בקשה לתביעה ייצוגית ב-3 מיליארד ש' נגד רשות המסים: "גובה קנסות פיגורים ללא ידיעת הנישום"

התובע: בשל מתכונת ההודעות לנישומים, הם אינם יודעים כי הם נקנסים בקנסות הפיגורים - אלא סבורים שמדובר בריבית והפרשי הצמדה

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של כ-3 מיליארד שקל נגד רשות המסים, להשבת סכומים בגין קנסות פיגורים שגבתה מנישומים שלא כדין.

לטענת התובע, עו"ד ורו"ח איתמר מחלב, שלטונות המס גובים קנסות פיגורים בשל הפיגור בתשלום בשיעורים מהותיים של 10.9% ללא ידיעת הנישומים. לדבריו, בשל מתכונת הטפסים וההודעות לנישומים, הם אינם יודעים כי הם נקנסים בקנסות הפיגורים ובצבירתם, אלא סבורים בתום ליבם שמדובר בריבית והפרשי הצמדה.

התובע מציין, כי בדרישות ובהודעות לתשלום החובות לפי פקודת המסים (גבייה) ופקודת מס הכנסה, עניין קנס הפיגורים לא מוזכר, ואין התראה והודעה על רמת הצבירה של הקנס. כמו כן, לדבריו, גם בספחי ההודעה על שומה עצמית ביתרת החוב של כלל הנישומים, אין מס הכנסה מודיע על קנס הפיגורים.

לדברי התובע, קנסות הפיגורים חבויים במונח "שיערוך", שאינו מעוגן בחקיקה ובלשון העברית, ובאופן זה רשות המס "מחביאה ומצפינה" את הקנס הכבד. לטענתו, בבדיקה שערך מול רו"ח ומול מפקחי מס ממשרדי מס הכנסה התברר כי מרביתם לא ידעו שמדובר בקנסות פיגורים החבויים במונח "שערוך".

התובע מציין כי הוא נמנה על עשרות או מאות אלפי נישומים - עצמאיים וחברות - שצברו בשמונה השנים האחרונות חובות בשל קנסות פיגורים. הוא מבקש מבית המשפט להורות לרשות המסים להשיב את סכומי קנסות הפיגורים שגבתה ולבטל את כל קנסות הפיגורים. כמו כן, הוא מבקש לתקן לאלתר את כל ההודעות לתשלום חובות, כך שידגישו את קנסות הפיגור, יזהירו אודותיהם ויציגו את סכומם המצטבר בנפרד. טרם התקבלה תגובת רשות המסים. (ת.א 1681/07).