לאחר חודשים של דיונים: אל על והעובדים קרובים לחתימת הסכם ההתייעלות

בין סעיפי ההסכם נכללו קיצוץ של 20 מיליון דולר בהטבות המשולמות לעובדים וכן פטורי 170 עובדים נוספים

אחרי חודשים ארוכים של דיונים, עומדים הנהלת אל על והעובדים בפני חתימה על ההסכם להתייעלות החברה ולפיטורי עובדים. בין סעיפי ההסכם קיצוץ של 20 מיליון דולר בהטבות המשולמות לעובדים וכן פטורי 170 עובדים נוספים. כך נודע ל"גלובס".

בכך תשלים אל על את פיטוריהם של כ-600 עובדים, כמות עליה הוחלט עם פתיחת המו"מ, בהם 350 עובדים זמניים ועונתיים שהעסקתם מופסקת בכל שנה וכן פיטורי 250 עובדים קבועים. 80 מתוכם עזבו כבר את החברה, ואליהם יצטרפו עתה 170 עובדים נוספים. לדברי הנהלת אל על, העובדים המפוטרים יקבלו פיצויים מוגדלים והסדר פרישה נוחים.

ההתייעלות כוללת גם גילום מס עבור אוכל וכרטיסי טיסה שמקבלים עובדי החברה. עוד סוכם, שההסכם בין הצדדים תקף ל-15 חודשים, ואילו סעיפי ההתייעלות תקפים למשך 12 חודשים. במקביל יחלו הצדדים במו"מ להסכם עבודה כללי לתקופה שלאחר מכן.

בין הסעיפים שטרם סוכם עליהם, הבטחה מצד ההנהלה שהיא מתחייבת שלא להפר הסכמים אלה. סעיף נוסף הוא דרישה מפורשת של ועד העובדים שגם הנהלת החברה תתייעל. לדברי יו"ר ועד העובדים, יוסי לוי, סעיף נוסף שבכוונתם לדרוש הוא, שאם הממשלה אכן תשתתף בהוצאות הביטחון של חברות התעופה, כפי שמציע מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, הדבר יבוא לידי ביטוי בהסכמים עם העובדים, שכן השתתפות כזו תשפר את מצבה הכלכלי של אל על. יצוין, שהאוצר טרם הגיב להצעה זו של משרד התחבורה ולכן לא בטוח שאכן תתגשם.

המו"מ בין אל על לעובדים החל לפני מספר חודשים, לאחר שהנהלת החברה הודיעה, שאין מנוס מקיצוץ בתקציב החברה וזאת בשל הירידה ברווחיות. את הירידה מסבירה החברה במלחמת לבנון, העלייה במחירי הדלק, הוצאות הביטחון הגבוהות והעלייה בקיבולת של החברות הזרות. ועד העובדים הזמין בתגובה חוות דעת משמואל סלבין ורו"ח גבי טרבסלי, שהמליצו על קיצוץ של 17 מיליון דולר ועד 22 מיליון דולר בשכר ובתנאים המשולמים לעובדים. בתמורה, הציעו לעובדים, לדרוש חוזה למשך חמש שנים, תנאי שההנהלה לא היתה מוכנה לו. עתה נראה שההסכם ייחתם בקרוב.