לראשונה: ישראל תשגר השנה לוויין ריגול ממדינה זרה; הערכות: השיגור יבוצע מהודו

ההחלטה לשגר מחוץ לישראל - אחרי שלושה ניסיונות כושלים של משגר הלוויינים "שביט"

ישראל תשגר השנה לחלל לוויין צילום מתקדם למטרות ריגול משטחה של מדינה זרה. זו תהיה הפעם הראשונה שישראל תשגר לחלל לוויין ריגול מבצעי שלא באמצעות משגר הלוויינים "שביט" ולא משטח מדינת ישראל, כך נודע ל"גלובס".

מדובר בלוויין מכ"ם מתוצרת מפעל מבת של התעשייה האווירית (תע"א) המסוגל לצלם ביום ובלילה בכל תנאי ראות ובכל תנאי מזג אוויר.

ראש תוכנית החלל במערכת הביטחון, תא"ל (מיל') פרופ' חיים אשד, אמר ביום עיון על מדיניות החלל הישראלית שהתקיים בשבוע שעבר במכון פישר בהרצליה, כי הלוויין יהיה פריצת דרך עולמית ויהווה תשתית לתעשיות המיקרו לוויינים בישראל.

מפקד חיל האוויר, אלוף אליעזר שקדי, אמר ביום העיון כי השנה הקרובה תהיה קפיצה לא מבוטלת ביכולת של ישראל בחלל. שקדי אמר גם כי ישראל צריכה להיות מוטרדת מהניסוי שביצעה סין ליירוט ועל ישראל "לוודא איך מייצרים נכסים בחלל וכיצד שומרים עליהם".

לפי הערכות, המדינה שממנה ישוגר הלוויין הישראלי, היא הודו. כמו כן, לראשונה לא ישוגר הלוויין באמצעות משגר הלוויינים "שביט" אלא ישוגר באמצעות משגר לוויינים מתוצרת הודו. אחת הסיבות להעביר את השיגור למדינה זרה היא ככל הנראה כשירותו המבצעית של "שביט" והאפשרות להשתמש במשגר לוויינים אחר.

בשני שיגורים, מבין שלושה, שבוצעו בעשור האחרון, כשל משגר הלוויינים "שביט" בניסיון להוציא את לוויין "אופק" אל מחוץ לאטמוספירה. כישלונות אלו הסבו הפסדי ענק של כ-200 מיליון דולר וצמצמו את רמת ההתראה שמערכת הביטחון מעוניינת בה כדי לעמוד על המשמר לנוכח האיום האיראני.

לוויין המכ"ם המכונה "TECHSAAR" מצוייד באנטנה מיוחדת. הוא שונה בגודלו ובצורתו מלווייני "אופק", אם כי משקלו יהיה דומה, כ-350-400 ק"ג. פיתוחו וייצורו הם במימון מלא של מערכת הביטחון.

המירכב של הלוויין יהיה מהמירכב מתוצרת מפעל מבת, והוא יהיה מצוייד במצלמה טלסקופית של אלאופ, חברת בת של אלביט מערכות. מערכת המכ"ם היא מתוצרת אלתא, חברה-בת של תע"א.

לווייני מכ"ם נמצאים כיום רק בידי ארה"ב, רוסיה, צרפת וקנדה. אולם במערכת הביטחון ובתעשייה הביטחונית מתייחסים אל השיגור הצפוי של הלוויין הישראלי כאל פריצת דרך עולמית, בין השאר, בגלל ההבדל במימדים. בעוד הלוויינים שפיתחו המעצמות הגדולות הם בעלי מימדים גדולים ישראל היא מובילה בעולם ביצור לוויינים קלי משקל.

כיום משתמשת מערכת הביטחון בשלושה לווייני צילום וריגול ישראליים. הוספה של לוויין רביעי יגדיל את התכיפות של "זמן הביקור" של לוויינים ישראליים מעל מטרות מודיעיניות שמערכת הביטחון מעוניינת לפקח עליהם.