ראש הממשלה אולמרט ברמז מפורש למלך סעודיה בראיון לשבועון "טיים": בוא ניפגש

לטענת אולמרט, המלך יופתע מדבריו * "אני רואה בחיוב רב מאוד את התפקיד הפעיל שממלאים הסעודים במזה"ת מזה שנים רבות"

ברמז מפורש, קורא ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לעבדאללה מלך סעודיה להיפגש עמו לקידום הסכם שלום בין ישראל לערבים. אולמרט רומז, כי יגלה גמישות מפתיעה בפגישה כזו.

בראיון לטיים, שמתפרסם בגיליון החדש של השבועון, אמר ראש הממשלה: "לו היתה לי הזדמנות לשבת עם המלך עבדאללה, ואין לי הזדמנות כזו, הוא היה מופתע מאוד לשמוע מה יש לי לומר".

ההצהרה הזו, שלא הופיעה בראיונות החג שנתן אולמרט לשלושת העיתונים הגדולים בישראל, לוותה בשבחים חמים ליזמת השלום הסעודית, שחרגו מהתמיכה הפושרת שהעניק ראש הממשלה לסעודים וליזמתם עד עתה.

"אני רואה בחיוב רב מאוד את התפקיד הפעיל שממלאים הסעודים במזה"ת מזה שנים רבות", אמר אולמרט. "בעבר רווחו חששות מהתפקיד של סעודיה, (אך) אני חושב עתה שהשפעת האיפוק והאחריות שהיא מגלה, וכן החזון שבא לידי ביטוי ביזמה המעניינת מאוד של הוד מעלותו, ואין זה סוד שקראתי בקפידה את היזמה, מצביעים על מגמה חיובית".

הוא הוסיף: "אין זה מסמך פוליטי, שגובש בקפידה עד האות האחרונה. מדובר בגישה, ביחס, בהלך רוח, ואני אוהב את הלך הרוח הזה. אני מניח שיש כל מיני פרטים שהייתי מקבל בנקל וכמה שלא הייתי מקבל. אבל האסטרטגיה שונה, וזה מעניין". אולמרט לא התייחס במפורש לבעיית השיבה, אחד מעמודי התווך של היזמה הסעודית, שהסעודים התחייבו לא לשנות אותה.

ראש הממשלה עצמו התייחס בספקנות לתועלת הפוטנציאלית של הצהרתו. בתשובה לשאלה האם אין בדעתו למנף את מעמדו הירוד בסקרים ולנקוט יזמה גדולה ודרמטית, מפני שלאחר הכל אין לו מה להפסיד, השיב אולמרט: "אפילו אם היה לי בראש משהו שניתן להגדירו כדרמטית, אנשים היו מתחילים מיד להגדיר זאת כספין".

אפילו מראייניו של אולמרט, בעל הטור ג'ו קלייין וראש המשרד של טיים בירושלים, טים מקגרק, לא התרשמו. הם הגדירו את הצהרת אולמרט בעניין סעודיה כ"מאמץ צורם לעשות כותרת... והוא אכן צדק, זה נשמע כספין".