ביה"ד הרשיע מעסיק על העסקת עובד זר שהיה רשאי לעבוד רק אצל מעסיק ספציפי

קבע כי מעסיק שחפץ להעסיק עובד זר חייב לבדוק באופן מדוקדק את רישיון העבודה של העובד ואת המסמכים המזהים שלו

מעסיק שחפץ להעסיק עובד זר חייב לבדוק באופן מדוקדק את רישיון העבודה של העובד ואת המסמכים המזהים שלו. כך עולה מפסק דין שהתקבל בסוף השבוע בבית הדין הארצי לעבודה, ושקיבל ערעור שהגיש משרד המסחר והתעשייה כנגד מעסיק, שהעסיק עובד זר ללא היתר כדין.

כנגד יעקב רוזן הוגש כתב אישום לבית הדין האזורי לעבודה בעבירה של העסקת עובד שלא על פי היתר כדין, כיוון שהעובד היה רשאי לעבוד רק אצל מעסיק ספציפי. רוזן הודה בעובדות שבכתב האישום, לרבות העובדה שלא היתה לו היתר העסקה להעסיק עובד זר.

בהכרעת הדין זיכה בית הדין האזורי את רוזן מהאישומים שיוחסו לו, לאחר שקבע שהנאשם לא היה מודע לכך שרישיון העבודה של העובד התיר לו לעבוד רק אצל המעביד שהיה רשום ברישיון.

המעביד אמנם בחן את הרישיון, אך הסתכל בכותרת שעליו היה כתוב "רישיון עבודה בישראל", ולא שם לב לכך שרישיון העבודה שהוצג בפניו כפוף לכך שהעובד רשאי לעבוד רק אצל מעביד ספציפי.

השופטת נילי ארד הרשיעה את רוזן בעבירות שיוחסו לו. השופטת ציינה כי על המעביד לדרוש מהעובד הזר להציג מסמכים מזהים, לרבות תעודת זהות ורישיון עבודה בישראל, וכן לבדוק באופן מדוקדק את פרטי המידע על המסמכים הללו. זאת, במיוחד כאשר מדובר בהתקשרות מזדמנת או ארעית.

במקרה זה, קובעת השופטת ארד, לא מיצה את חובת הבירור עד תום, ולכן נהג שלא כדין בהתקשרות עם העובד.