.

השופטת דחתה את בקשתו של קופמן לחייב את אתר וואלה לחשוף בפניו את כל מאמריו שפורסמו באתר בהסכמת "הארץ" ללא אישורו וללא תמורה. (בר"ע 2857/06).