עו"ד אהרן מיכאלי: יש להגביר את השימוש בפרה-רולינג

לדברי מיכאלי, שותף בכיר במשרד ש. זליגמן, "הדרישה לשוק משגשג היא היכולת לצעוד בכביש ברור, וכשהרגולציה מעורפלת - זה לא אפשרי"

"הדרישה הוודאית לשוק עסקים משגשג היא היכולת לצעוד בכביש ברור, וכשהרגולציה מעורפלת - זה לא אפשרי". כך אומר עו"ד אהרן מיכאלי, שותף בכיר במשרד עוה"ד ש. זליגמן. מיכאלי מציע להגביר את השימוש בפרה-רולינג כדי להגביר ודאות - כלומר יותר החלטות מוקדמות מהרשויות השונות: רשות המסים, רשות ני"ע והרשות להגבלים עסקיים.

לדברי מיכאלי, המצב האופטימאלי הוא ש-95% מהנושאים מכוסים על-ידי החוק, בעוד 5% האחרים הם מצבים לא ברורים, מורכבים יותר, ואולם "במציאות שלנו, המצב הפוך, כך שאתה תלוי בשאלה איך הרגולטור יפרש את החוק. כתוצאה מכך יש הכבדה על עסקאות, וכפועל יוצא מכך - ירידה בעסקאות".

עוד טוען מיכאלי כי הפסיקה הכלכלית - החל מבית משפט השלום ועד בית המשפט העליון - היא "מאוד מאוחרת. היא בהפרש פאזה גדול מאוד ביחס למציאות, והרבה מאוד פעמים נתפסת ככזו שלא מחוברת למרכז העצבים של המרכז העסקי".

לדבריו, על רקע כל אלה, צמחה תופעת המאעכרים. "במקום שבו הרגולציה מוסדרת, ידועה, הכללים ברורים, החוקים ידועים ואין לך קושי לדעת מה המצב המשפטי שלך - אתה לא זקוק למאעכר. כשרמת החקיקה הכלכלית היא נמוכה והרגולטורים מחזיקים את כל הכוח והסמכות בידיהם להפעלת שיקול דעת אד הוק, וכשמערכת בתי המשפט כבדה מאוד, איטית מאוד ומרוחקת מהזירה הכלכלית - נוצרת תופעת המאעכרים", ציין.

הפתרון, לדעת מיכאלי, הוא הגברת השימוש בפרה-רולינגים. לדבריו, מאז פרשת השחיתות ברשות המסים, יש רתיעה ברשות מקבלת החלטות. "התהליך מאוד הואט, והנזק מכך הוא גדול. זה פוגע בעבודה השוטפת, ביכולת לקבל תשובות, והרולינג שהיה ניתן בתוך חודש, היום אורך חודשים ארוכים", ציין.