"לא מפתיע אותי שהיבואנים תוקפים את ההצעות שלנו"

בועז סופר, סגן יו"ר רשות המיסים וראש ועדת המיסוי הירוק, עונה לכל המתלוננים על שיטת המיסוי החדשה שגיבשה הוועדה

המלצות ועדת "המיסוי הירוק", שפורסמו בשבוע שעבר, הן הניסיון המקיף והממצה ביותר עד כה להפנים את הנזקים הסביבתיים והבריאותיים של הפליטה המזיקה מכלי הרכב לתוך מערכת המיסוי הישראלית. ההמלצות נוגעות לתחומים רבים ומשכו אליהן בשבוע האחרון לא מעט אש מכיוון היבואנים, המעסיקים ולשכות המסחר. בועז סופר, סגן יו"ר רשות המיסים והאיש שעמד בראש הוועדה, מסביר כמה מההיבטים.

" יבואני רכב רבים טוענים, שאימצתם שיטה מקורית ומסובכת מדיי לסיווג כלי רכב ירוקים במקום לאמץ מודלים קיימים ומוכחים מהעולם.

"אין טעם להעתיק את המודלים הקיימים בעולם לפני שבוחנים את השיטות ואת התאמתן לתנאים המקומיים. האירופים, למשל, עושים תיקנון של הפליטה תוך התעלמות מהנעה אלטרנטיבית וזה מעוות את התוצאה. בארצות-הברית המיסוי הוא כזה, שמחיר ליטר בנזין זול יותר ממחיר ליטר מים. האם זה אומר שאנחנו צריכים לאמץ את השיטה? לא מפתיע אותי שיש יבואנים שתוקפים את השיטה המוצעת ואומרים שהיא מסובכת מדיי. הם היו מעדיפים לקבל תמריץ ישיר וספציפי על טכנולוגיות פליטה שהיצרנים שלהם מציעים, ולקבל יתרון תחרותי במקום להיבחן על פי מדד מורכב ומאוזן יותר. צריך להתייחס בציניות רבה להכרזות היבואנים כי הטבת מס הקנייה על כלי רכב ירוקים קטנה מדיי ולא תהיה אפקטיבית בהשפעה על המחיר לצרכן".

" המעסיקים ולשכות המסחר טוענים, שמדובר בעצם בתרגיל להגדלת הכנסות המדינה על חשבון העובדים, בנושאים כמו חישוב דמי החנייה של העובדים כהטבה לצורך מס וכיוצא בזה.

"המטרה של ההמלצות היא להפנים את ההשפעות החיצוניות המזיקות של שימוש בכלי הרכב לתוך מערכת המיסוי. התוצאה הסופית היא תוספת הכנסות למדינה, אך המטרה אינה פיסקאלית אלא כלכלית-חברתית. כיום יש גביית חסר של מלוא הנזק שנגרם לחברה כתוצאה מפליטת כלי הרכב. כל ההצעות יוצבו על שולחן הדיונים ובמהלך השימוע שיתקיים בעוד כחודש יישמעו כל הטענות".

" איך משתלב השינוי המוצע בשיטת "קבוצות המחיר" לקביעת שווי השימוש בתוך המלצות "ירוקות"?

"קבוצות המחיר הן אחד הכלים האפקטיביים היחידים שיכולים להגדיל את כוחו התחרותי של הלקוח בעל הרכב הפרטי ולגרום ששינויים בכוח הקנייה אכן יגיעו לכיסו ולא ייעלמו בדרך. קבוצות המחיר עצמן לא נולדו כדי להפנים את המיסוי הירוק אבל הן בהחלט יכולות לשמש ככלי יעיל להשגת המטרה, תוך ניצול משקלו הגדול של שוק ציי הרכב בישראל כמנוף. השינוי המוצע בשיטת קבוצות המחיר נועד לוודא שההטבה במס הקנייה, שתינתן לרכב 'ירוק', אכן תגיע לכיסו של הצרכן הפרטי".

" הוועדה ממליצה לבטל את הטבות המס על רכבי גז טבעי וכלי רכב היברידיים, שהמדינה בעצמה העניקה ועודדה. האם אין כאן הטעיה ונטישה של לקוחות שכבר אימצו את הטכנולוגיות האלה?

"בשנת 2002, כשהאוצר הודיע על הקלות מס לגז פחמימני מעובה (גפ"מ) ולציוד להסבת מכוניות לפעולה בגז, נקבע שהפטור הוא לתקופה קצובה של ארבע שנים. אמרנו כי בתום התקיפה תיבחן מחדש האפקטיביות שלו. כיום בתום התקופה, מצאנו שאין עוד הצדקה יחסית לעודד שימוש ברכבי גפ"מ. מי שעשה את הסבת הרכב לגז ידע שמדובר בתקופה קצובה. הפגיעה בהכנסות המדינה כתוצאה מהמעבר לגפ"מ אינה שקולה לתועלת מהשימוש בו. אנחנו מעדיפים לשנות את זה עכשיו, לפני שהפגיעה בהכנסות תהיה יותר משמעותית והרבה יותר בעלי רכב ישקעו ב'מלכודת דבש'.

"לגבי כלי רכב היברידיים, ההצעה היא שלא לבצע שינוי במס הקנייה שלהם עד 2010 ורק משנת 2011 ואילך להקטין בהדרגה את הטבת מס הקנייה".