ביה"ד הארצי: אלמנה שהופכת לידועה בציבור אינה זכאית לקצבת תלויים או שארים

בכך קיבל בית הדין הארצי את ערעורו של הביטוח הלאומי וביטל שני פסקי דין של בתי הדין האזורי לעבודה

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי אלמנות שהופכות לידועות בציבור של גבר אינן זכאיות יותר לקבל קיצבת שארים ותלויים מהמוסד לביטוח לאומי (המל"ל).

בכך קיבל בית הדין את ערעורו של הביטוח הלאומי וביטל שני פסקי דין של בתי הדין האזורי לעבודה, שקיבלו ערעור של ידועות בציבור על החלטות המל"ל בעניינן.

מדובר בשני מקרים של אלמנות שקיבלו קיצבת תלויים או שארים, ולאחר מכן הקימו בית חדש בתור ידועות לציבור עם בן זוגם לחיים. המל"ל הודיע לאלמנות כי בשל מצבן החדש, הוא רואה בהן כאשה שנישאה, ולפיכך זכאותן לקיצבת תלויים או שארים מתבטלת.

בתי הדין האזוריים קיבלו את ערעור האלמנות על החלטת המל"ל, וקבעו כי כיוון שהחוק לא קבע מפורשות את עובדת פקיעת זכאותה של אלמנה לקיצבת תלויים או שארים עם הפיכתה לידועה בציבור, הרי שהיא זכאית להמשיך לקבל את הקיצבה. זאת, להבדיל ממצב שבו נישאה מחדש, בו נקבע במפורש שהזכאות לקיצבה מתבטלת.

שופט בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן, קבע בפסק הדין כי אין להבחין בין אלמנה שהקימה תא משפחתי חדש שלא בהתאם לדרישות הדת וההלכה - לבין אלמנה שחזרה ונישאה כדין. "אבחנה בין המקרים הללו מפלה ומחטיאה את כוונת המחוקק", ציין השופט. (עב"ל 686/05).