משרד הבריאות מודה: עובדי מעבדות חשופים יותר לגידולים סרטניים

תחלואת סרטן הלימפומה בקרב עובדי מעבדות גבוהה ב-200% מזו של כלל האוכלוסיה ותחלואת סרטן השד - ב-60% * לא מן הנמנע שעובדי מעבדה שכבר חלו בסרטן יבקשו לתבוע כעת את מעסיקיהם

מחקר הערכה שערך משרד הבריאות בעקבות שני מחקרים מקיפים, העלה כי תחלואת סרטן הלימפומה (שאינו הודג'קין) בקרב עובדי מעבדות, גבוהה ב- 200% מזו של כלל האוכלוסייה בארץ. עוד נמצא כי תחלואת סרטן השד במעבדות גבוהה ב- 60% בקרב נשים שעבדו לפחות 20 שנה במעבדות וכי תחלואת סרטן המלנומה והשפה גבוהה ב- 26%. במשרד הבריאות לא פסלו את האפשרות שהחומרים הכימיים במעבדות הם שגרמו לתחלואה הגבוהה יחסית. אל המסקנה הזו הגיעו בעיקר, לאור העובדה שתחלואת סרטן העור (מלנומה) נמצאה גבוהה גם בקרב עובדי מעבדה ממוצא אסייתי או אפריקני, שידועים כרגישים פחות למפגעי השמש.

המחקר הראשון בדק את עובדי המעבדות בבתי החולים הממשלתיים או באוניברסיטאות, ואילו המחקר השני בדק עובדים במעבדות קופת חולים, בתי חולים פרטיים ותעשייה. בעקבות המחקרים הקים משרד הבריאות ועדת היגוי שהחליטה לקיים השתלמות בבטיחות מעבדות לכל עובדי המעבדות בארץ. עד כה עברו את ההשתלמות כ-500 עובדים. הוועדה המליצה לערוך בדיקות תקופתיות לעובדי מעבדות בעלי ותק של 10 שנים לפחות, להקפיד על נהלי עבודה קפדניים ולהמשיך לעקוב אחר חשיפת העובדים לסכנות הקיימות במעבדות.

לנתונים שמפרסם היום משרד הבריאות יש משמעות רבה בכל הנוגע ליחסי העבודה במעבדות השונות, שם צפויים ועדי העובדים לדרוש שינויים בתנאי העבודה שלהם ואף תוספות שכר כפיצוי, כפי שדרש בעבר יו"ר הסתדרות הביוכימאים והמיקרוביולוגים, אשר גולדשלגר. לא מן הנמנע כי עובדי מעבדה שכבר חלו בסרטן, יבקשו לתבוע כעת את מעסיקיהם. זו אחת הסיבות שבמשרד הבריאות ניסו לגמד היום את משמעות המחקרים.