הירידה החדה במרווחי הזיקוק שחקה רווחי בז"ן ב-73% ברבעון הרביעי

רווחי בז"ן שפרסמה דו"ח ראשון כחברה ציבורית הסתכמו ב-69 מיליון שקל ברבעון ב-2006 רשמה החברה עלייה של כ-12% בהכנסות ל-21.7 מיליארד שקל, ורווח נקי של כ-538 מיליון שקל - ירידה של כ-48%

הקיטון החד שחל בחודשים האחרונים במרווחי הזיקוק, שחק כצפוי את רווחי בז"ן חיפה בכ-73% ל-69 מיליון שקל בלבד ברבעון הרביעי, כך עולה מהדו"ח הראשון שפרסמה היום בז"ן כחברה ציבורית. הרווחיות ברבעון הרביעי אמנם עברה את תחזית הרווח שמסרה בז"ן בעבר עם הנפקתה בבורסה, שעמדה על 40-60 מיליון שקל, אך היא משקפת את התנודתיות הרבה שבתחום הפעילות המרכזי שלה - שמהווה את גורם הסיכון המרכזי והכמעט יחיד במהלך העסקים שלה.

מבט מעמיק יותר על תוצאות הרבעון הרביעי של החברה מראה כי הכנסותיה רשמו עלייה צנועה של כ-3% לרמה של כ-5 מיליארד שקל, בעיקר על רקע גידול בהיקפי פעילות החברה הבת גדיב, הפעילה בתחום הארומטים המשמשים כחומרי ביניים בתהליכי הייצור במגוון רחב של תעשיות. כל זאת, לצד יציבות בהכנסות מזיקוק, שעמדו ברבעון הרביעי על כ-4.3 מיליארד שקל ושיקפו כ-86% מסך המחזור של החברה.

החברה מציינת כי במהלך הרבעון עמד מרווח הזיקוק על כ-4.3 דולר לחבית, ירידה של כ-40% לעומת התקופה המקבילה, שנבעה לדבריה ממזג-האוויר החם מהצפוי בתחילת החורף בחצי הכדור הצפוני, לצד עונת הוריקנים מתונה מאשתקד. נתון זה גרם לירידה של כ-85% ברווחיות התפעולית מזיקוק, בהשוואה לרבעון המקביל, ל-56 מיליון שקל בלבד, ולירידה כוללת של כ-72% ברווח התפעולי של החברה ל-114 מיליון שקל. הנתונים מראים עוד כי לולא השיפור החד ברווחיות מגזר הארומטים, שעבר מהפסד תפעולי של כ-6 מיליון שקל ברבעון המקביל לרווח של כ-28 מיליון שקל ברבעון הנוכחי, תוצאות הרבעון הרביעי של בז"ן היו אף נמוכות הרבה יותר.

בסיכום 2006, ניתן לומר שהרבעון הרביעי הצליח כאמור לקלקל מעט את חגיגת הרווחים של בז"ן, ולהוכיח שמדובר בעסק תנודתי, אך בשורה התחתונה זו עדיין אחת מפרות המזומנים המשובחות שניתן למצוא כיום בבורסה ובתעשייה הישראלית בכלל. נתוני 2006 מראים כי החברה רשמה עלייה של כ-12% בהכנסות ל-21.7 מיליארד שקל, ורווח נקי של כ-538 מיליון שקל בשורה התחתונה, ירידה של כ-48% בהשוואה לרווח הנקי אשתקד. זאת, בעיקר על רקע הלחימה בצפון בחודשי הקיץ שהשביתה את פעילות החברה, והתכווצות מחירי הזיקוק בסוף השנה.

הנתונים מראים כי בסיכום שנתי תרמה גדיב כ-53 מיליון שקל לשורה התחתונה של בז"ן, בעוד שהאחזקה בכרמל אולפינים תרמה כ-47 מיליון שקל והאחזקות בשמנים בסיסיים, גדות ביוכימיה וחברות מוחזקות נוספות, תרמו כ-32 מיליון שקל נוספים לשורה התחתונה שלה. כך, שהרווח הנקי מעסקי הזיקוק עמד על כ-400 מיליון שקל.

בז"ן, שנסחרת כיום לפי 1.39 מיליארד דולר ומנוהלת על ידי ישר בן-מרדכי, שמכהן כמנכ"ל, ואוהד מראני שמכהן כיו"ר, נמצאת בשליטת החברה לישראל של סמי ועידן עופר וקבוצת המפעלים הפטרוכימיים-גלנקור. זו זכתה בה במכרז שניהלה המדינה על החברה, במסגרתו נמכרה השליטה בבז"ן בכ-1.57 מיליארד דולר. נכון להיום, מחזיקה קבוצת השליטה בבז"ן כ-51.5%, לאחר שבמהלך השבועות האחרונים הגדילה אחזקתה בחברה באמצעות הבורסה.

בסיכום שנתי תרמה גדיב כ-53 מיליון שקל לשורה התחתונה של בז"ן, בעוד שהאחזקה בכרמל אולפינים תרמה כ-47 מיליון שקל והאחזקות בשמנים בסיסיים, גדות ביוכימיה וחברות מוחזקות נוספות, תרמו כ-32 מיליון שקל נוספים לשורה התחתונה שלה. כך, שהרווח הנקי מעסקי הזיקוק עמד על כ-400 מיליון שקל.