המשקיעים התבלבלו - והבורסה ביטלה את יום המסחר הראשון במניית חברת התשתיות אורתם סהר

מקור הטעות: המשקיעים סחרו במנייה לפי שקלים ולא לפי אגורות * הבורסה: לא מדבר במניפולציה, אנחנו חושבים שהמוסדיים הזרימו פקודות שגויות * המנייה תחל להיסחר מחדש בתחילת השבוע הבא

בלבול בתמחור מניית אורתם סהר ביום המסחר הראשון באחד-העם, גרם למבוכה גדולה בבורסה של ת"א והביא לבסוף לביטול כל העסקאות שבוצעו במנייה עד שעות הצהרים. האירוע, שנבע לדברי הבורסה מטעות של משקיעים מוסדיים, ביטל לבסוף את כל יום המסחר במניית אורתם, שתחל להיסחר בת"א רק בתחילת השבוע הבא.

האירוע החל בשעה שמניות החברה, שהשלימה בימים האחרונים את הנפקתה בת"א, החלו להיסחר הבוקר (ה'), כשמחיר הבסיס שלהן בתחילת המסחר נקבע בטעות לפי שקלים ולא לפי אגורות. עקב כך, המשקיעים החלו למעשה לסחור במניות בשווי הגדול פי-100 מהשוויי "האמיתי", עד שלבסוף המנייה תיקנה בחדות כלפי מטה כשהתבררה הטעות.

אורתם סהר, חברת התשתיות שבשליטת אמיר נחום, השלימה כאמור בימים האחרונים את הנפקתה באחד-העם לפי שווי של כ-220 מיליון שקל, כשתמחור המנייה בהנפקה נקבע על רמה של 18 אגורות. עם זאת, כבר בפתיחת המסחר במנייה בבורסה בשעה 10:30 החלו מניות החברה להיסחר לפי שווי 10 שקל, כשהן מגיעות בשיאן לשווי של כ-12 שקל, ששיקף לחברה שווי של כמעט 15 מיליארד שקל - פי-70 מהשווי לפיו הונפקה.

עד שהמשקיעים בבורסה הבינו את הטעות, התבצעו במניות החברה עשרות עסקאות, ואז החל שוויה לרדת בחדות. בין לבין, עשרות משקיעים החליפו את מניות החברה בשוויים לא ריאליים - כשחלקם גורפים רווחים עצומים וחלקם "נתקעו" עם מניות שטומנות בחובן הפסד עתק. בשעה 11:15 לערך שמה הבורסה לב למתרחש וקטעה את המסחר במנייה, כשבאותה שעה עמד שווייה על כ-22 אגורות, לאחר שהתבצעו בה כמעט 200 עסקאות מפתיחת המסחר בהיקף כולל של כ-11 מיליון שקל.

לאחר שהבורסה לקחה פסק זמן למחשבה, בשעה 13:45 היא הכריזה לבסוף על ביטול כל העסקאות שנעשו במניות אורתם בשעות הבוקר, וכל אותם "מרוויחים" ו"מפסידים" שנוצרו מהמסחר המעוות במניה בשעות הבוקר, הפכו למעשה ל"מרוויחים" ו"מפסידים" וירטואליים בלבד.

רונית הראל בן-זאב, סמנ"כלית הבורסה, ציינה כי האירוע נבע מטעות מהותית שביצעו משקיעים מוסדיים בפתיחת המסחר, ולאחר שהופנתה תשומת הלב של הבורסה לעניין, החליטה המנכ"לית אסתר לבנון לבטל את העסקאות ולא לחדש את המסחר במניית החברה. "איננו קובעים את שערי הפתיחה של המניות, ולכן לבורסה לא היה קשר לשער הפתיחה בו החלה להיסחר מניית אורתם-סהר" ציינה הראל "אנחנו לא חושבים שהיתה פה מניפולציה אלא שמישהו מהמוסדיים פשוט התבלבל. כשהפנו את תשומת ליבנו לעיוות החריג שנוצר החלטנו לבסוף לבטל את העסקאות ואת יום המסחר כולו" הוסיפה.