גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך אומרים לאומי ברומנית?

יו"ר לאומי רומניה, זלמן סגל, שנקרא לתפקיד אחרי פרישתו מלאומי, מדבר על המנטליות הרומנית הבעייתית ("השיווק חלש ואין תרבות מכירה"), מסביר איך מתמודדים עם מחסור בכוח אדם מיומן ("תוכנית תמריצים ובונוסים"), ומציג תוכנית שאפתנית ("מאזן של מיליארד דולר עד 2008")

ליד כיכר ויקטוריה בבוקרשט עומד שער ניצחון, דומה לשער המקורי בפריז. הכיכר והשער הם לזכר הניצחון, אומרים לנו. איזה ניצחון? לא ברור, רומניה הרי הפסידה ברוב המלחמות שהשתתפה בהן; כנראה מלחמת העולם הראשונה. בכיכר נמצא הסניף הראשי של בנק לאומי רומניה, וקשה לפספס את צבעי הכחול לבן המוכרים שלו. בניגוד לבנק הפועלים בטורקיה, בלאומי ברומניה כמו גם בגופים ישראליים אחרים ברומניה, לא מנסים להצניע את הזהות הישראלית.

על גג בניין בכיכר שלט פרסומת ענק של עלית, מימין בניין בבעלות מוטי זיסר, לבייב בפינה אחרת, קרדן נמצאת בכל מקום, כן ולא, טובורג, תנובה, כלל ביטוח. רומניה מוצפת אנשי עסקים ישראלים ולמעשה הפכה למגרש המשחקים האחורי של עולם העסקים הישראלי. עכשיו הגיע תור בנק לאומי. לאחרונה רכש לאומי מפרדי רובינסון את יורום בנק, בנק קטן שבעבר נקרא דצ'יה פליקס והיה בכינוס נכסים כאשר רכש אותו רובינסון ב-2001. בתקופת רובינסון לא זכה הבנק להצלחה ניכרת ועדיין הפסיד. בתחילת 2005 החל לאומי את המו"מ ובסוף אותה שנה נחתם הסכם המכירה. באוגוסט 2006 עברה הבעלות.

לאומי רומניה הוא בנק קטן המדורג במקום ה-30 מבין 37 הבנקים ברומניה, עם נתח שוק של 0.3%. לבנק 420 עובדים ב-32 סניפים, 5 מהם בבוקרשט. יו"ר הבנק הוא זלמן סגל, יליד רומניה שעלה ארצה בגיל 10. בשלהי 2004 פרש סגל, אז בן 67, מבנק לאומי, לאחר 45 שנות עבודה, שבהן היה עוזרו של ארנסט יפת, כיהן כראש החטיבה הבינלאומית וראש חטיבת מינהלה. ב-15 השנים האחרונות לפני פרישתו ניהל את פעילות חצי הכדור המערבי וכיהן יו"ר לאומי ניו יורק.

לא עברה שנה מיום פרישתו, ומנכ"לית הבנק גליה מאור קראה לו לחזור וביקשה ממנו לקבל אחריות על לאומי רומניה. וכך, לאחר שפעל שנים בארצות הברית, שוק הבנקאות המשוכלל והמפותח היותר בעולם, מצא סגל את עצמו בשוק הבנקאות הרומני המתפתח. היום, כיו"ר הבנק, הוא מחלק את זמנו בין ישראל לרומניה ונמצא בבוקרשט שבוע בחודש לפחות.

"זה מה שמשך אותי", הוא מסביר. "עבודת בראשית, לקחת פלטפורמה קטנה ולעצב אותה. בכל קריטריון מקובל, הבנקאות ברומניה היא underbanked. הכלכלה בפועל היא כלכלת מזומנים, ולכן יש כאן פוטנציאל צמיחה בקצב דו-ספרתי, תופעות שכבר לא רואים במדינות מערביות. זה גם מסביר את הפרמיות הגבוהות שמשלמים בנקים זרים על בנקים רומנים".

- מדוע מחקתם את הבנק ממסחר?

"העדפנו להוציא את הבנק מהבורסה ולהפוך אותו לפרטי כי הוא קטן מכדי להיות ציבורי. כעת אנחנו מחזיקים ב-99.7%".

- לאילו כיוונים תפתחו את הבנק?

"רכשנו פלטפורמה לפעילות וכעת נתחיל לפתח אותה. מיקום הסניפים טוב ואנחנו נמצאים איפה שאנחנו רוצים להיות, אבל אני מבין שאני לא יכול להיות בנק קמעונאי למשקי בית, כי אין לי פריסה מספקת. לכן נפנה לפלח השוק המתוחכם והאמיד יותר, כאלה שצורכים למשל שירותים מקוונים, UPPER RETAIL, להם נוכל להביא מוצרים פיננסיים ולהיות תחרותיים בפיקדונות. בעתיד, כשתהיה פנסיית חובה, נוכל להשתלב בנושא הפנסיוני בתחום ניהול הכסף".

- ובתחום הבנקאות המסחרית?

"בתחום המסחרי נתמקד בלקוחות בינוניים וכמובן הקמנו דסק ישראלי. הפעילות הישראלית ברומניה היא קרקע מעניינת מאוד, וכבנק לאומי יש לנו יתרון גדול, בייחוד בחברות הפועלות בארץ דרך קבוצת לאומי. היום בוקרשט אטרקטיבית פחות בתחום המחירים, וישראלים יוצאים לערי השדה, שם אנחנו נמצאים. אבל ישראלים לא יבואו אלינו אם לא נהיה תחרותיים".

- תרחיבו את הפעילות בכרטיסי אשראי?

"אנחנו מפיצים את מסטרקארד בשיתוף פעולה עם לאומי קארד, וממארס נפיץ את ויזה. תחום כרטיסי אשראי אינו מפותח ברומניה, ועיקר השימוש בהם הוא ככספומט ולא ככרטיסי אשראי. לכן יש הרבה פוטנציאל".

מרובעים ולא יוזמים

לא הולך להיות קל לסגל. שוק הבנקאות הרומני תחרותי, בכל פינה יש סניף בנק ויש מרדף אחרי לקוחות. ולגבי המוניטין של יורום, די אם נאמר בעדינות ששינוי השם ללאומי רומניה לא פגע בבנק. גם המנטליות ברומניה לא פשוטה. "מה שלא שאלת לא אומרים לך", מגדיר אותה אחד הישראלים בבנק, ומסביר כי הרומנים לא גמישים, מתקשים לאלתר, מרובעים ולא יוזמים, שלא לדבר על הביורוקרטיה החוגגת. כך שבחצי השנה האחרונה סגל עסוק בבניית בנק מהיסוד, ניקוי חובות בעייתיים ושדרוג מערכות.

- מהן הבעיות המרכזיות שמצאת בבנק?

"השיווק חלש, יש מסורת של פאסיביות ואין תרבות מכירה. צריך לחנך את העובדים לדברים בסיסיים, לשיווק יותר אגרסיבי ויוזם. אני מעריך שתוך שנה-שנתיים נראה תפנית משמעותית ביכולת המכירה. בעיה נוספת היא כוח האדם. בכל שנה נפתחים ברומניה מאות סניפי בנקים, יש מחסור בעובדים מיומנים והמשכורות עולות. יש גם בעיה קשה של תחלופת כוח אדם. כל בנק 'גונב' עובדים לאחר".

- מה הפתרון? להביא עובדי בנק מישראל?

"(צוחק) עדיין עובד ישראלי יותר יקר. נשמר את העובדים הטובים באמצעות תוכנית תמריצים שנפתח וניתן בונוסים".

- תגדלו בפריסה הסניפית?

"השנה נפתח שמונה סניפים, שניים מהם בבוקרשט. אני רוצה לייצב נוכחות ארצית מלאה ומעריך שנגיע ל-50 סניפים עד 2010".

- מתי תעברו לרווחיות?

"2006 תסתיים בהפסד, בסוף 2007 נגיע לאיזון ובשנת 2008 נעבור לרווח, ותוך שמירה על פורטפוליו סיכון סביר נגיע לתשואה דו-ספרתית על ההון. במקביל נגדיל את ההון העצמי. ביולי הקרוב יזרים לנו לאומי עוד 20 מיליון דולר וההון העצמי של הבנק יעלה מ-40 מיליון דולר ל-60 מיליון דולר. הזרמת ההון העצמי תאפשר לבנק לצמוח במהירות. הזרמת הון נוספת של כ-20 מיליון דולר תתבצע לפי התוכנית העסקית במחצית 2008".

- ומבחינת גודל?

"היום המאזן הוא של 200 מיליון דולר. עד סוף 2007 נגיע ל-400-500 מיליון דולר, ולאחר שנקבל הזרמת הון נמשיך לצמוח ואני מקווה שנגיע למאזן של מיליארד דולר בסוף 2008".

לתפקיד מנכ"ל הבנק בחר סגל את לאורנציו מיטראקי. "למנכ"ל מקומי יש יתרון בהכרת המקום", הוא מסביר. מיטראקי (52), חובב ספורט והיסטוריה רומנית, הוא מוותיקי המערכת הבנקאית ברומניה. לאחר המהפכה בשנת 1989 היה מראשוני הבנקאים הרומנים שיצאו ללמוד במערב איך עושים בנקאות מודרנית. בשבע השנים האחרונות היה בפולקס בנק, בנק בשליטה אוסטרית, שם התחיל כסגן ומונה למנכ"ל.

"אנחנו בתקופת מעבר ונמצאים על מסלול ההמראה", מגדיר מיטראקי את מצב לאומי רומניה. "עד כה בנינו מחלקת מכירות ושיווק, הקמנו מחלקת נדל"ן והבאנו לצורך כך מנהלת ממערך הנדל"ן של לאומי בישראל. הגדרנו יעדים מדידים לכל סניף ולעובדים בו".

- מה היעדים שלך?

"קודם כל רווח, אחר כך צמיחה, במספר הסניפים וגם בנתח השוק. זה לא יהיה קל, אבל נגיע לנתח של 2%-3% מהשוק. בסגמנטים מסוימים, כמו פעילות של גופים ישראליים, אנחנו רוצים להיות המובילים. ניכנס גם למימון יזמות של עסקים קטנים ובינוניים וננסה להיות שותפים בקונסורציומים".

- והרווחיות המייצגת של הבנק בעוד כמה שנים?

"להערכתי 8-10 מיליון דולר".

הכותב היה אורח בנק לאומי בביקור בבנק לאומי רומניה

עוד כתבות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"