לא בגלל השיקול הכלכלי

בדומה לדירות הגן, בהן עסקנו בשבוע שעבר, גם דירות הדופלקס הן תולדה של משחק יצרתי בזכויות הבנייה, שהפכו אותן עם השנים למוצר נדל"ני מבוקש. במקור מדובר ב"פטנט" אמריקאי, שאח"כ הגיע למדינות מערב אירופה, ורק בשנות ה-80 חדר אלינו במאסות גדולות. בפועל מדובר בשתי דירות, קומה מעל קומה, שהיזם חיבר אותן זו לזו ויצר בתוך בניין מגורים רגיל מעון דו קומתי, עם הפרדה מפלסית מלאה בין הקומות. לעיתים קרובות נהנים הרוכשים גם משתי מרפסות, המעניקות להם תחושת פרטיות ויוקרה המתקרבת במקרים מסוימים לתחושה בפנטהאוז.

מנתוני לשכת שמאי המקרקעין עולה, כי דירות הדופלקס זוכות לביקוש אף יותר מדירות הגן, והן מהוות אלטרנטיבה ראויה לקוטג' או פנטהאוז. יחד עם זאת, הנתונים מלמדים שהדופלקסים, שמחיריהם גבוהים בממוצע ב-20%-30% בהשוואה לדירת 5 חדרים "רגילה", ונמוכים ב-20%-30% בהשוואה לדירת הפנטהאוז, לא בהכרח מהווים השקעה משתלמת.

בדרך כלל, מציינים בלשכת השמאים, כמו במקרה של דירת הגן, לא יקבל הרוכש "ערך מוסף" למחיר עם מכירת הדופלקס. יו"ר הלשכה, רן וירניק, מדגיש כי השיקול לא תמיד חייב להיות המחיר העתידי, אלא בראש וראשונה איכות המגורים מול ההשקעה, "ובדרך כלל הדופלקס מוכיח את עצמו כהשקעה משתלמת". יחד עם זאת, הוא אומר, "שומה על מי שרוצה לרכוש דופלקס להסתכל בקפידה על טיב המילוי - השטח, החלוקה, התכנון הפנימי, גודל המרפסות, מספר המדרגות וכו', זאת על מנת שבפועל החיים בדופלקס לא יהפכו לטרטור בלתי פוסק של ריצה מהמטבח בקומה הראשונה אל האורחים בקומה העליונה וחוזר חלילה".