אדם רויטר על ירידת הדולר מתחת ל-4 שקלים: "אין מספרים קדושים בשוק המט"ח; אף אחד לא יכול להבטיח שלא תהיה צלילה מתחת ל-3.5"

[לאתר המט"ח] - הדולר ירד הצהריים, לראשונה, מתחת לרף ה-4 שקלים * נח גוטליב מאיזי פורקס: "הגורמים - סוף הציפייה לווינוגרד והחלטת הריבית" * רויטר: "הנגיד אומר שלא יתערב, אבל בקצב הזה הוא יישבר. פישר היה יכול לעצור את הדולר ב-4.20"

"אין מספרים קדושים בשוק המט"ח. הדולר יכול לרדת ל-3.80 וגם מתחת לזה. למעשה, גם מי שבטוח שהדולר לא יירד מתחת ל-3.50, אין לו על מה להסתמך". כך אמר היום (ב') אדם רויטר מחיסונים פיננסים, בתגובה לירידת הדולר מתחת לרף ה-4 שקלים.

כבר לפני כחודש, יצא רויטר בביקורת קשה על נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, שנמנע עד כה מהתערבות של הבנק המרכזי במסחר במט"ח. רויטר אמר אז: "כל העניין של לא להתערב בשוק הוא מנטרה, קשקוש בלבוש. למה ריבית כן ולקנות דולרים לא?"

היום, בשיחה עם אתר "גלובס", הוא הוסיף: "כאשר דולר יצלול מתחת ל-3.8, לבנק ישראל יהיה הרבה יותר קשה לשנות המגמה. בדקתי את העניין, ואני מתגבש בדעתי שישראל היא המדינה היחידה בשווקים המתפתחים שאינה מתערבת במסחר במט"ח. כל המדינות המתפתחות - במזרח אירופה, בדרום אמריקה ובאסיה - מתערבות במסחר בהיקפים כאלה או אחרים. אפשר לראות את זה ביתרות המט"ח של מדינות אלו, שגדלות בקצבים אדירים".

- להערכתך, בנק ישראל ייאלץ להתערב עכשיו במסחר במט"ח?

"הנגיד אומר שלא, אבל אני מעריך שבקצב הזה הוא בסופו של דבר יישבר. אם בנק ישראל היה מפעיל כלי נשק נוספים, הוא היה עוצר את הדולר ב-4.20 שקלים. הבנק גם לא חייב לצאת בהכרזות, עדיף לו לנקוט בהתערבויות אנונימיות בשוק, לא צריך להכריז כלום".

נח גוטליב, סגן מנהל חדר עסקאות באיזי פורקס, אמר היום ל"גלובס": "הדולר ימשיך לרדת עוד. היעד הבא הוא 3.98 וגם 3.94 אחריו. יתרה מכך גם שער של 3.8 הוא לא בלתי סביר.

"למעשה, הדולר ממשיך השבוע את מגמתו מלפני פרסום דו"ח הביניים של ועדת וינוגרד והחלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל. מבחינת החלטת הריבית, היו תחזיות בשוק לפיהן הריבית תרד ב-0.5% ולא ב-0.25%. באשר לוועדת וינוגרד, לאחרי פרסום הדו"ח החלקי, התבהר כי הממשלה תמשיך ככל הנראה לכהן עד לדו"ח המלא בקיץ. שני הגורמים הללו איפשרו לדולר לחזור למגמה של החלשות".

ערן בסון, כלכלן ראשי בגיפט, אמר ל"גלובס": "השוק קרוב לשיווי משקל - אומנם אין עדיין שינוי מגמה ולא ניתן לומר מתי היא תחול בדיוק בייחוד כאשר המגמה מקבלת חיזוק ממגמת המסחר בעולם ומהעליות בבורסה המקומית".

"לא הופתעתי היום שהדולר ירד את ה-4. המגמה בשבועות האחרונים היא של חולשה. בנוסף ראינו היום כי הפסיכולוגיה שיחקה היום תפקיד כאשר החלשות הדולר הלכה והתחזקה והתמודדה עם הרף. באשר לעתיד אני לא צופה המשך ירידות חזקות אלה רק לרמות שבין 3.9-3.95 - יש לזכור פער הריביות מול ארה"ב הולך וגדל ובטוח יתן הדבר את אותותיו".

ניל קורני מסיטיבנק אמר כי "לירידה בדולר מתחת ל-4, יש משמעות. השוק מדבר על כך בשבועות האחרונים בייחוד מאז נפל הדולר מתחת לרף 4.1 השקלים".

"בכל מקרה, אם מסתכלים על שאר השווקים המתעוררים, רואים מגמה דומה של החלשות הדולר מול המטבעות המקומיים בשל עליית התאבון של המשקיעים האמריקניים לסיכון בשל המצב בארה"ב".

באופן כללי הסוחרים והאנליסטים איתם דיברנו היום רמזו על כך כי חלק גדול מהמסחר היום היה על רקע פעילות משקיעים מקומיים ולא של הזרים. הם ציינו את העובדה כי הבורסות והבנקים בלונדון סגורים בשל חג מקומי. עם זאת "קיבלנו מספר שיחות טלפון בהולות מחו"ל"ף, אמר לנו אחד מהן.