מחקר של הקונגרס בארה"ב: בצפון קוריאה מתנהל פשע מאורגן בחסות השלטון שהכנסותיו כמיליארד דולר

המשטר בפיונגיאנג מעורב ישירות בהונאות ביטוח, בזיופים איכותיים של שטרות 100 דולר ובייצור ובהפצה של סמים

קיימים סימנים ברורים לכך, שצפון קוריאה נעשתה מדינה של פשע ממלכתי מאורגן לשם רווח. המשטר בפיונגיאנג הבירה מעורב ישירות בהונאות ביטוח, בזיופים איכותיים של שטרות 100 דולר ובייצור ובהפצה של הרואין וסמים אחרים, של גרסאות מזויפות של מוצרים פרמקולוגיים כמו ויאגרה ושל סיגריות נפוצות כמארלבורו. כך קובע מחקר חדש של שירות המחקר של הקונגרס (CRS) בוושינגטון.

המחקר, מאת המומחים רפאל פרל ודיק נאנטו, מצייר תמונה מרתקת של מדינה שהפכה פשע מאורגן לאחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר שלה. המחברים מצטטים הערכות שמרניות, שלפיהן מניבות הפעילויות הפליליות של צפון קוריאה 500 מיליון דולר בשנה. לפי הערכות אחרות, נוסקים הרווחים השנתיים של פיונגיאנג לרמת מיליארד דולר, מציין המחקר.

אנליסטים טענו בעבר, כי הפשע הממלכתי בצפון קוריאה הוא פעילות שנתונה לפיקוח קפדני של השלטונות, במטרה למלא מחסור במטבע חוץ, מציין הדו"ח. למעשה, שוררים עתה במערב חששות גוברים, כי הפעילות הפלילית הממלכתית של פיוניאנג נעשתה "רכבת שאיבדה את בלמיה", והיא הולכת וצוברת תאוצה בלי שיהיה אפשר לעצור אותה.

ככל שהפשיעה השלטונית מתחפרת עמוק יותר בחברה הצפון-קוריאנית, ובמקרים מסוימים אפילו עוברת תהליך ביזור, מתעוררות שאלות בארה"ב האם הממשלה הנוכחית בפיונגיאנג, או כל ממשלה שתבוא בעקבותיה, תוכל לרסן את הפשע הממלכתי, אם תרצה לעשות זאת.

כמה אנליסטים מציינים, שכל יזמה להמיר את ההכנסות מפשיעה בצפון קוריאה בהכנסות ממקורות לגיטימיים, מתעלמת מהצורך של המשטר הנוכחי לנווט כספים לקרנות צדדיות חשאיות, שמטרתן לשמור על נאמנות של חברי גרעין העילית של המשטר, רבבות אנשים, ולממן תכניות פיתוח של כלי נשק. ההערכה היא, שלמשטר הנוכחי אין רצון ואין יכולת להפסיק את תלותו בהכנסה ממקורות מפוקפקים, שאינם נתונים לפיקוח.

הדו"ח פורסם בד בבד עם "שיחות השש" להשגת הסדר עם צפון קוריאה. השיחות הניבו הסדר שלפיו תפסיק פיונגיאנג את התחמשותה הגרעינית בתמורה להטבות כלכליות מדורגות, שיישומן יהיה כפוף לביצועי הצפון-קוריאנים.

מיד לאחר השגת ההסדר, הוא החל לשמש מטרה לחיצי ביקורת בוושינגטון, בעיקר מצד גורמים ימניים. האחרונים אומרים, שצפון קוריאה הפרה הסכם דומה בתקופת הנשיא לשעבר ביל קלינטון, ואין שום ערובה שהיא לא תנהג כך בעתיד. ממצאי הדו"ח מספקים תחמושת נוספת למותחי הביקורת. דו"ח הקונגרס מצטרף לכמה ספרים ופרסומים אחרים, ששופכים אור על שקיעת צפון קוריאה בביצה העמוקה של פשיעה ממלכתית.

בספר "מדינת סופראנו" מאת פיטר ברוקס (2006), נאמר: "צפון קוריאה נעשתה מדינת גנגסטרים... ממשלתה היא הממשלה היחידה בעולם כיום שמעורבת באופן פעיל בהפיכת פעילויות פליליות לחלק מהאסטרטגיה הכלכלית הלאומית ומדיניות החוץ.